تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۱/۱۵ - ۱۱:۵۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 109754

سینماسینما، محسن جعفری راد

قسمت تیغ این یادداشت طبعا می تواند به مرگ ربط داشته باشد. بعد از مرگ هموطنانمان در انواع بلاهای طبیعی و غیر طبیعی! فوت جمشید مشایخی ، چند ماه بعد از درگذشت عزت الله انتظامی، کم کم کابوس مرگ نسل اول بازیگران سینما به خصوص بازیگران مرد ، شکل کاملی به خود گرفته است. خوشبختانه بهروز وثوقی و علی نصیریان و محمدعلی کشاورز و اکبرعبدی در سلامتی به سر می برند اما این مرگ ها غیر از حسرت ها و حیف ها و البته سندروم! تسلیت گفتن های بیهوده و نخ نماشده ، یک هشدار و تهدید جدی برای نسل جدید بازیگری در سینمای ایران محسوب می،شود.

نسل بعد انتظامی ها ، می شود پرویز پرستویی،خسرو شکیبایی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی ، نسل بعدی امبن حیایی، فریبرز عرب نیا،هدیه تهرانی ، نیکی کریمی ، لیلا حاتمی، محمدرضا فروتن ، مهناز افشار ، محمدرضا گلزار، حامد بهداد ، شهاب حسینی ، رضا عطاران و بالاخره نسل جدید یعنی نوید محمدزاده، امیر جدیدی،هوتن شکیبا، ساعد سهیلی، هومن سیدی و …می بینید که تعداد بازیگران معتبر در نسل جدید فقط به تعداد انگشتان یک دست می رسد پس می توان گفت در تربیت و پوست اندازی نسل های بازیگری، کوتاهی شده است.

به تعداد چهره های و بازیگران معتبر در دهه هشتاد و ابتدای دهه نود اگر نگاه کنیم،با انبوهی از بازیگر رو به رو هستیم اما از اواسط دهه نود و یکی دو سال اخیر فقط سه چهار بازیگر در سینما درخشیده اند. از جمله محمدزاده و جدیدی و …پس می توان گفت دست فیلمسازان و تهیه کنندگان هم برای انتخاب بازیگر باز نیست و غیر از گزینه های تکراری این سالها مثل عطاران و جواد عزتی و محمدزاده، دیگر کمتر خبری از تنوع در فهرست بازیگران کاندید شده برای یک شاه نقش پیدا می شود.
سینمای ایران در اواخر دهه نود باید از اینکه این فرصت به تهدید بدل شود جلوگیری کرده و راهش معرفی درست و باقاعده بازیگران مستعد از طریق آموزشگاه ها به فیلم ها و از این مهمتر انتخاب بازیگران توسط فیلمسازان نه از طریق تست و یا ویدئو اینستاگرامی! بلکه از طریق رفتن به سالن های تئاتر است. یادمان باشد، از علی نصیریان تا خسرو شکیبایی و در نسل موفق جدید بازیگران یعنی محمدزاده و هوتن شکیبا همه در صحنه تئاتر درخشیده اند و از طرف کارگردانان سینما انتخاب شده اند پس می توان به عنوان یک پیشنهاد این گزینه را مطرح کرد تا به تعداد بازیگران قابل توجه در سال های آینده اضافه شود.

قسمت ابریشم این یادداشت را می توان به پیش گویی درست نگارنده مرتبط دانست که قبل از شروع اکران نوروز گفته بودم که فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم» و «چهارانگشت»، بیش از چهار فیلم دیگر خواهند فروخت و همین طور هم شد. (باید یادآوری شود که این پیشگویی ها شعبه دیگری ندارد!) خوشبختانه فاصله فروش فیلم روستایی تا فیلم کمدی هادی زیاد نیست که نشان می دهد اگر فیلم خوب حتی از نوع تلخش، بسازید، در گیشه موفق خواهید بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها