سینماسینما، پریسا الیاسی*
قبل از آنکه به تماشای تازهترین اثر پل توماس اندرسون بنشینید، باید تمام آنچه را که از آثار پیشین این فیلمساز بزرگ در ذهن دارید به دست فراموشی بسپارید. «پیتزای شیرین بیان» فاقد تمام ویژگیهایی است که در کارنامهی پربار و البته درخشان اندرسون مشاهده میشود. فیلم، پیچیدگیهای روایی، قوس شخصیتی و پیرنگ چند لایه ندارد و به سادهترین و سرراستترین شکل ممکن روایت میشود. در مقام مقایسه با فیلمی مانند «مگنولیا» است که میزان سادگی «پیتزای شیرین بیان» و روایت آن در یک خط مستقیم بدون عناصر دراماتیکی ویژه، بیش از پیش به چشم میآید.
آیا همهی اینها به معنای آن است که با فیلم ضعیفی طرف هستیم؟ ابدا! «پیتزای شیرین بیان» نقدهای بسیار مثبتی از منتقدان و مخاطبان دریافت کرده است و توانسته نامزدی اسکار در سه رشتهی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامهی اورجینال را به دست آورد. در مواجهه با آخرین اثر پل توماس اندرسون، سلیقه حرف اول را میزند و مشاهدهی این فیلم ممکن است خیل عظیم طرفدارن «خون به پا خواهد شد» و «مرشد» را ناامید کند!
در «پیتزای شیرین بیان» با یک کمدی رمانتیک تمام عیار آمریکایی طرف هستیم؛ از آن دست فیلمهای آمریکایی با محوریت عشقهای تینیجری. البته در این فیلم با عشقی کمی و بیش نامتعارف مواجه هستیم. گری ولنتاین پانزده ساله، عاشق دختری به نام آلانا شده است که ده سالی از او بزرگتر است. از جنس همان عشقِ اولهایی که همه- کم و بیش- آن را تجربه کردهایم. عشقی که فکر میکنی دیگر تکرار نمیشود؛ که همین یکبار است و بس. عشقی مملو از لجبازیهای کودکانه. از آن دست عشقهایی که طرفین نه تابِ کنار هم ماندن را دارند و نه طاقت دور شدن از هم. گری و آلانا دقیقا در حال تجربهی چنین احساس نابی هستند. آنچه حضور این دو شخصیت را در کنار هم جذاب میکند، تفاوتهای فردی آنهاست. گری با وجود سن کم، پسری مستقل، بلندپرواز و جسور است و در مقابلش آلانایی قرار دارد که محتاط و ترسو است و همواره به دنبال پیدا کردن کسی است که مشکلاتش را به گردن او بیندازد او را آماج حملات خود قرار دهد؛ حال میخواهد پدرش باشد یا خواهرانش و یا حتی گری! گری اگرچه از آلانا کوچکتر است اما رفتارهای سنجیدهتری از خودش نشان میدهد. تمام فیلم دربارهی رابطهی بین گری و آلانا است. عاشق میشوند، فارغ میشوند، خیانت میکنند اما در نهایت به سوی هم برمیگردند. در یک سوم ابتدایی فیلم، مخاطب به دنبال سرانجام عشق و رابطهی بین آلانا و گری است اما واقعیت این است که از یکسوم ابتدایی و در واقع از شروع پردهی دوم دیگر حتی سرانجام این رابطه برای مخاطب کنجکاوی برانگیز نیست چرا که کیفیت رابطهی بین این دو به گونهای است که پایان آن کاملا روشن است و مخاطب میداند هر اتفاقی که رخ دهد آلانا و گری کنار یکدیگر قرار میگیرند. فیلم اساسا سوالی مطرح نمیکند که مخاطب در جستوجوی پاسخ، آن را تا انتها دنبال کند. میتوان گفت «پیتزای شیرین بیان» ساختار اپیزودیک دارد و قهرمانان را در موقعیتهای مختلف قرار میدهد، آن موقعیت را به پایان میرساند و به سراغ موقعیت بعدی میرود. «پیتزای شیرین بیان» فیلم لحظههاست. باید از لحظه به لحظهی فیلم، از میزانسنهای درست و سکانسهای جذابش حظ کافی را برد.
در «پیتزای شیرین بیان» اگرچه اسمهای بزرگی همچون بردلی کوپر و شان پن به چشم میخورد و میدرخشد اما بار اصلی فیلم بر عهدهی دو بازیگر جوان و تازهکار آن است که هر دو به بهترین شکل از عهدهی ایفای نقش خود برآمدهاند. آلانا هایم با بازی روانش به خوبی توانسته ویژگیهای شخصیتی آلانا کین را منتقل کند و کوپر هافمن در نقش گری ولنتاین با بازی خوبش یاد و خاطرهی پدرش، فیلیپ سیمور هافمن فقید را گرامی داشته است.
از نکات درخشان فیلم میتوان به طراحی صحنه و لباس و موسیقی متن آن اشاره کرد که همه در خدمت حال و هوای دههی هفتاد میلادی به کار برده شدهاند. «پیتزای شیرین بیان» برای مخاطبان آمریکاییاش که دههی هفتاد میلادی را دیده و زیستهاند بیش از هر گروه دیگری جذاب خواهد بود. نوستالژی دههی هفتاد به قدری در فیلم مشهود است که تعلق خاطر پل توماس اندرسون را به این دهه و حال و هوایش به روشنی نشان میدهد. حتی اسم فیلم هم برگرفته از خاطرهای از شهر محل سکونتش در همان سالهای دههی هفتاد میلادی است. «پیتزای شیرین بیان» نام فروشگاههای زنجیرهای ضبط موسیقی در دوران کودکی پل توماس اندرسون در دههی هفتاد میلادی است. به نظر میرسد اندرسون با «پیتزای شیرین بیان» شخصیترین فیلمش را ساخته و تمام آنچه را که از دلش برآمده بدون ترس از قضاوت و مقایسه با دیگر آثارش به تصویر کشیده است. با همهی این احوال ردپای پل توماس اندرسون در آخرین اثرش به وضوح مشخص است. توجه به جزئیات و طمانینه و صبر در پیشبرد داستان، ویژگی مهم آثار درخشان اندرسون هستند که در «پیتزای شیرین بیان» هم خودنمایی میکنند.
قرار است بعد از تماشای صد و سی و اندی دقیقه از آخرین ساختهی پل توماس اندرسون، چه چیزی دستمان را بگیرد؟ آیا اندرسون قرار است با چیزی مثل جدال خونین ایلای و دنیل در «خون به پا خواهد شد» غافلگیرمان کند؟ خیر! همه چیز سادهتر از این حرفهاست. ما تمام دقایق فیلم را، لحظه به لحظه دنبال میکنیم تا به یک بوسهی عاشقانه برسیم. همین! به مقصد فکر نکنید؛ از مسیر لذت ببرید همانطور که پل توماس اندرسون از آن لذت برده!
*فیلمنامهنویس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیش درآمد «یازده یار اوشن» ساخته میشود؛ مذاکره بردلی کوپر برای بازی در کنار مارگو رابی
- دیکاپریو، پن و موسیقی گرینوود؛ مثلث قدرت در «نبردی پس از دیگری»
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- تجلیل جشنواره مراکش از شان پن، کراننبرگ و نعمیه المشرقی
- بردلی کوپر برای سومین بار کارگردانی میکند
- در جشنواره سانتا باربارا؛ بردلی کوپر از دست برد پیت جایزه گرفت/ ترجیح جایزه سوپربول به اسکار
- بازی برای پل توماس اندرسون؛ لئوناردو دیکاپریو و شان پن همبازی شدند/ گرانترین فیلم کارگردان
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- شرکت در کنفرانس بینالمللی؛ شان پن از اثرات منفی رسانههای اجتماعی میگوید
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- «می دسامبر» در صدر آرای منتقدان کن
- «مگسهای سیاه» شان پن «کن» را شوکه کرد!/ هرج و مرج در نیویورک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





