سینماسینما، محمد حقیقت
در بین فیلمهایی که در لیست مسابقه جشنواره امسال فجر آمده، چند فیلم را دیدهام که جالبترین آنها که در ضمن اولین ساختههای بلند کارگردانان آنها است نکاتی قابل توجه است.
«ماریا» ساخته مهدی اصغری ازغدی و دیگری «فریاد» به کارگردانی محمدرضا اردلان. کارگردان «ماریا» که بسیار پرکار است از جمله نگارش نقد فیلم و ساخت چند فیلم کوتاه و غیره را در کارنامهاش دارد، داستاننویس نیز هست. او در فیلم بلند اولش که سناریو آن برمبنای یک اتفاق واقعی، کار شده به موضوع زن بازیگری میپردازد که در نقش زن خیابانی، تصاویری از صحنه هایی که بازی کرده در رسانههای مجازی پخش شده و او را با مشکل اساسی در خانواده اش که اهل بلوچستان هستند روبرو میکند. کارگردان در واقع به رابطه درگیری سینما و زندگی روزانه می پردازد که سینما چگونه می تواند موقعیت افراد را با خطر روبرو کند. اولین فیلم این کارگردان از نظر سناریو و میزانسن نشان از استعداد خوبی می دهد که ما را برای دیدن آثار بعدی اش بسیار امیدوار می کند.
فیلم دیگر «فریاد» ساخته محمدرضا اردلان، نیز همین امتیازات را دارد؛ ماجرای فیلم بدین گونه آغاز میشود: در وسط بیابان نوجوانی با کولباری کم حجم از ماشینی پیاده میشود، به منطقه متروکه ای میرسد. در آنجا یک مرغداری مرموز اداره میشود، این نوجوان که در ابتدا معلوم نیست از کجا آمده به دنبال کار می گردد، رفته رفته که درگیر کارش می شود، نکاتی شک او را نسبت به آنچه در این مرغداری رخ می دهد می افزاید و بیشتر باعث کنجکاوی او، از یک طرف و تماشاگر از سوی دیگر می شود. کشش دراماتیک سناریو که با ظرافت نوشته شده و مونتاژ خوب آن، تماشاگر را تا به آخر درگیر میکند تا پرده از ماجراهای نهفته ای به مرور برداشته شود.
مشخصات عوامل و نام بازیگران هر دو فیلم در سایت های گونان آمده است. اما باید اضافه کرد که در هر دو فیلم یاد شده، بازیگران آن با قدرت در خدمت فیلم بوده اند و کمک بسیاری به خوب فرم گرفتن این دو اثر کردهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





