سینماسینما، رضا صائمی
جشنواره به نیمه رسیده و هنوز فیلم های زیادی است که فرصت نمایش نیافته اما برآیند همین نیمه اول و اخبار و اطلاعاتی که درباره مابقی فیلم ها منتشر شده نشان می دهد که مسائل و چالش های اجتماعی، ردپای پررنگی در فیلم های امسال دارد. فیلم هابی که با مفاهیم و موقعیت هایی مثل فقر، اعتیاد، شکست، بن بست ها، ناامیدی ها و افسردگی ها، خیابان های شلوغ، آدم های شر و خشونت های خانگی و خیابانی گره خورده و از تباهی ها و سقوط و نزول اخلاق حرف می زند. گویی با یک سینمای اشک و خشم مواجه هستیم که حال آدم های داستانش خوب نیست و قصه هایش با غصه های تلخی روایت می شود. البته این نه اگزجره شدن واقعیت است نه اگزوتیک شدن آن. سینمای ما اکنون روایتی از جامعه ماست و قال آن بازتاب حال مردمی که مدتی است حالشان خوب نیست. فیلم های امسال جشنواره بار دیگر می تواند مناقشه قدیمی سیاه نمایی یا آسیب شناسی را در کانون نقد و تحلیل قرار دهد. اینکه آنچه بر پرده سینما می بینم همان چیزی است که در کف خیابان ها می بینیم یا در روایت آن اغراق شده است؟ واقعیت این است که سینمای اجتماعی لزوما سینمای تلخ و سیاهی نیست و می تواند قصه ای اجتماعی با سویه هایی از امید و شادی را هم در ذیل این گفتمان سینمایی قرار داد اما وقتی واقعیت های اجتماعی تلخ است نمی توان انتظار داشت که سینمای اجتماعی از شیرینی ها سخن بگویید. اینکه در سالهای اخیر میل به ساخت فیلم درباره مسائل و دغدغه های اجتماعی زیاد شده یک مد و موج سینمایی نیست این خود واقعیت های اجتماعی است که خودش را بر سینما عرضه و تحمیل می کند و از سینما می خواهد تا به زبان بصری و دراماتیک آن بدل شود. در جشنواره سی و هشتم فیلم هایی مثل شنای پروانه، سه کام حبس، عامه پسند، روز بلوا، قصیده گاو سفید، دوزیست و… نمونه ای از فیلم هایی هستند که فارغ از تفاوتشان در کم و کیف سینمایی، دغدغه های ملموس اجتماعی را به تصویر می کشند و به نظر می رسد سینمای ایران با جامعه ایران و مسائل اجتماعی آن مماس شده و مضامین فیلم ها روایتی از درد و رنج های مردم است. سینمای ما سینمای تلخی شده که بغض و خشم های فروخفته از قاب آن بیرون زده اما این تماشای این واقعیت تلخ بیش از رویاهای شیرین می تواند سینما را به هنر متعهد اجتماعی بدل کند که دست کم اگر رنجی از جامعه کم نمی کند با این درد ها، همدردی می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»