محسن جعفری راد_ پیمان قاسم خانی در خوب ، بد، جلف به شکل جذابی با مدیوم سینما و همکارانش شوخی کرده، ژانر فیلم پلیسی از نوع ایرانی اش را به هجو کشیده و با درک بالایش از شوخی نویسی به ویژه در دیالوگ ها لحظاتی مفرح خلق کرده است.
شیمی رابطه پژمان جمشیدی و سام درخشانی هم به خوبی شکل گرفته و در زمان بندی لحظات کمیک موثر کار کرده اند.
تنها ضعف فیلم افت ریتم و ضرباهنگ در نیمه های آن و برخی سکانس های زاید مثل حضور امیر مهدی ژوله و اجرای موسیقی توسط دی جی است که می شد با تدوینی بهتر و انسجامی بیشتر به ریتم آن سر و شکل مناسب تری داد، اما با وجود این ضعف به عنوان یک فیلم سرگرم کننده ، تماشای آن قابل توصیه است.
ماجرای نیمروز
از لحاظ ساختاری جزو بهترین فیلمهای چند سال اخیر است.فرم بصری مبتنی بر شکار لحظه ها با حرکات پرتنش دوربین و پیرو آن فضاسازی پرتعلیق، بازی های به شدت ریالیستی و طراحی صحنه و لباس مهندسی شده فیلم ، آن را به عنوان یک فیلم لذت بخش در اجرا معرفی می کند.
ماجرای نیمروز برگ برنده های زیادی دارد. از بازی هادی حجازی فر گرفته تا پایان بندی متناسب با داستان پردازی فیلم که فراتر از آگاهی بخشی نسبت به بخش مبهم مانده سیاسی کشور،توانایی سرگرم کردن مخاطب را به خصوص با لحظات کمدی ریزبافتش به خوبی دارد.
آباجان
روابط و اتمسفر خانواده ها در کوران جنگ و بمباران ، جزو موقعیت هایی است که در سینمای جنگ کمتر به آن پرداخت شده است که هاتف علیمردانی در آباجان سعی کرده سویه های پنهانی از این موقعیت های ملتهب را به تصویر بکشد.
مهمترین نقطه قوت فیلم انسجام ساختاری به ویژه در کار بازیگران است که در راس آنها فاطمه معتمدآریا یکی از فرازهای کارنامه اش را ارایه کرده است.علیمردانی همواره در فیلمهایش ثابت کرده که تبحر خاصی در هدایت بازیگران دارد -نمونه پررنگش باران کوثری در کوچه بی نام- و در آباجان نیز این توانایی به ثمر نشسته است. معتمدآریا به شخصیتی جان بخشیده که نمودار حسی از سکوت تا استیصال و فریاد را به خوبی ترسیم می کند.
فضاسازی فیلم هم کمتر غیر قابل انطباق با ما به ازای بیرونی است.از شکل معماری خانه گرفته تا باند صوتی فیلم که به دقت چیده شده اند.
شاید اگر کمی به تنه لاغر روایت افزوده می شد و شخصیت ها غیر از آباجان و معلم مدرسه ، پرداخت بیشتری داشتند با فیلم بهتری رو به رو بودیم اما در همین شکل کنونی هم آباجان به عنوان بازتابانده احساسات و عواطف خانواده های درگیر جنگ موفق عمل می کند و می توان در کنار دو فیلم کمدی و سیاسی، تماشای این درام دفاع مقدس را نیز پیشنهاد داد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- «تیغ و ابریشم»/ از جشنواره جهانی فیلم فجر تا نمایشگاه کتاب
- «تیغ وابریشم»/ چرا فیلم «تختی»، آن طور که باید، نفروخت؟
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- «تیغ و ابریشم»/ آئین چراغ، خاموشی نیست؛ درباره حذف عادل فردوسیپور از برنامه نود و رابطهاش با سیلهای اخیر!
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به دو فیلم «متری شیش و نیم» و «غلامرضا تختی»؛ فیلمهایی که در اکران نوروز باید دید
- «تیغ و ابریشم»/ کدام فیلم در اکران نوروز رکورد خواهد زد؟ نگاهی به ترکیب فیلم های اکران نوروز
- ضیافت موسیقی در سینما/ نگاهی به فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)
- «تیغ و ابریشم»/ اینها در این فهرست چه میکنند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری