محسن جعفری راد_ پیمان قاسم خانی در خوب ، بد، جلف به شکل جذابی با مدیوم سینما و همکارانش شوخی کرده، ژانر فیلم پلیسی از نوع ایرانی اش را به هجو کشیده و با درک بالایش از شوخی نویسی به ویژه در دیالوگ ها لحظاتی مفرح خلق کرده است.
شیمی رابطه پژمان جمشیدی و سام درخشانی هم به خوبی شکل گرفته و در زمان بندی لحظات کمیک موثر کار کرده اند.
تنها ضعف فیلم افت ریتم و ضرباهنگ در نیمه های آن و برخی سکانس های زاید مثل حضور امیر مهدی ژوله و اجرای موسیقی توسط دی جی است که می شد با تدوینی بهتر و انسجامی بیشتر به ریتم آن سر و شکل مناسب تری داد، اما با وجود این ضعف به عنوان یک فیلم سرگرم کننده ، تماشای آن قابل توصیه است.
ماجرای نیمروز
از لحاظ ساختاری جزو بهترین فیلمهای چند سال اخیر است.فرم بصری مبتنی بر شکار لحظه ها با حرکات پرتنش دوربین و پیرو آن فضاسازی پرتعلیق، بازی های به شدت ریالیستی و طراحی صحنه و لباس مهندسی شده فیلم ، آن را به عنوان یک فیلم لذت بخش در اجرا معرفی می کند.
ماجرای نیمروز برگ برنده های زیادی دارد. از بازی هادی حجازی فر گرفته تا پایان بندی متناسب با داستان پردازی فیلم که فراتر از آگاهی بخشی نسبت به بخش مبهم مانده سیاسی کشور،توانایی سرگرم کردن مخاطب را به خصوص با لحظات کمدی ریزبافتش به خوبی دارد.
آباجان
روابط و اتمسفر خانواده ها در کوران جنگ و بمباران ، جزو موقعیت هایی است که در سینمای جنگ کمتر به آن پرداخت شده است که هاتف علیمردانی در آباجان سعی کرده سویه های پنهانی از این موقعیت های ملتهب را به تصویر بکشد.
مهمترین نقطه قوت فیلم انسجام ساختاری به ویژه در کار بازیگران است که در راس آنها فاطمه معتمدآریا یکی از فرازهای کارنامه اش را ارایه کرده است.علیمردانی همواره در فیلمهایش ثابت کرده که تبحر خاصی در هدایت بازیگران دارد -نمونه پررنگش باران کوثری در کوچه بی نام- و در آباجان نیز این توانایی به ثمر نشسته است. معتمدآریا به شخصیتی جان بخشیده که نمودار حسی از سکوت تا استیصال و فریاد را به خوبی ترسیم می کند.
فضاسازی فیلم هم کمتر غیر قابل انطباق با ما به ازای بیرونی است.از شکل معماری خانه گرفته تا باند صوتی فیلم که به دقت چیده شده اند.
شاید اگر کمی به تنه لاغر روایت افزوده می شد و شخصیت ها غیر از آباجان و معلم مدرسه ، پرداخت بیشتری داشتند با فیلم بهتری رو به رو بودیم اما در همین شکل کنونی هم آباجان به عنوان بازتابانده احساسات و عواطف خانواده های درگیر جنگ موفق عمل می کند و می توان در کنار دو فیلم کمدی و سیاسی، تماشای این درام دفاع مقدس را نیز پیشنهاد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
- «تیغ وابریشم»/ چرا فیلم «تختی»، آن طور که باید، نفروخت؟
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- «تیغ و ابریشم»/ آئین چراغ، خاموشی نیست؛ درباره حذف عادل فردوسیپور از برنامه نود و رابطهاش با سیلهای اخیر!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی»؛ فیلمهایی که در اکران نوروز باید دید
- «تیغ و ابریشم»/ کدام فیلم در اکران نوروز رکورد خواهد زد؟ نگاهی به ترکیب فیلم های اکران نوروز
- ضیافت موسیقی در سینما/ نگاهی به فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)
- «تیغ و ابریشم»/ اینها در این فهرست چه میکنند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند