سینماسینما، فریبا اشوئی
فیلم درباره زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا (ع) رها شده وبعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی انتخاب و به هلند برده میشود و… .
درجستجوی فریده را بیشتر می توان یک داکیودرام متفاوت تعریف نمود تا یک مستند ساده و یک خطی. پیرنگ هویتی غالب بر قصه، آن قدرتعلیق و بحران های پیش بینی نشده، در خود دارد که فضای مستند را به درامی پرکشش و پرتعلیق بدل سازد. همین ها برای فُرم درامایی روایت لازم و کافی به نظر می رسند. روایت درجستجوی فریده از دومنظر، حضور فریده در ایران را دنبال می کند. اولی، به جستجوی گمشده های فریده اختصاص یافته و آن دیگری هم به رویارویی او با هویت گمشده اش. منظردوم دقیقا بر رویارویی و تقابل فرهنگ ها و بروز تفاوتها تمرکز دارد (آغازروایت به آشنایی مخاطب باخانواده سرد و بی روح هلندی می گذرد تا تقابل این دو فرهنگ کاملاً به مخاطب منتقل شود. هرچند که این سکانس ها خیلی کوتاه از آب در آمده است).
دربخش هویتی اما، درجستجوی فریده تودرتوی دراماتیزه ای است که ماحصلش آشنایی قهرمان داستان، با جهان های متفاوتی است که تاکنون تجربه اش نکرده است. امادر عبور از این تودرتوی دراماتیک، نه تنها مستند ساز سعی نمی کند از تعقیب فریده دراین فضاها سوءاستفاده کند، بلکه با هوشمندی نگاهی کاملا هدفمند و چارچوب دار به جریانات را در فیلمش دنبال نموده و درگیر حاشیه ها هم نمی شود. پایبندی به همین چارچوب هاست که خطوط اصلی داستان راتا انتها حفظ نموده وباعث می شود خط اصلی مستند به بیراهه نرود. مستندهای فراوانی وجود داشته اند که به دلیل بی نظمی در طرح موضوعات،دچار پراکندگی و هرز رفتن سوژه شده اند و از قبل این بی سلیقگی ها ضربه هم دیده اند. امادر جستجوی فریده برعکس نمونه های یاد شده با ایجاد و حفظ یک ریتم مفرح و خوب در تدوین، توانسته از اوج های عاطفی روایت به زیبایی عبور نموده و لحظات خوب و بد (دراماتیک) مطلوبی را در اندازه های استاندارد، مرسوم ورئالش به مخاطب ارائه نماید.
حفظ همین قدر و اندازه هاست که حکایت بازیابی هویتی فریده را به درستی بر باور مخاطب می نشاند. فریده در مستند درجستجوی فریده نمودار کاملی از تحول یک شخصیت در دل درام را به تصویر می کشد. در آغاز سفر فریده به ایران، تنها عنصر هویتی او که تعلقاتش را به مشرق زمین تایید می کند ظاهر اوست. اما درون این فُرم ظاهر، محتوا و تعلقات غریب او پنهان شده است. (رفتارهای سرد و خلق و خوی خط کشی شده غربی اش) به مرور زمان، به واسطه آشنایی و هم نشینی با خانواده های ایرانی (با انگیزه یافتن خانواده اش)، تغییرات در رفتارها و تعلقات فکری اش ذره ذره نمود می یابد.
تاثیرات فرهنگی،احساسی و اخلاقی خانواده ها درآیینه صاف و بدون خط و خش فریده که پیش از این تصویر کاملی از این همه احساسات را در خود نداشته به زیبایی منعکس می شوند. از آن سمت نیز، یعنی سمت خانواده های ضعیف و کم توان ایرانی، که روزگاری به دلیل گرفتاری های ریز و درشت کودک خود را به امید خدایش رها کرده اند، از سوی مستند ساز، شاهد نمایش یک پالایش و چرک زدایی دلنشین هستیم. در این بخش نگاه فیلم ساز درون لابیرنت رویدادها تنها عبور از لحظه ها است. نگاهی رودررو و بیواسطه. بدون درگیری و به دست انداز انداختن درام و افتادن در دام اگرها و شایدها و بایدها. قضاوتی در این میان در کار نیست. تنها گرته برداری از احوالات بد دیروز و امید به آرزوهای امروز ،هویتی است که فیلم ساز در میان خانواده های ایرانی عزیز باخته یا بهتر بگوییم عزیز گم کرده به دنبال آن بوده است. سرانجام این سفر اما در حقیقت ارجاع به هویت گم شده فریده است. هویتی که دیوارهای سرد تنهایی درونش را می شکند و نگاهش را به زندگی و جهان پیرامونش متحول می سازد. در جستجوی فریده در سینمای مستند پدیده قابل و درخشانی به حساب می آید. قابلیت های فراوان این داکیودراما در دو بخش محتوا (پیام انسانی) و فُرم (عناصر دراماتیکی،شخصیت پردازی،تدوین و..) در طول متن برشماری شد.
اما آن چه که موفقیت این فیلم مستند را گارانتی می کند، هوشمندی سازندگان آن در آنالیز دغدغه های انسان امروز در جهان مدرن و تکنولوژی زده است. جهانی که با شتابی وصف ناپذیر روبه جلو حرکت می کند و برای افزودن به سرعتش هرروز بار خود راسبکتر می کند. در جهان غربی که مستند ساز فریده را نماینده آن ساخته مفاهیمی چون هویت انسانی، تعلقات معنوی، خصایص اخلاقی و از همه مهم تر خانواده یا ناشناخته اند و یا معانی وتعابیر گذشته خود را ندارند. در جستجوی فریده ارجاع به هویت و ذات گم شده و ناب انسان امروز در جهان غرب است که به زودی در تمام جهان تسری خواهد یافت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- اتکا به ویترین، خلاء فیلمنامه/ نگاهی به سریال «قهوه ترک»
- داستانهایی جذاب در چشماندازهایی بکر/ نگاهی به سریال ۱۹۲۳
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- پرداخت نامناسب، ساختار ضعیف/ نگاهی به فیلم «نمور»
- برگهایی از خاطرات و هویت گم شده ایرانی/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- پراکندگی و عدم یکپارچگی در روایت/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- دراماتیک و نفسگیر و قصهای که شکل نمیگیرد/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «بیمادر»؛ یک فیلم خنثی
- هشدار جدی هنرمند درباره چالشهای بزرگ پیش روی جامعه/ نگاهی به فیلم «شادروان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد