سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی
خیلی از ما با مسعود کیمیایی سینما را دوست داشتیم و برای دیدن هر فیلمش مدت ها منتظر می ماندیم. نمونه اش خود بنده که تا میانه دهه هفتاد دلم می خواست به استاد جایزه می دادند. فیلم هایی مثل سرب و گروهبان و دندان مار که داوران با بی محلی از کنارش گذشتند و در نهایت به فیلم جرم سیمرغ بلورین داده شد! اما حالا شاید از آن حسرت و عشق چیزی نمانده جز لبخندی تلخ برای سال های سپری شده نسلی که برای تیر خوردن آقا نوری جلوی دادگاه می گریست و عاشقانه دانیال و مونس را در ذهنش مرور می کرد.
خون شد را نمی شود بی خون دل تماشا کرد. فیلمی که انگار پایان یک فیلم ساز مهم در سینمای ایران است و چند فیلم آخر و حتی قاتل اهلی در برابرش یک شاهکار است! اثری به غایت بی نظم و شلخته که می خواهد مفهوم نیم قرن پیش را بازسازی کند بی آن که بخواهد یا بتواند این مفاهیم را در شکل امروزی بازسازی کند. مفاهیمی مانند ، غیرت ، برادری و رفاقت که مورد علاقه کیمیایی است اما این جا همه چیز به شکل حیرت آوری به کمدی تبدیل می شود و مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست. داستان به سیاق فیلم های آخر استاد نامفهوم و روایت به شکل افراطی شخصی و الکن است و انگار کاراکترها حرف هایی را می زنند که فقط مولف اثر آن ها را می فهمد . حرف هایی که به شکل افراطی در دیالوگ نویسی منقطع شده و حتی جاهایی انگار این کاراکترها چیزی را از روی کاغذ می خوانند بی آن که اصلا جهان اثر را فهمیده یا پذیرفته باشند و در این میان انتخاب لوکیشن شمال و کاراکتر نانوا و کسی که خواهر فضلی را استثمار کرده هم توهینی مشخص به یک منطقه جغرافیایی است. فضلی به شمال می رود تا دو نفر را بکشد و خواهرش را به تهران بازگرداند و و انگار هر جایی غیر از جغرافیای مورد علاقه کیمیایی محکوم به تباهی و زشتی است.
خون شد را می توان در سکانس عجیب حضور سیامک انصاری مورد واکاوی قرار داد. یک کمدی ناخواسته و غم انگیز که نشان می دهد سینما هنری پویاست و انگار فیلم ساز هم باید دوره و زمانه خود را بشناسد . دوره ای که به شکل بی رحمانه ای کوتاه است و نام و عنوان و مجیز گویی عده ای نمی تواند آن را طولانی تر کند. این سکانس به گمانم عصاره فیلم های متاخر فیلم سازی است که تاریخ سینمای ایران بی او قسمت مهمی را کم دارد و کاش خاطره های خوبمان را بیش از این در ذهنمان نابود نکند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- اصالت
- مخالفت سرمایهگذار «خون شد» با اکران این فیلم
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود