سینماسینما، محمد حقیقت
در بین فیلمهایی که در لیست مسابقه جشنواره امسال فجر آمده، چند فیلم را دیدهام که جالبترین آنها که در ضمن اولین ساختههای بلند کارگردانان آنها است نکاتی قابل توجه است.
«ماریا» ساخته مهدی اصغری ازغدی و دیگری «فریاد» به کارگردانی محمدرضا اردلان. کارگردان «ماریا» که بسیار پرکار است از جمله نگارش نقد فیلم و ساخت چند فیلم کوتاه و غیره را در کارنامهاش دارد، داستاننویس نیز هست. او در فیلم بلند اولش که سناریو آن برمبنای یک اتفاق واقعی، کار شده به موضوع زن بازیگری میپردازد که در نقش زن خیابانی، تصاویری از صحنه هایی که بازی کرده در رسانههای مجازی پخش شده و او را با مشکل اساسی در خانواده اش که اهل بلوچستان هستند روبرو میکند. کارگردان در واقع به رابطه درگیری سینما و زندگی روزانه می پردازد که سینما چگونه می تواند موقعیت افراد را با خطر روبرو کند. اولین فیلم این کارگردان از نظر سناریو و میزانسن نشان از استعداد خوبی می دهد که ما را برای دیدن آثار بعدی اش بسیار امیدوار می کند.
فیلم دیگر «فریاد» ساخته محمدرضا اردلان، نیز همین امتیازات را دارد؛ ماجرای فیلم بدین گونه آغاز میشود: در وسط بیابان نوجوانی با کولباری کم حجم از ماشینی پیاده میشود، به منطقه متروکه ای میرسد. در آنجا یک مرغداری مرموز اداره میشود، این نوجوان که در ابتدا معلوم نیست از کجا آمده به دنبال کار می گردد، رفته رفته که درگیر کارش می شود، نکاتی شک او را نسبت به آنچه در این مرغداری رخ می دهد می افزاید و بیشتر باعث کنجکاوی او، از یک طرف و تماشاگر از سوی دیگر می شود. کشش دراماتیک سناریو که با ظرافت نوشته شده و مونتاژ خوب آن، تماشاگر را تا به آخر درگیر میکند تا پرده از ماجراهای نهفته ای به مرور برداشته شود.
مشخصات عوامل و نام بازیگران هر دو فیلم در سایت های گونان آمده است. اما باید اضافه کرد که در هر دو فیلم یاد شده، بازیگران آن با قدرت در خدمت فیلم بوده اند و کمک بسیاری به خوب فرم گرفتن این دو اثر کردهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





