سینماسینما، محمد تقیزاده؛
سومین فیلم سعید روستایی را باید بهترین و کاملترین اثر او دانست هر چند که این اثر نیز فاقد عیب و ایراد ساختاری و دراماتیک نیست. سعید روستایی در «برادران لیلا» از فضای خانوادگی فیلم «ابد و یک روز» استفاده کرده و درام طولانی خود را که فراز و فرودهای زیادی نیز دارد، روایت کرده است بنابراین نخستین مواجهه مخاطب با «برادران لیلا» به شباهت آن به فیلم اول روستایی مربوط میشود اما این شباهت بیشتر به همین فضای خانوادگی و تاحدی تِم بدبختی و فلاکت خانواده باز میگردد و فراتر نمیرود.
طبقه فرودست و فقیر جامعه از نظر اجتماعی و سینمایی طبقه مورد علاقه روستایی است و تمایل بیشتری برای پرداختن به آن دارد چرا که ظاهرا از یک سو آشنایی و اُنس بیشتری با این طبقه دارد و طبق گفتههای خودش سالها در این مناطق زندگی و زیست کرده و از سوی دیگر طبقه فرودست و فقیر از نظر سینمایی، میتواند همدلی برانگیزتر باشد و سمپاتی بیشتری ایجاد کند. از این رو پرداخت به این بخش از جامعه در عمده کارهای روستایی نه بر اساس اتفاق بلکه بر پایه هوش و انتخاب فیلمساز صورت گرفته است.
«برادران لیلا» دو مضمونِ محوری در حوزههای اجتماعی و فردی را در داستان خود دنبال میکند: مضمون فردیِ حرص و طمع که در پدر خانواده با بازی درخشان سعید پورصمیمی تبلور یافته از مهمترین بخشهای داستان فیلم است که روستایی توانسته علاوه بر دراماتیک کردن این تم برجستهی انسانی، تلخی و گزندگی آن را نیز به خوبی منتقل کند. مضمون اجتماعی که فیلم به آن میپردازد درباره شرایط ملتهب اقتصادی کشور است جایی که از یک سو بیکاری و تفاوت طبقاتی همچنان از مهمترین معضلات جامعه است و از سوی دیگر نوسانات لحظهای ارز باعث برهم زدن زندگی و افزایش نگرانی طیفهای مختلف جامعه شده که فارغ از اهداف سوداگرانه، سعی دارند پیشرفتی در زندگیشان داشته باشند و نابسامانیهای اقتصادی نه تنها باعث پیشرفت آنها نمیشود بلکه زمینه سقوط آنها را فراهم میکند.
جنبه سمبلیک فیلم یکی دیگر از وجوه مهم و مناقشهبرانگیز «برادران لیلا» بوده که باعث بازخوردهای متفاوت سیاسی و اجتماعی در میان تماشاگران آن شده است. انتقاد از شرایط نابسامان جامعه سبب شده که برخی فیلم را سیاهنما و بیش از حد اغراق شده بدانند و جایگاه آن را تا اندازهی جشنوارهای بودن تقلیل دهند، از سوی دیگر ارجاعات و نمادگرایی فیلمساز در طول فیلم، تاویل و تفسیرهایی را برای برادران لیلا به ارمغان آورده تا جاییکه عنوان سیاسیترین فیلم سال را نیز میتوان به آن نسبت داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- از شرطبندی تا قهرمانی و تبانی/ نگاهی به مستند «ستار الکلاسیکو»
- دراماتیزه کردن تاریخ معاصر/ نگاهی به مستند «فرار از قصر»
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد