سینماسینما، فریبا اشوئی
سی ودومین جشنواره بین المللی کودکان ونوجوانان اصفهان راهم پشت سر گذاشتیم در حالی که یکی از مهم ترین وضروری ترین بخش های این جشنواره یعنی مسابقه فیلمنامه نویسی از آن حذف شده بود.بارها گفته ایم وشنیده ایم که فیلمنامه، جانِ فیلم است وضرورت یک فیلمنامه خوب برای شکل گیری یک اثر خوب واستاندارد تاچه حد می تواند مهم باشد.بخش مسابقه نگارش فیلمنامه در گام های نخست خود دراین جشنواره ؛ قبل از این که بتواند منشاء تحول وتاثیر بسزا در سینمای کودک ونوجوان باشد، به یکباره در تصمیمی عجولانه حذف شد.علل وعوامل مختلفی هم برای توجیه این اشتباه بیان شدکه از آن جمله می توان به این موارد که” تولید این آثار براساس سیاست های حمایتی فارابی به بن بست خورده است “ویا این که “نویسندگان فیلمنامه های منتخب، شخصا متقاضی تولید آثارشان بوده اند واین مهم قابلیت اجرایی نداشته چرا که سبقه فیلم سازی چشم گیری در کارنامه هنری اشان به چشم نمی خورده است”، اشاره داشت.بحث دراین جا متوجه پروسه تولید فیلم نیست که اگر بود شاید این توجیه سیاست گذاران چندان هم پربیراه نبوده باشد که البته با جزئیاتش این مقوله هم قابل بحث است ومی توان برای آن راهکارهای مناسبی هم پیدا کرد.اما نکته مهم تر دراین یادداشت انصراف از یک حرکت مهم وکلیدی(ارزش گذاری فیلمنامه) در پروسه تولید فیلم و اختصاصا تولید فیلم برای گروه کودک ونوجوان از سوی یک جشنواره مهم (جشنواره بین المللی فیلم کودکان ونوجوانان)است و این درحالی است که اضافه شدن بخش های فرعی دیگری از قبیل المپیاد فیلم سازی کودکان ونوجوانان هم نتوانسته است این خلاء مهم را پُر نماید.این که کودکان ونوجوانان ما بخواهند وبتوانند از نزدیک با دنیای فیلم سازی آشنا شوند ، سیاست مهم واقدام شایسته ای است.امادراین حرکت شایسته چقدر درباره اهمیت داستان(فیلمنامه) در تولید یک اثر خوب بحث شده یا کار کارشناسی صورت گرفته است، مهم تر بنظر می رسد.درکودکی هر کدام از ما،شایدخاطره ای از یک دوربین غیر حرفه ای وچند تا عکس اتفاقی بدون سوژه وجود داشته باشد .عکس هایی که به نوعی اشتیاق وسوالات ذهنی ما را درباره دنیای اعجاب انگیز نگاتیو وعکاسی واتاق تاریک و….برطرف کرده باشند.اما امروز این اتفاق برای کودکان ونوجوانان این نسل با دوربین های ارزان قیمت دیجیتال یا دوربین های خاص تلفن همراه، تجربه ممکن تر و میسر تری می تواند باشد.نتیجه این که تجربه فیلم سازی برای این گروه سنی خاص با شرایط پیشرفت تکنولوژی امروز، امری ناممکن نبوده که ما امروز بخواهیم با سیاست گذاری خاص وسرمایه گذاری برآن، منتظر اتفاقات خارق العاده وبی نظیری باشیم.واین در حالی است که سینمای امروز کودک ونوجوان ما با گذشت سی ودو منزل ازتوجه وبرگزاری جشنواره برای آن هنوز دربخش محتوا، لَنگی های فراوانی دارد.صِرف تولید یک فیلم با اندازه واستانداردهای حرفه ای ،نخواهد توانست ، پاسخگوی نیازهای مهم وضروری این گروه سنی باشد.کودک ونوجوان امروز ما حرف ها وپرسش های ضروری ومهم فراوانی در ذهن خود دارد که پاسخگویی به آن نیازمند تحقیق، تفحص، هم نشینی وزندگی وشناخت دنیای متفاوت این گروه سنی است.اگر سیاست گذاری واختصاص سرمایه ، دراین بخش به نوعی و به هر دلیلی قابلیت اجرایی نداشته وندارد چرا مانعی برسر راه شکل گیری جریانات فکری موثر ِ نویسندگانِ قابل وخوش فکری که با سرمایه وقت، ذهن وخلاقیت خودشان در دنیای کودکان ونوجوانان ما ورود می کنند و افکار وتخیلات آنان را تصویری می کنند ، باشیم.بخش مسابقه فیلمنامه نویسی اقدام مفید، ضروری وخلاقانه ای است که می تواند درهر جشنواره فیلمی در هر کجای دنیا منشاء ابتکار ایده ونوآفرینی واقع شود.ضرورتی که درجشنواره بین المللی کودکان ونوجوانان اصفهان ابتدااحساس شد اما بنابردلایلی در ادامه،از آن چشم پوشی شد.شایسته است ؛سیاست گذاران جشنواره بین المللی کودک ونوجوان در ادامه راه خویش ،بنابر دلایل تکراری ضرورت بخش فیلمنامه در تولید یک فیلم خوب؛ بویژه فیلم کودک ونوجوان همان قدر که به بخش فنون فیلمسازی وتولید در نزد این گروه سنی تحت عنوان المپیادهای فیلم سازی بها می دهند، درباره راه اندازی دوباره بخش مسابقه فیلمنامه نویسی در این جشنواره وزین وقدیمی نیز بازنگری داشته باشند تا مطابق با سیاست ها وچشم اندازهای نوین، این بخش مهم و فراموش شده مجددا احیاء شود ودر سایه این توجه، سینمای کودک ونوجوان این سرزمین؛ بار دیگرتحول وشکوفایی سال های دور خود را تجربه نماید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- فریال بهزاد؛ کاربلد و دغدغهمند
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- گلنار، انتخابی خوب برای بچه های امروز!
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- کودکانهای آرام/ نگاهی به فیلم «ب ۱۲»
- دردسرهای یک کارگردان برای ساخت فیلم تازهاش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





