سینماسینما، شکرخدا گودرزی*
در دنیایی که ما را احاطه کرده آنقدر غرق بیرون می شویم و مشکلاتی که خرد و ریز برای ما درست شده اند که از نزدیکترین نزدیکان خویش دور می شویم. چنان دور می شویم که فکر می کنیم تهیه مقدمات خوردن و جای خواب همه ی وظیفه ماست و خلایی که در مناسبات دچار می شود یک عنصر بیرونی ست نه یک عنصر درونی!
در فیلم «زن و بچه» سعید روستایی علی یار بچه تخس نسل ضد است که هم به شبکه های اجتماعی دسترسی دارد و هم از آسیب های آن در امان نیست. پدرش بر اثر سرمایه گذاری در بورس و نا امن بودن بازار اقتصاد همه چیزش را از دست داده و فوت کرده بنابراین سرپرستی و حضانت به مادر داده شده و مادر آنچنان غرق کار بیرون است و مجبور است خانواده را بچرخاند که دیگر فرصتی برای تربیت فرزند ندارد و مجبور است دو جا کار کند. این همه پیچیدگی شخصیت علی یار نیست او از مادر بزرگش پول می گیرد که مشق هایش را بنویسد اما مشق ها را به خواهرش می دهد و اندکی از پول را به او میپردازد یعنی علیار انواع زرنگ بازی های این سنین را می داند و هم آنقدر بی باک است که توی دل بزرگتر از خودش در بازی فرفره می رود و این حقارت و بی باکی علی یار هم خوشایند است هم برخورنده، علیار از یک طرف بر اثر ابتلاعات دنیای مجازی زودتر از سنش بزرگ شده و از طرف دیگر به دلیل بر هم خوردن مناسبات خانوادگی وارد مسائل جنسی می شود و برای به دست آوردن دوست دختر دنیای مجازی که از قضا همکار مادرش هم هست دست به قمار و شرطبندی می زند، قمار و شرط بندی، دیر آمدن سر کلاس، مسخره کردن ناظم مدرسه، خشونت با همکلاسی ها، اوضاع انضباطی او را در مدرسه دچار مشکل می کند. و نا آرامی ها او بدانجا منجر می شود که او را از مدرسه اخراج موقت کنند. شاید بهترین تعریف برای علیار را ما از زبان همکلاسی اش می شنویم که علیار دماغش را شکسته؛ هم از علیار می ترسد هم به او حسادت می کنند و رفتارهایش الگوست. این پارادوکس از علیار شخصیتی جذاب می سازد و البته بازی خوب و درست سینان محبی در نقش علیار را نباید از نظر دور داشت. علیار یکی از نمونه بچه هایی است که نتیجه یک خانواده آسیب دیده است. هوش سرشار و ذاتی علیار از یک سو و غرور و تعصب و فهم بیش از سنش از او شخصیتی می سازد که دیگران به راستی تکلیفشان را با او نمی دانند.
شخصیت پردازی در فیلم روستایی درست و به قاعده است و هر کدام از شخصیت ها پیچیدگی های روانی خود را دارند. خواهر لیلا به دلیل نزدیکی اش با لیلا عاشق خیال او می شود، مردی که به دلیل رفتارهای بیرونی نقص هایش از چشم مهناز پنهان می ماند حای نی بیند اما باور نمی کند. زن بارگی او را باور نمی کند. استفاده غیر قانونی او از آمبولانس را باور نمی کند و به قول پیمان معادی رابطه او و مهناز به جایی رسیده که او در عذاب وجدان و رو دربایستی مجبور به ادامه آن است. در فیلم «زن و بجه» همه شخصیت ها دارای ضعف هستند و کلا با یک جامعه ترومازده ی بیمار رودرروئیم. همه شخصیت ها دروغ می گویند، پنهانکاری دارند، هیچ کس به کس دیگری رحم نمی کند و همه دنبال منافع خودشان هستند، حتی دختر کوچک (آرشیدا درستکار) هم بر اثر ترس و القائات و شرایط بیرونی نمی تواند دروغ نگوید زیرا او هم متاثر از همین شرایط بیرونی است. فیلم سعی می کند به شکلی مرزهای فیلم های رئالیستی را پشت سر بگذارد و از منظر زبان و معنا ناتورالیستی جلوه کند و مهمترین شاخصه ناتورالیسم یعنی چرخه گناه را معیار خود قرار دهد و الگوی رفتاری را به شکل وراثتی تبیین کند. یعنی فرزندان وارث گناهان والدین خود هستند و این چرخه تا بی نهایت ادامه دارد و در الگوی پدربزرگ و مادربزرگ، پدر و مادر و فرزندان این چرخه را حفظ می کند و بنابر نگاه ناتورالیستی در تکثیر و ادامه گناه پیوستگی نسل ها به عنوان عاملی جبری وجود دارد و خود را بروز می دهد.
یکی دیگر از مباحث مهم در فیلم «زن و بچه» نشانه گرفتن عناصری بیرونی و تحت تاثیر قرار گرفتن آدم ها از شرایط بیرون و محیط است. کمتر شخصیتی نگاه به درون دارد، این نگاه فیلم «زن و بچه» را به رفتارگرایان روسی نزدیک می کند. زیرا در چنین تحلیلی فرد اسیر چنبره بیرونی ست و غالبا از دست فرد کاری بر نمی آید، بنابراین در شکل گیری لغزش و گناه هم یک جزء ناچیز از کل است بنابراین شخصیت های «زن و بچه» هم غالبا خودشان را مبرا از گناه و نقص می دانند و به جای برخورد و نقد خویشتن، عناصر بیرونی و دیگران را مقصر می دانند.
به خوبی می دانیم یکی از آسیبهای بشری اینجاست که سهم خودمان را در آسیب های اجتماعی و خانوادگی نمی بینیم و غالبا دنبال مقصر بیرونی می گردیم انکار این سهم فردی شاید مهمترین بخش شخصیت اجتماعی ماست و نمی دانیم در جایی آسیب می بینیم که تروماهای خودمان را نمی بینیم و به جای آن اشکال در مجموع از طرف مقابل می بینیم و به حساب طرف مقابل می گذاریم.
در مجموع فیلم «زن و بچه» فیلمی خوش ریتم و خوش ساخت است که سعی می کند حرف مهمی بزند یعنی پذیرش دیگری…
ما زمانی رشد می کنیم و جهان به آرامش می رسد و نگاه لطیفی در جهان ساری و جاری می شود که دیگری را بپذیریم.
جهان زمانی به آرامش می رسد که هر کدام از ما دیگری بیرون از خودمان را بپذیریم. بسیار مرحله تکاملی دردناکی است اما موجب اعتلای روح آدمی می شود و در فیلم «زن و بچه» وقتی مهناز کودک خواهرش که نام او را علی رغم مخالفت مهناز علیار گذاشته می پذیرد در اصل مهناز علی یار دیگری را می پذیرد با این پذیرش فضا ملایم می شود و موسیقی رمانتیک به گوش می رسد و فضا بازتر و قاب گسترده تر می شود.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





