سینماسینما، نغمه خدابخش
«آن شب» تنها فیلم ژانر وحشت در این دوره از جشنواره است که حق مطلب را بخوبی ادا کرده و به جرات میتوان گفت بهترین فیلم در تاریخ سینمای ایران در این ژانر است. فیلمی که از المانهای رایج این گونه سینما فاصله گرفته و هراس واقعی را به مخاطبش منتقل میکند. آن شب بجای استفاده از موسیقی ای که با آواهای هراس انگیز تلفیق شده از موسیقی بجا و درستی استفاده کرده است. به جای نشان دادن چهره هایی با گریم وحشتناک و خون آلود برای شخصیتهای فرعی به منظور ترساندن زوج قصه و همچنین مخاطب از چهره هایی واقعی و گاه معصومانه بهره برده که ترس و دلهره واقعی را سبب میشود.به جای استفاده از نماهای پیچیده و تو در تو تصاویر ساده را به نمایش میگذارد. آن شب ترس و وحشت را آرام آرام به مخاطب تزریق میکند همانگونه که به زوج قصه. آن شب حکایت عذاب وجدان آدمیست از پنهانکاریها و رازهای ناگفته که به محض گفتن هم خیال آسوده میشود و هم ترس از بین میرود. برعکس بسیاری از فیلمهایی که در این ژانر ساخته شده و گاه صحنه ها بقدری غلوآمیز است که بجای ایجاد ترس و وحشت بیشتر به کمدی میماند و خنده مخاطب را سبب میشود آن شب مخاطب را به فکر فرو میبرد. در طول فیلم شاید سوالاتی ذهن مخاطب را درگیر کند و در جستجوی پاسخی منطقی باشد اما فیلم در یک سکانس پایانی پاسخگوی اتفاقاتیست که دور از منطق بوقوع پیوسته است! «در خواب وقوع هر اتفاقی ممکن است»! آن شب به سادگی قصه خود را تعریف میکند اما دلهره ای عمیق به جان مخاطب می اندازد. دلهره ای که با پایان فیلم پایان نمیگیرد همانگونه که برای شخصیت اصلی قصه اش ادامه دار است. آن شب یک سر و گردن که نه بلکه با فاصله بسیار از دیگر فیلمهای ژانر وحشت در سینمای ایران بالاتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در دالانهای حقیقت/ نگاهی به مستندهای «بچههای اعجوبه»، «احتضار»، «آن شب» و «یک تصویر، دو برداشت»
- «آن شب» از نگاه دوربین / گزارش تصویری
- «آن شب» روی پرده میرود
- ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱، زمان اکران «آن شب» در آمریکا
- سه جایزه برای فیلم «آن شب»/ شهاب حسینی بهترین بازیگر جشنواره اسپانیایی شد
- «آن شب»، تکرار متمایز استقرار در یک اقامتگاه شیطانی/ نوشتهای از منتقد ورایتی
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- اولین حضور بینالمللی «آن شب» در اسپانیا/ پرمییر انترتینمنت فروش جهانی فیلم را برعهده گرفت
- توزیع فیلم «آن شب» توسط IFC Midnight در آمریکای شمالی
- اکران فیلم «پلیس» با نقشآفرینی بازیگر ایرانی در فرانسه + عکس
- گزارشی از ددلاین/ غلبه فیلم «آن شب» بر کرونا و روابط ایران و آمریکا
- تغییر نام کارگردان فیلم «آن شب»/ در جشنواره با یک نام، در پروانه نمایش نامی دیگر
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





