سینماسینما، محسن جعفری راد
علی معلم به معنی دقیق کلمه منتقد فیلم و سینما نبود اما سهم مهمی در جنبه های انتقادی سینمای ایران داشت. سال ها برنامه ساز تلویزیون بود. یکی از باثبات ترین مجلات سینمایی را راه انداخت و طبعا در هدایت نگاه منتقدان مجله اش نقش مهمی داشت. از طرفی دیگر جشن مجله اش با نام حافظ را برگزار می کرد که با عنوان تنها جشن بخش خصوصی قابل ارزیابی بود. علاوه بر این ها به طور عملی هم سینما را تجربه کرده بود. با تهیه کنندگی چند فیلم از جمله گاوخونی،ازدواج به سبک ایرانی،آل و قرار بود کوروش کبیر را هم بسازد که نشد. پای ثابت هیات انتخاب و داوری های جشنواره های معتبر بود و در عکسهای رسانه های ایرانی از جشنواره کن چهره او بیشتر از همه دیده می شود.
اما وجه اشتراک همه این عناوین و اشتغالها و حضورها، نگاه مستقل او از هر نوع جناح سیاسی و تفکر غیر سینمایی بود. نگاهی لذت جو به سینما و نقد که باعث شد مجله اش توقیف شود اما باز هم ادامه دهد.به او اجازه برگزاری جشن حافظ ندهند اما باز هم ادامه دهد و در اجرای جشن هایش هم انواع و اقسام طعنه ها و کنایه ها را به مانع تراشان زد. این نگاه مستقل و مبنی بر لذت بردن از سینما آخرین بار در جضورش مقابل یک فرد غیر سینمایی در برنامه سی و پنج فریدون جیرانی نمود عینی پیدا کرد. به صریح ترین شکل ممکن و با گزنده ترین لحن به فرد غیر سینمایی مقابلش که با عنوان جعلی منتقد آمده بود،یاد داد که ما منتقدان و اهالی سینما از سینما لذت می بریم و شما و گروه های سیاسی تان کمر به قتل سینما و فرهنگ بسته اید.
ویژگی متمایز دیگر او از همکارانش، خوش پوشی و شیک پوشی اش بود.شاید کسی به یاد نداشته باشد که او را با ظاهری غیر رنگی و شلخته دیده باشد. هر چند حرف و حدیث های زیادی درباره وضع مالی اش مطرح بود اما تا جایی که به سینما و مخاطبانش ربط پیدا می کرد او کارش را درست انجام می داد و همیشه به سینمای مملکتش می بالید.
هر چند در یکی دوسال اخیر مجله دنیای تصویر افت فاحشی پیدا کرده و بیشتر صفحاتش صرفا پر می شود تا اینکه کیفیت متن ها و سمت و سویش مشخص باشد مثل دهه قبل، اما در زمانه ای که اکثر نشریات دولتی و سفارشی بنویس هستند، مجله دنیای تصویر در کنار مجله فیلم و مجله سینما و ادبیات تنها مجلات تخصصی و مستقل ما هستند و به خاطر همین پایداری باید امیدوار بود که راه و نگاه علی معلم بعد از سفرش ادامه پیدا کند.
نگرانی بزرگ اینجاست که بعد از علی معلم تکلیف طول و عرض و عمق و رنگ مجله دنیای تصویر چه می شود؟ درسالی که دو نشریه سینمایی، دیگر به چاپشان ادامه ندادند یعنی روزنامه سینما و ماهنامه صنعت سینما،امیدواریم مجله دنیای تصویر به این سیاهه حسرت اضافه نشود و به خاطر پاسداشت علی معلم هم شده،محکم تر از قبل گامهایش برداشته شود.
سفرت به خیر باد
مرد خوش تیپ سینمای ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
- «تیغ وابریشم»/ چرا فیلم «تختی»، آن طور که باید، نفروخت؟
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- «تیغ و ابریشم»/ آئین چراغ، خاموشی نیست؛ درباره حذف عادل فردوسیپور از برنامه نود و رابطهاش با سیلهای اخیر!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی»؛ فیلمهایی که در اکران نوروز باید دید
- «تیغ و ابریشم»/ کدام فیلم در اکران نوروز رکورد خواهد زد؟ نگاهی به ترکیب فیلم های اکران نوروز
- ضیافت موسیقی در سینما/ نگاهی به فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





