سینماسینما، حمید عبدالحسینی
فارغ از هرنوع جهت گیری سیاسی و غیر سیاسی و حواشی ریز و درشت ایجاد شده ؛شب، داخلی، دیوار از حیث سینمایی و ساختاری یکی از بحث برانگیز ترین فیلم های دست کم یک دهه اخیر ایران است که می تواند مفاهیم و عناصر محتوایی و مضمونی و تماتیک اش را با زبان و فرم متناسب بصری و اجرایی به میزان قابل توجهی تلفیق کند. بخش های مختلف فیلم چه در فیلمنامه و کارگردانی و بازی ها و تدوین و شکل روایت هریک واجد نقاط اشتراکی در پیوستگی و طراحی ست که درنهایت فیلم را تاثیرگذار ازآب درآورده است. وحید جلیلوند در شب، داخلی، دیوار بیش از دو فیلم قبلی اش جسارت به خرج می دهد و از همان انتخاب سوژه، دست روی موضوعی ملتهب می گذارد؛ او در واقع در فیلمش به بیان سیر روزشدن شب و تیرگی دست می زند و می کوشد تا ظلمات حاکم بر زندگی یک مرد را تا رسیدن به روشنی ترسیم کند.
این شهامت اما فقط در بخش ایده متوقف نمی ماند بلکه با انتخاب شکلی از جریان سیال ذهن در پرداخت روایت به تکاملی همسو دست می یابد. نوید محمد زاده در این فیلم انتخاب هوشمندانه و البته توام با ریسک نیز محسوب می شده است که به مدد هدایت درست فیلمساز به خوبی در ارائه پیچیدگی های ذهنی و درونی یک کم بینا به توفیق می رسد. کار محمد زاده در جزئیات حتی تا نحوه حرکت انگشتان نیز پیش می رود و سیمایی متفاوت از پرسونای بازیگری اش را ترسیم می کند موضوعی که ترکیب همگنی را با سایر بازیگران به ویژه با کاراکتر زن شکل می دهد و شکل گیری و تاثیر ارتباط را نمودار می سازد.
سبک بصری و زیبایی شناسی فیلم در حوزه فیلمبرداری به ویژه در نورپردازی نیز بسیار منحصر به فرد و درخدمت جغرافیا و حال و هوای کاراکترها به ویژه شخصیت محوری فیلم است و تشخص قابل ملاحظه ای را در جان فیلم می دمد.
تدوین و طراحی صوتی فیلم نیز در ادامه ی انسجام ساختاری اثر در بخش های دیگر، کامل کننده و عصاره آن چیزی است که جلیلوند مرحله به مرحله طراحی کرده است تا اینجا برداشت کند. و اما به روی پرده نرفتن شب، داخلی، دیوار بار دیگر یک دریغ و حسرت بزرگ را برای سینمای ایران به دنبال دارد؛ فیلمی که می تواند چهره خالقش را به مثابه و در شمایل و اندازه یک متفکر که قادر است دغدغه هایش را با زبان سینما به نمایش گذارد و روح و جانی تازه به کالبد نحیف آن بدمد، ترسیم کند. فیلمی که قطعا تماشای آن روی پرده ارزش هایش را بیش از پیش روشن تر می نمود و می توانست خط بطلانی براین تئوری باشد که فقط کمدی ها سردمداران فروش هستند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- بغضت را قورت بده/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- ارکستر باشکوه/ نگاهی به نمایش «انسان، اسب: پنجاه، پنجاه»
- مهرجویی، روشنفکر محبوب
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- مرد خوب مصائب/ در یادبود احمدرضا احمدی
- «بدون تاریخ، بدون امضا» به نمایش خانگی آمد
- سرگذشت لیلا و برادرانش
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید