سینماسینما، نوید جعفری
فخری خوروش شاید از آخرین بازیگران نسلی بود که پیش از انقلاب از تئاتر به سینما رفت و فعالیت کرد و پس از انقلاب هم به کارش در سینما و تلویزیون ادامه داد.
نسل بازیگرانی چون نادره و شهلا ریاحی و رقیه چهره آزاد، مهین شهابی، ژاله علو، توران مهرزاد، جمیله شیخی و … که چون جامه ستارههای قبلی را نداشتند اجازه کار پیدا کردند اما سن و سال و تغییرات سینمایی از آنها شمایلی ساخت مادرانه و دلسوز در سینمایی که خواستهاش این بود.
زنانی که در بزنگاههای مردانه باید اشک ریزان مانع اتفاقات تلخ شوند و ایثار کنند و بسوزند و بسازند.
در آن روزگار اما خوروش با بازی در نقش مهدعلیا در مجموعه «امیرکبیر» به نقشی جان داد که تا سالها در خاطره بینندگان تلویزیون باقی مانده است.
در پی تغییرات اجتماعی اگر چه فضای تلویزیون و سینما تغییر کرد و موضوعات دیگری وارد تولیدات شد اما به مرور با حضور چهرههای تازه نسلی که فعالیت چشمگیری در تئاتر و سینما داشت به دلیل معادلات جدید هنری و بالا رفتن سن و سال کم کم از اجرا و صحنه و پردهها دور و دورتر شد.
سال ۱۳۸۱ در مجموعه «خانهای در تاریکی» به ایفای نقش پرداخت و سه سال بعد با بازی در نقش ژاله در فیلم «یک بوس کوچولو» بهمن فرمان آرا در ۱۳۸۴ برای همیشه از تصویر رفت.
تا سالها تصویر ما از فخری خوروش همان بود که در تلویزیون و پرده سینما دیدیم تا زمانی که به مدد ویدیوهایی بازیهای او در «نفرین» ناصر تقوایی، «سوته دلان» حاتمی و «آقای هالو» مهرجویی را دیدیم و بازیهای متفاوت او در آثار موج نو سینما همانند «شازده احتجاب» و «شطرنج باد» همواره در خاطره جمعی سینما دوستان باقی است و چه خوب که بالاخره توانستیم بازی درخشان او را در نسخه اصلاح شده شطرنج باد نظارهگر باشیم.
سال قبل اتفاقی دو تله تئاتر قدیمی از حضور تئاتری پیش از انقلاب خوروش را دیدم بعد تازه با اجرای صحنهای او و قدرت تئاتریاش مواجه شدم چقدر تئاتر خوب بازی کرده و ما ندیدیم همانند هزاران بازی درخشانی که روزگاری در تئاتر کشور روی صحنه رفت و چون همان تئاتر فانی و گذرا بود و شاید هنوز در آرشیوها بخشهایی از آن اجراها به یادگار مانده باشد.
بازیگری که از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۶ در تلهتئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخت و زمانی که از آموزش و پرورش آن زمان به فرهنگ و هنر منتقل شد ماموریت خود در خصوص تولید تله تئاتر را مجدانه پیگیری کرد و به مدت ۱۰ سال هر هفته یک تله تئاتر را بصورت زنده ارائه کرد تا گنجینه ای از اجراهای متفاوت در تئاتر را به مدد تلویزیون به مخاطبان عرضه کرد.
هنرمندان بزرگی همانند: عزتالله انتظامی، بهروز وثوقی، محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، داوود رشیدی، جعفر والی، حسین کسبیان، مهین شهابی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، اسماعیل شنگله، پرویز فنیزاده، منوچهر فرید، نصرت پرتوی، اسماعیل محرابی، خسرو شجاعزاده، فرزانه تأییدی و آذر فخر در این مسیر با وی همراه بودند.
احتمالا بیشترین تصویری که از او در ذهن همه مانده نقش ماندگارش در سوته دلان علی حاتمی است. عاشق شیرازی دلخسته ای که فال حافظ تنها مرهم دردهای اوست و سر آخر بیرون کشیدن بخت از ورطه تهران را که آزموده است به ماندن ترجیح میدهد و دستش را به آن سوی تاقچه دراز میکند.
حالا بانو فخری خوروش در ۹۴ سالگی دور از دیار و خاک از میان ما رفته، بی شک دلش همیشه مشتاق دیدار دوباره سرزمینش بوده اما شاید تنها حسن بازیگری این است که حضورت و بودنت تا ابد در همان نوارهای ویدیویی و فیلمهای رنگ پریده به یادگار خواهد ماند و این بزرگترین میراث هر هنرمندی است.
روحش شاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- حالا من خود مرگم!/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- کپی که برابر اصل نشد/ نگاهی به سریال «حیثیت گمشده»
- تکنولوژی در خدمت جهانِ معنا/ نگاهی به انیمیشن «دریای عمیق»
- پردهی آخر/ در یادبود فریماه فرجامی
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- فخری خوروش درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





