سینماسینما، افشین اشراقی
همراه با باد پر است از ایرادهای ریزودرشتِ تصویری و صوتی. و درست به همین خاطر گزینهی مناسبیست برای سینمایینویسهای عیبجویی که تکنیک برایشان اهمیتِ ویژهای دارد. منتها نیتِ نگارنده ردیفکردنِ فهرستی از ایرادها نیست. هدف پرداختن به صداست. مقولهای که در نقدِ فیلم «نشنیده» گرفته میشود.
فهمیدنِ اینکه همراه با باد صدابردار نداشته است چندان دشوار نیست. تیتراژِ پایانی حدسها را به یقین تبدیل میکند. به نظر میرسد که بخشِ اعظمِ فیلم با میکروفنِ دوربین و ریکوردرِ دستی ضبط شده است. محسن آزرم تنها مصاحبهشوندهایست که میکروفنِ یقهای دارد (که البته جای مناسبی وصل نشده است چون توی ذوق میزند و با توجه به اینکه تا بالای جناق سینهی سوژه خارج از دید است، راحت میشد پنهاناش کرد).
نداشتنِ صدابردار بهخاطرِ شرایطِ تولید و بودجه بوده؟ شاید. دلیلاش هرچه بوده حداقل میشد برای ضبطِ صدا و کنترلِ نویزهای محیطی کمی دقت به خرج داد. درست است که با فیلمی مستند و تیمی – از نظر تعداد – کوچک روبهرو ایم اما گاهی صدا اهمیتِ بیشتری دارد از تصویر، بهویژه در مستند. چند بار حینِ گفتوگوها صدای جابهجاشدنِ عوامل را میشنویم و صدای شاترِ دوربینِ عکاسِ پشت صحنه را. و همینطور رفتوآمدِ وسایلِ نقلیه که از پنجرهی نیمهبازِ پشتِ سرِ یکی از مصاحبهشوندگان به گوش میرسد.
در تیتراژِ پایانی نامِ دو صداگذار آمده است. اینکه تصورِ کارگردان و آندو، از صداگذاری چیست برای نگارنده روشن نیست. اما صداگذاری همگاهکردن و کاتکردنِ صداها نیست. که اینها اغلب در تدوین انجام میشوند. پیش از سپردنِ پروژه به صداگذار.
فرازوفرودهای صوتیِ فیلم گاهی ناگهانی و آزاردهندهاند و متعادل نشدهاند. نمونهاش انتقال از مصاحبه به تیتراژِ آغازینِ قیصر. نیز انتقال بینِ تصویرهای آرشیوی و اصلی و برعکس. حتی جایی صدای مصاحبهکننده کاملاً غالب میشود بر مصاحبهشونده. همینطور میتوان اشاره کرد به صحنهای که واردِ خانهی کیارستمی میشویم: تفاوتِ سطح (لِولِ) موسیقی و صدای مصاحبهشونده آنقدر زیاد است که دومی را بهزحمت میشنویم، آن هم نامفهوم. و یا همزمانیِ پخشِ صحبتهای مصاحبهشوندهای دیگر و صحنهای از زیرِ درختانِ زیتون که همچون سوپرایمپوز است؛ منتها از نوعِ صوتیاش!
فیلم متأسفانه در بخشِ تنظیمِ کانالهای صوتی هم مشکل دارد. صدا گاهی تکباند میشود و گاهی دوباند و بیشتر از راست شنیده. البته بررسیِ دقیقِ این مورد نیازمندِ شنیدنِ دوباره و چندبارهی صدای فیلم است. هرچند که نگارنده از چند تماشاگر دربارهی مغشوشبودنِ باندهای صوتی پرسید. جوابها نزدیک به هم بودند و مثبت.
یکی از تماشاگران اینطور پنداشت که شاید همراه با باد در اجرا خواسته چیزی شبیهِ اکثرِ کارهای کیارستمی باشد: ساده و رها. بیانکردنِ چنین چیزی از روی ناآگاهیست. بحث مقایسه بینِ همراه با باد و فیلمهای کیارستمی نیست. اما فیلمهایش خلافِ این را میگویند. نیز، گفتههای عوامل و شاهدانِ پشت صحنه، و همکاری با متخصصانی تراز اول – مثلاً در حوزهی صدا- که گواهیاند بر دقتِ نظرِ کیارستمی و جایگاهِ تکنیک نزدِ او.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- جشنواره «عکس۵» برگزار می شود/ اعلام برندگان همزمان با سال روز تولد عباس کیارستمی
- رسیدن به امر محال/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- همراه با نگاهی شاعرانه به زندگی/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- قطعات پازل زندگی هنری کیارستمی/ نگاهی به فیلم «همراه با باد»
- مستند «همراه با باد» در فرانسه منتشر میشود
- باد ما را خواهد برد… / نگاهی به فیلم “همراه با باد”
- تک درخت عباس کیارستمی ثبت میراث فرهنگی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





