سینماسینما، محسن جعفری راد
علی معلم به معنی دقیق کلمه منتقد فیلم و سینما نبود اما سهم مهمی در جنبه های انتقادی سینمای ایران داشت. سال ها برنامه ساز تلویزیون بود. یکی از باثبات ترین مجلات سینمایی را راه انداخت و طبعا در هدایت نگاه منتقدان مجله اش نقش مهمی داشت. از طرفی دیگر جشن مجله اش با نام حافظ را برگزار می کرد که با عنوان تنها جشن بخش خصوصی قابل ارزیابی بود. علاوه بر این ها به طور عملی هم سینما را تجربه کرده بود. با تهیه کنندگی چند فیلم از جمله گاوخونی،ازدواج به سبک ایرانی،آل و قرار بود کوروش کبیر را هم بسازد که نشد. پای ثابت هیات انتخاب و داوری های جشنواره های معتبر بود و در عکسهای رسانه های ایرانی از جشنواره کن چهره او بیشتر از همه دیده می شود.
اما وجه اشتراک همه این عناوین و اشتغالها و حضورها، نگاه مستقل او از هر نوع جناح سیاسی و تفکر غیر سینمایی بود. نگاهی لذت جو به سینما و نقد که باعث شد مجله اش توقیف شود اما باز هم ادامه دهد.به او اجازه برگزاری جشن حافظ ندهند اما باز هم ادامه دهد و در اجرای جشن هایش هم انواع و اقسام طعنه ها و کنایه ها را به مانع تراشان زد. این نگاه مستقل و مبنی بر لذت بردن از سینما آخرین بار در جضورش مقابل یک فرد غیر سینمایی در برنامه سی و پنج فریدون جیرانی نمود عینی پیدا کرد. به صریح ترین شکل ممکن و با گزنده ترین لحن به فرد غیر سینمایی مقابلش که با عنوان جعلی منتقد آمده بود،یاد داد که ما منتقدان و اهالی سینما از سینما لذت می بریم و شما و گروه های سیاسی تان کمر به قتل سینما و فرهنگ بسته اید.
ویژگی متمایز دیگر او از همکارانش، خوش پوشی و شیک پوشی اش بود.شاید کسی به یاد نداشته باشد که او را با ظاهری غیر رنگی و شلخته دیده باشد. هر چند حرف و حدیث های زیادی درباره وضع مالی اش مطرح بود اما تا جایی که به سینما و مخاطبانش ربط پیدا می کرد او کارش را درست انجام می داد و همیشه به سینمای مملکتش می بالید.
هر چند در یکی دوسال اخیر مجله دنیای تصویر افت فاحشی پیدا کرده و بیشتر صفحاتش صرفا پر می شود تا اینکه کیفیت متن ها و سمت و سویش مشخص باشد مثل دهه قبل، اما در زمانه ای که اکثر نشریات دولتی و سفارشی بنویس هستند، مجله دنیای تصویر در کنار مجله فیلم و مجله سینما و ادبیات تنها مجلات تخصصی و مستقل ما هستند و به خاطر همین پایداری باید امیدوار بود که راه و نگاه علی معلم بعد از سفرش ادامه پیدا کند.
نگرانی بزرگ اینجاست که بعد از علی معلم تکلیف طول و عرض و عمق و رنگ مجله دنیای تصویر چه می شود؟ درسالی که دو نشریه سینمایی، دیگر به چاپشان ادامه ندادند یعنی روزنامه سینما و ماهنامه صنعت سینما،امیدواریم مجله دنیای تصویر به این سیاهه حسرت اضافه نشود و به خاطر پاسداشت علی معلم هم شده،محکم تر از قبل گامهایش برداشته شود.
سفرت به خیر باد
مرد خوش تیپ سینمای ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
- «تیغ وابریشم»/ چرا فیلم «تختی»، آن طور که باید، نفروخت؟
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- «تیغ و ابریشم»/ آئین چراغ، خاموشی نیست؛ درباره حذف عادل فردوسیپور از برنامه نود و رابطهاش با سیلهای اخیر!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی»؛ فیلمهایی که در اکران نوروز باید دید
- «تیغ و ابریشم»/ کدام فیلم در اکران نوروز رکورد خواهد زد؟ نگاهی به ترکیب فیلم های اکران نوروز
- ضیافت موسیقی در سینما/ نگاهی به فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش