سینماسینما، محمد تقیزاده؛
سومین فیلم سعید روستایی را باید بهترین و کاملترین اثر او دانست هر چند که این اثر نیز فاقد عیب و ایراد ساختاری و دراماتیک نیست. سعید روستایی در «برادران لیلا» از فضای خانوادگی فیلم «ابد و یک روز» استفاده کرده و درام طولانی خود را که فراز و فرودهای زیادی نیز دارد، روایت کرده است بنابراین نخستین مواجهه مخاطب با «برادران لیلا» به شباهت آن به فیلم اول روستایی مربوط میشود اما این شباهت بیشتر به همین فضای خانوادگی و تاحدی تِم بدبختی و فلاکت خانواده باز میگردد و فراتر نمیرود.
طبقه فرودست و فقیر جامعه از نظر اجتماعی و سینمایی طبقه مورد علاقه روستایی است و تمایل بیشتری برای پرداختن به آن دارد چرا که ظاهرا از یک سو آشنایی و اُنس بیشتری با این طبقه دارد و طبق گفتههای خودش سالها در این مناطق زندگی و زیست کرده و از سوی دیگر طبقه فرودست و فقیر از نظر سینمایی، میتواند همدلی برانگیزتر باشد و سمپاتی بیشتری ایجاد کند. از این رو پرداخت به این بخش از جامعه در عمده کارهای روستایی نه بر اساس اتفاق بلکه بر پایه هوش و انتخاب فیلمساز صورت گرفته است.
«برادران لیلا» دو مضمونِ محوری در حوزههای اجتماعی و فردی را در داستان خود دنبال میکند: مضمون فردیِ حرص و طمع که در پدر خانواده با بازی درخشان سعید پورصمیمی تبلور یافته از مهمترین بخشهای داستان فیلم است که روستایی توانسته علاوه بر دراماتیک کردن این تم برجستهی انسانی، تلخی و گزندگی آن را نیز به خوبی منتقل کند. مضمون اجتماعی که فیلم به آن میپردازد درباره شرایط ملتهب اقتصادی کشور است جایی که از یک سو بیکاری و تفاوت طبقاتی همچنان از مهمترین معضلات جامعه است و از سوی دیگر نوسانات لحظهای ارز باعث برهم زدن زندگی و افزایش نگرانی طیفهای مختلف جامعه شده که فارغ از اهداف سوداگرانه، سعی دارند پیشرفتی در زندگیشان داشته باشند و نابسامانیهای اقتصادی نه تنها باعث پیشرفت آنها نمیشود بلکه زمینه سقوط آنها را فراهم میکند.
جنبه سمبلیک فیلم یکی دیگر از وجوه مهم و مناقشهبرانگیز «برادران لیلا» بوده که باعث بازخوردهای متفاوت سیاسی و اجتماعی در میان تماشاگران آن شده است. انتقاد از شرایط نابسامان جامعه سبب شده که برخی فیلم را سیاهنما و بیش از حد اغراق شده بدانند و جایگاه آن را تا اندازهی جشنوارهای بودن تقلیل دهند، از سوی دیگر ارجاعات و نمادگرایی فیلمساز در طول فیلم، تاویل و تفسیرهایی را برای برادران لیلا به ارمغان آورده تا جاییکه عنوان سیاسیترین فیلم سال را نیز میتوان به آن نسبت داد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- از شرطبندی تا قهرمانی و تبانی/ نگاهی به مستند «ستار الکلاسیکو»
- دراماتیزه کردن تاریخ معاصر/ نگاهی به مستند «فرار از قصر»
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»