سینماسینما، یاسمن خلیلىفرد
گیتى قاسمى از آن دسته بازیگرانىست که گرچه شاید دیر کشف شده باشد اما حضورش در سینما و تلویزیون در همین چند سال اخیر بسیار مثمرثمر بوده است. قاسمى بازیگرى با پیشینه تئاتر است؛ بازیگرى که بسیارى از ابعاد و وجوه حرفه اش را در عرصه نمایش تقویت کرده و حالا ماحصل آن تجربیات را در عرصه ى تصویر به کار می گیرد و یکى از دلایل درخشش او حتی در نقش هایى بسیار کوتاه همین است. قاسمى در همان فرصت محدودى که دارد از تمام ظرف توانمندى خود براى ارائه بالا و پایین هاى نقش هایش بهره مى گیرد و همین باعث می شود نقشهایى که در شرایط عادى شاید چندان به چشم نیایند با حضور او بیش از حد انتظار دیده شوند.
از نمونه بازى هاى بسیار حرفه اى و در عین حال به یادماندنى قاسمى می توان به «سد معبر» اشاره کرد؛ او در این فیلم در قالب نقشى مکمل آنقدر به جا و به اندازه ظاهر مى شود که حضورش بیش از بازیگران اصلى فیلم به چشم مى آید. از دیگر فیلم هایى که قاسمى در آن خوش درخشید، «ویلایى ها»ست. او نقش یکى از زنان ساکن شهرک جنگى را ایفا مى کند. زنى که در عین معمولى بودنش مشخصه هاى منحصر به فردى هم دارد که او را از دیگر زنان فیلم متمایز مى کنند.
از ویژگى هاى تمام بازیهاى گیتى قاسمى می توان به حفظ وجه رئالیستى آنها اشاره کرد. قاسمى هرگز در بازى هایش -حتا به منظور بیشتر به چشم آمدن- دست به اغراق نمى زند، حتى در نقشهایى مثل نقشش در فیلم «سد معبر» از «شلوغ کاری» پرهیز می کند و با عبور نقش از خود، آن را همان اندازه که باید باشد اجرا مى کند؛ نه بیشتر و نه کمتر و این همان خصوصیتى است که تنها از یک بازیگر مجرب تئاتر می توان انتظار داشت؛ بازیگرى که سالهاى جوانى خود را فارغ از میل شهرت اندوزى و ستاره شدن بر صحنه هاى تئاتر سپرى کرده و آنچه با خود به سینما آورده، کوله بارى از تجربه است.
این ویژگى را می توان در نقش آفرینى او در فیلم «جاندار» نیز مشاهده کرد. زنِ فیلم جاندار از هر جهت تحت فشار است و میان میل باطنى خود و زورگویى هاى برادر همسرش گیر کرده و قاسمى این استیصال را بسیار باورپذیر به نمایش گذاشته است.
گیتى قاسمى بابت حضورش در «مترى شیش و نیم» ابراز تأسف کرده است؛ ظاهراً نقش او بنا به دلایلى دچار جرح و تعدیلهایى شده است، با این وجود در همان حضور کوتاه نیز قدرت یک بازیگر کارآزموده را می توان مشاهده کرد؛ بازیگرى که به رقم کوتاهى نقشش تلاشى براى بزرگنمایى آن نمی کند و نقش را به همان شکل قابل انتظار ایفا می کند.
بسیارى از بازیگران خوب سینماى ایران، بازیگران درجه یک تئاتر بوده اند که با ایفاى نقشهاى کوتاه و مکمل به تدریج جایگاه خود را در سینما پیدا کرده اند. شبنم مقدمى، پانته آ پناهى ها، ستاره پسیانى و حتا نوید محمدزاده بازیگرانى هستند که به واسطه پیشینه ى تئاترى شان توانسته اند ایفاگر نقشهایى خاص و منحصر به فرد در سینما باشند.
شاید گیتى قاسمى دیر پا به عرصه تصویر گذاشته باشد اما در همین حضور کوتاه مدت توانسته جایگاهش را تثبیت کند و انتظار مى رود از این پس شاهد نقشهایى پررنگ تر و جدى تر از او در سینما باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
- سینماسینما/ تمجید منتقدان لوموند از فیلم «متری شیش و نیم»/ اکران گسترده در فرانسه
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- محمدصادق رنجکشان: قصد ندارم فیلم جدید بسازم
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- گیتی قاسمی بازیگر تازه «زیرخاکی»
- سینماسینما/ ۶ جایزه برای سینمای ایران از ششمین جشنواره بینالمللی فیلم زنان هرات
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش