سینماسینما، سحر عصر آزاد
روز هشتم جشنواره فیلم فجر با فیلم های کم رمق و متوسط از فیلمسازان جوان، تازه کار و کارگردانی گزیده کار سپری شد که از او انتظار بیشتری می رفت.
“تعارض” دومین فیلم محمدرضا لطفی پس از “روایت ناپدید شدن مریم” است که ساختاری تجربی را در فرم و روایت پیگیری می کند که می توانست نقطه قوت رویکرد فیلمساز تلقی شود. اما فرم تصویری و قصه انتخابی به گونه ای تکراری و کلیشه شده در همین گونه آثار تجربی هستند که معدود نوآوری های فیلم را هم کمرنگ می کنند. فیلم با موقعیت آشنای حضور کاراکتری در مطب روانپزشک آغاز می شود که این موقعیت در تلفیق با اعتراف کاراکتر به قتل در کلانتری، منجر به روایتی دوگانه از زندگی مردی شده که گذشته اش را مرور می کند. این روایت با تکیه بر تدوینگر بودن مرد با فرم چنددوربینه پیش می رود که به گونه ای دوربین را تبدیل به کاراکتری تعیین کننده در کلیت درام و حتی در مقطعی تبدیل به شریک عاطفی مرد می کند. به دلیل تمایز و لکنتی که پرش روایت از کلانتری به مطب و بالعکس وجود دارد، پلان های رابط متعددی از رقص کاراکتر تا تکرار و عقبگرد موقعیت های مختلف روزمره او طراحی شده که به تدریج در روندی فرسایشی به جای رسیدن به یک سنتز جدید، تنها یک فرم مکانیکی را تداعی می کنند و باعث می شوند فیلم در یک سطح مشخص درجا بزند بدون آنکه بتواند مخاطب خود را با قصه تو در تویش غافلگیر کند.
“پدران” نخستین فیلم سینمایی سالم صلواتی است که بر اساس فیلمنامه ای از محمدرضا گوهری ساخته شده است. فیلمی که به واسطه محوریت یافتن یک تصادف که راز آن تا انتهای فیلم پنهان می ماند، می توانست تبدیل به اثری نفس گیر و پرتنش شود اما به شکلی کند و مکانیکی پیش می رود. بخصوص فیلم به واسطه نام انتخابی می توانست تبدیل شود به یک کنکاش در رفتارشناسی پدران این چند جوان که درگیر تصادف بودند اما این اتفاق در فیلم نمی افتد و در عمل با فیلمی کم جان و بدون کشش مواجه هستیم که نمی تواند مخاطب را با خود همراه کند. در واقع فیلم از ابتدا تا انتها که راز این تصادف فاش می شود، باید روندی کشف گونه می داشت تا پدران با چهره واقعی فرزندانشان مواجه می شدند و در کنار کوتاهی و قصورشان، مفهوم شکست رابطه بین نسل ها برجسته می شد. اما این زیرلایه مهم نیز نتوانسته در فیلم برجسته شود و تنها پوسته و لایه بیرونی این جستجو که حتی احساسات برانگیزی هم ندارد به تصویر درآمده است.
“من می ترسم” چهارمین فیلم سینمایی بهنام بهزادی پس از “تنها دو بار زندگی می کنیم”، “قاعده تصادف” و “وارونگی” است که همچنان مضامین بطئی و درونی را بر بستر درامی رئال مورد توجه قرار می دهد. اما نکته اینجاست که بهزادی در این فیلم از شخصیت پردازی متمایز آدم های معمولی و عادی که ویژگی منحصر به فرد آثارش بود، فاصله گرفته و با تکیه بر تیپ های کلیشه ای که با انتخاب بازیگران کلیشه شده نیز تشدید شده، بر مسیری غیر قابل انتظار حرکت می کند. فیلم روایتی از چگونگی بروز نیمه تاریک وجودی یک انسان است که با انتخاب یک کاراکتر شاعرپیشه و عاشق مسلک، تحول او به شکلی برجسته تر نمایان می شود. اما واقعیت این است که نمی توان اتمسفر یک رابطه عاشقانه قدیمی را که به نقطه صفر و ترک و جدایی رسیده، در فیلم بین این زوج پیدا کرد. همه اینها درحالیست که ضلع سوم این مثلث عاشقانه که یک مهندس هوسباز است، به شکلی اغراق شده سعی در برداشتن همه موانع و مشکلات با زور و پول دارد و در انتها نیز با همان عامل تهدیدگری که خود برای دیگری اجیر کرده؛ در شهر بزرگ تهران تنها می ماند که چیزی فراتر از کلیشه های قابل انتظار نیست. ایکاش بهزادی حداقل این کلیشه های گریزناپذیر درام را با انتخاب بازیگرانی غیر قابل پیش بینی متمایز می کرد تا دوباره با امیر جعفری در نقش مهندی قلدر و هوسباز، ستاره پسیانی در نقش دختر پایین شهری سبکسر و … مواجه نباشیم و چیزی برای کشف باقی می ماند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی