سینماسینما، یاسمن خلیلىفرد
گیتى قاسمى از آن دسته بازیگرانىست که گرچه شاید دیر کشف شده باشد اما حضورش در سینما و تلویزیون در همین چند سال اخیر بسیار مثمرثمر بوده است. قاسمى بازیگرى با پیشینه تئاتر است؛ بازیگرى که بسیارى از ابعاد و وجوه حرفه اش را در عرصه نمایش تقویت کرده و حالا ماحصل آن تجربیات را در عرصه ى تصویر به کار می گیرد و یکى از دلایل درخشش او حتی در نقش هایى بسیار کوتاه همین است. قاسمى در همان فرصت محدودى که دارد از تمام ظرف توانمندى خود براى ارائه بالا و پایین هاى نقش هایش بهره مى گیرد و همین باعث می شود نقشهایى که در شرایط عادى شاید چندان به چشم نیایند با حضور او بیش از حد انتظار دیده شوند.
از نمونه بازى هاى بسیار حرفه اى و در عین حال به یادماندنى قاسمى می توان به «سد معبر» اشاره کرد؛ او در این فیلم در قالب نقشى مکمل آنقدر به جا و به اندازه ظاهر مى شود که حضورش بیش از بازیگران اصلى فیلم به چشم مى آید. از دیگر فیلم هایى که قاسمى در آن خوش درخشید، «ویلایى ها»ست. او نقش یکى از زنان ساکن شهرک جنگى را ایفا مى کند. زنى که در عین معمولى بودنش مشخصه هاى منحصر به فردى هم دارد که او را از دیگر زنان فیلم متمایز مى کنند.
از ویژگى هاى تمام بازیهاى گیتى قاسمى می توان به حفظ وجه رئالیستى آنها اشاره کرد. قاسمى هرگز در بازى هایش -حتا به منظور بیشتر به چشم آمدن- دست به اغراق نمى زند، حتى در نقشهایى مثل نقشش در فیلم «سد معبر» از «شلوغ کاری» پرهیز می کند و با عبور نقش از خود، آن را همان اندازه که باید باشد اجرا مى کند؛ نه بیشتر و نه کمتر و این همان خصوصیتى است که تنها از یک بازیگر مجرب تئاتر می توان انتظار داشت؛ بازیگرى که سالهاى جوانى خود را فارغ از میل شهرت اندوزى و ستاره شدن بر صحنه هاى تئاتر سپرى کرده و آنچه با خود به سینما آورده، کوله بارى از تجربه است.
این ویژگى را می توان در نقش آفرینى او در فیلم «جاندار» نیز مشاهده کرد. زنِ فیلم جاندار از هر جهت تحت فشار است و میان میل باطنى خود و زورگویى هاى برادر همسرش گیر کرده و قاسمى این استیصال را بسیار باورپذیر به نمایش گذاشته است.
گیتى قاسمى بابت حضورش در «مترى شیش و نیم» ابراز تأسف کرده است؛ ظاهراً نقش او بنا به دلایلى دچار جرح و تعدیلهایى شده است، با این وجود در همان حضور کوتاه نیز قدرت یک بازیگر کارآزموده را می توان مشاهده کرد؛ بازیگرى که به رقم کوتاهى نقشش تلاشى براى بزرگنمایى آن نمی کند و نقش را به همان شکل قابل انتظار ایفا می کند.
بسیارى از بازیگران خوب سینماى ایران، بازیگران درجه یک تئاتر بوده اند که با ایفاى نقشهاى کوتاه و مکمل به تدریج جایگاه خود را در سینما پیدا کرده اند. شبنم مقدمى، پانته آ پناهى ها، ستاره پسیانى و حتا نوید محمدزاده بازیگرانى هستند که به واسطه پیشینه ى تئاترى شان توانسته اند ایفاگر نقشهایى خاص و منحصر به فرد در سینما باشند.
شاید گیتى قاسمى دیر پا به عرصه تصویر گذاشته باشد اما در همین حضور کوتاه مدت توانسته جایگاهش را تثبیت کند و انتظار مى رود از این پس شاهد نقشهایى پررنگ تر و جدى تر از او در سینما باشیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
- سینماسینما/ تمجید منتقدان لوموند از فیلم «متری شیش و نیم»/ اکران گسترده در فرانسه
- درخشش فیلمهای ایرانی در جشنواره فیلمهای پلیسی فرانسه
- گیتی قاسمی به «اتاق عروس» پیوست
- محمدصادق رنجکشان: قصد ندارم فیلم جدید بسازم
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- گیتی قاسمی بازیگر تازه «زیرخاکی»
- سینماسینما/ ۶ جایزه برای سینمای ایران از ششمین جشنواره بینالمللی فیلم زنان هرات
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- سینماسینما/ موقعیت سینمای ایران در شش ماه آخر سال در فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟