محسن جعفری راد_ پیمان قاسم خانی در خوب ، بد، جلف به شکل جذابی با مدیوم سینما و همکارانش شوخی کرده، ژانر فیلم پلیسی از نوع ایرانی اش را به هجو کشیده و با درک بالایش از شوخی نویسی به ویژه در دیالوگ ها لحظاتی مفرح خلق کرده است.
شیمی رابطه پژمان جمشیدی و سام درخشانی هم به خوبی شکل گرفته و در زمان بندی لحظات کمیک موثر کار کرده اند.
تنها ضعف فیلم افت ریتم و ضرباهنگ در نیمه های آن و برخی سکانس های زاید مثل حضور امیر مهدی ژوله و اجرای موسیقی توسط دی جی است که می شد با تدوینی بهتر و انسجامی بیشتر به ریتم آن سر و شکل مناسب تری داد، اما با وجود این ضعف به عنوان یک فیلم سرگرم کننده ، تماشای آن قابل توصیه است.
ماجرای نیمروز
از لحاظ ساختاری جزو بهترین فیلمهای چند سال اخیر است.فرم بصری مبتنی بر شکار لحظه ها با حرکات پرتنش دوربین و پیرو آن فضاسازی پرتعلیق، بازی های به شدت ریالیستی و طراحی صحنه و لباس مهندسی شده فیلم ، آن را به عنوان یک فیلم لذت بخش در اجرا معرفی می کند.
ماجرای نیمروز برگ برنده های زیادی دارد. از بازی هادی حجازی فر گرفته تا پایان بندی متناسب با داستان پردازی فیلم که فراتر از آگاهی بخشی نسبت به بخش مبهم مانده سیاسی کشور،توانایی سرگرم کردن مخاطب را به خصوص با لحظات کمدی ریزبافتش به خوبی دارد.
آباجان
روابط و اتمسفر خانواده ها در کوران جنگ و بمباران ، جزو موقعیت هایی است که در سینمای جنگ کمتر به آن پرداخت شده است که هاتف علیمردانی در آباجان سعی کرده سویه های پنهانی از این موقعیت های ملتهب را به تصویر بکشد.
مهمترین نقطه قوت فیلم انسجام ساختاری به ویژه در کار بازیگران است که در راس آنها فاطمه معتمدآریا یکی از فرازهای کارنامه اش را ارایه کرده است.علیمردانی همواره در فیلمهایش ثابت کرده که تبحر خاصی در هدایت بازیگران دارد -نمونه پررنگش باران کوثری در کوچه بی نام- و در آباجان نیز این توانایی به ثمر نشسته است. معتمدآریا به شخصیتی جان بخشیده که نمودار حسی از سکوت تا استیصال و فریاد را به خوبی ترسیم می کند.
فضاسازی فیلم هم کمتر غیر قابل انطباق با ما به ازای بیرونی است.از شکل معماری خانه گرفته تا باند صوتی فیلم که به دقت چیده شده اند.
شاید اگر کمی به تنه لاغر روایت افزوده می شد و شخصیت ها غیر از آباجان و معلم مدرسه ، پرداخت بیشتری داشتند با فیلم بهتری رو به رو بودیم اما در همین شکل کنونی هم آباجان به عنوان بازتابانده احساسات و عواطف خانواده های درگیر جنگ موفق عمل می کند و می توان در کنار دو فیلم کمدی و سیاسی، تماشای این درام دفاع مقدس را نیز پیشنهاد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
- «تیغ وابریشم»/ چرا فیلم «تختی»، آن طور که باید، نفروخت؟
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- «تیغ و ابریشم»/ آئین چراغ، خاموشی نیست؛ درباره حذف عادل فردوسیپور از برنامه نود و رابطهاش با سیلهای اخیر!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی»؛ فیلمهایی که در اکران نوروز باید دید
- «تیغ و ابریشم»/ کدام فیلم در اکران نوروز رکورد خواهد زد؟ نگاهی به ترکیب فیلم های اکران نوروز
- ضیافت موسیقی در سینما/ نگاهی به فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)
- «تیغ و ابریشم»/ اینها در این فهرست چه میکنند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





