سینماسینما، ایلیا محمدینیا
مجموعه تلویزیونی «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان تمام فاکتورهای جذب مخاطب را داشت از بازی های استاندارد، داستان پرکشش و جذاب و تعلیق های به جا در روایت قصه و کارگردانی سنجیده و… با این همه اما کارگردان در چند قسمت پایانی همه چیز را فدای جذب هر چه بیشتر مخاطب می کند.
اگر اسعدیان تا پیش از سکانس های بعد از قتل پیرزن (مادر پروانه نامادری سوگند) تلاش کرده بود برمبنای واقعیت جاری در بطن جامعه به دور از قصه پردازی های رایج و تصنعی مجموعه های ترکیه ای داستانش را پیش ببرد به یک باره تغییر مسیری غیر منطقی می دهد؛ تا آن جا که یاسمن را که در طول قصه سریال، فردی منطقی معرفی کرده بود تبدیل به موجودی غیر منطقی و اعصاب خردکن می کند.
نگاه کنید، یاسمن از یک خانواده باسواد بالاست هم او و هم همسر نخست و همسر دومش پزشک هستند.پدرش و مادرش هم همچنین و… برادرش وکیل خبره ای است اما او اصرار به کار غیر منطقی خود دارد؛ این که تن به خواسته غیر منطقی پروانه بدهد و تمام مال و اموال سروش را برای جلب رضایت اش به او منتقل کند و عجیب آن که در انتها برادر وکیلش هم مجاب می شود که با او همسو شود. آن هم با این توجیه که او مادر است و او باعث معرفی سوگند به پلیس شده و…
اما هر آدم عاقلی می داند وقتی دادگاهی تشکیل نشده نمی توان و قاعدتا نباید دنبال جلب رضایت خانواده مقتول بود چون هیچ چیزی معلوم نیست.خاصه در این پرونده که یکی از متهمان متواریست و از طرفی با بازسازی صحنه کاملا مشخص می شد که با توجه به قد کوتاه سوگند در قیاس با مقتول و زاویه برخورد گلدان به سر او، عملا قتل توسط سوگند منتفی است .
از طرفی دادگاه بدوی و بعد دادگاه تجدید نظر و البته در نهایت دیوان عالی کشور درباره پرونده با اعتراض هریک از طرفین دعوا می توانستند ورود داشته باشند تا حقی ضایع نشود و این را برادر یاسمن خوب می دانست چون وکیل است؛ اما باز در نهایت تن به خواسته خواهرش داد با این استدلال که راهی دیگر نمانده است. (صحنه صحبت یوسف با سروش در آسایشگاه که یادتان هست.)
به نظر می رسد اسعدیان فقط به منظور تعلیق در قصه تن به چنین امر غیر منطقی داد تا چند قسمت دیگر مجموعه کش پیدا کند. غافل ار اینکه این امر لطمه ای سخت به روایت مبتنی بر واقعیت داستان مجموعه زد. تا آن جا که منطق داستانی مجموعه را تا حد مجموعه های نازل ترکیه ای تنزل داد و این برای کارگردانی، درخور توجه و ارزشمند همایون اسعدیان در مجموعه «لحظه گرگ و میش» خوشایند نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





