سینماسینما، نوید جعفری
فخری خوروش شاید از آخرین بازیگران نسلی بود که پیش از انقلاب از تئاتر به سینما رفت و فعالیت کرد و پس از انقلاب هم به کارش در سینما و تلویزیون ادامه داد.
نسل بازیگرانی چون نادره و شهلا ریاحی و رقیه چهره آزاد، مهین شهابی، ژاله علو، توران مهرزاد، جمیله شیخی و … که چون جامه ستارههای قبلی را نداشتند اجازه کار پیدا کردند اما سن و سال و تغییرات سینمایی از آنها شمایلی ساخت مادرانه و دلسوز در سینمایی که خواستهاش این بود.
زنانی که در بزنگاههای مردانه باید اشک ریزان مانع اتفاقات تلخ شوند و ایثار کنند و بسوزند و بسازند.
در آن روزگار اما خوروش با بازی در نقش مهدعلیا در مجموعه «امیرکبیر» به نقشی جان داد که تا سالها در خاطره بینندگان تلویزیون باقی مانده است.
در پی تغییرات اجتماعی اگر چه فضای تلویزیون و سینما تغییر کرد و موضوعات دیگری وارد تولیدات شد اما به مرور با حضور چهرههای تازه نسلی که فعالیت چشمگیری در تئاتر و سینما داشت به دلیل معادلات جدید هنری و بالا رفتن سن و سال کم کم از اجرا و صحنه و پردهها دور و دورتر شد.
سال ۱۳۸۱ در مجموعه «خانهای در تاریکی» به ایفای نقش پرداخت و سه سال بعد با بازی در نقش ژاله در فیلم «یک بوس کوچولو» بهمن فرمان آرا در ۱۳۸۴ برای همیشه از تصویر رفت.
تا سالها تصویر ما از فخری خوروش همان بود که در تلویزیون و پرده سینما دیدیم تا زمانی که به مدد ویدیوهایی بازیهای او در «نفرین» ناصر تقوایی، «سوته دلان» حاتمی و «آقای هالو» مهرجویی را دیدیم و بازیهای متفاوت او در آثار موج نو سینما همانند «شازده احتجاب» و «شطرنج باد» همواره در خاطره جمعی سینما دوستان باقی است و چه خوب که بالاخره توانستیم بازی درخشان او را در نسخه اصلاح شده شطرنج باد نظارهگر باشیم.
سال قبل اتفاقی دو تله تئاتر قدیمی از حضور تئاتری پیش از انقلاب خوروش را دیدم بعد تازه با اجرای صحنهای او و قدرت تئاتریاش مواجه شدم چقدر تئاتر خوب بازی کرده و ما ندیدیم همانند هزاران بازی درخشانی که روزگاری در تئاتر کشور روی صحنه رفت و چون همان تئاتر فانی و گذرا بود و شاید هنوز در آرشیوها بخشهایی از آن اجراها به یادگار مانده باشد.
بازیگری که از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۶ در تلهتئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخت و زمانی که از آموزش و پرورش آن زمان به فرهنگ و هنر منتقل شد ماموریت خود در خصوص تولید تله تئاتر را مجدانه پیگیری کرد و به مدت ۱۰ سال هر هفته یک تله تئاتر را بصورت زنده ارائه کرد تا گنجینه ای از اجراهای متفاوت در تئاتر را به مدد تلویزیون به مخاطبان عرضه کرد.
هنرمندان بزرگی همانند: عزتالله انتظامی، بهروز وثوقی، محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، جمشید لایق، اسماعیل داورفر، داوود رشیدی، جعفر والی، حسین کسبیان، مهین شهابی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، اسماعیل شنگله، پرویز فنیزاده، منوچهر فرید، نصرت پرتوی، اسماعیل محرابی، خسرو شجاعزاده، فرزانه تأییدی و آذر فخر در این مسیر با وی همراه بودند.
احتمالا بیشترین تصویری که از او در ذهن همه مانده نقش ماندگارش در سوته دلان علی حاتمی است. عاشق شیرازی دلخسته ای که فال حافظ تنها مرهم دردهای اوست و سر آخر بیرون کشیدن بخت از ورطه تهران را که آزموده است به ماندن ترجیح میدهد و دستش را به آن سوی تاقچه دراز میکند.
حالا بانو فخری خوروش در ۹۴ سالگی دور از دیار و خاک از میان ما رفته، بی شک دلش همیشه مشتاق دیدار دوباره سرزمینش بوده اما شاید تنها حسن بازیگری این است که حضورت و بودنت تا ابد در همان نوارهای ویدیویی و فیلمهای رنگ پریده به یادگار خواهد ماند و این بزرگترین میراث هر هنرمندی است.
روحش شاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- حالا من خود مرگم!/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- کپی که برابر اصل نشد/ نگاهی به سریال «حیثیت گمشده»
- تکنولوژی در خدمت جهانِ معنا/ نگاهی به انیمیشن «دریای عمیق»
- پردهی آخر/ در یادبود فریماه فرجامی
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- فخری خوروش درگذشت
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین فیلم خارجی شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما