سینماسینما، رضا سخایی شاهرودی
گزینه احتمالی ریاست سازمان سینمایی که این روزها نامش مطرح شده، جدا از ارزیابی کیفیت، در بهترین حالت چند سالی در بخش روابط بینالملل سینما (این بخش یکی از زیر مجموعههای سازمان سینمایی است) کار کرده و به نظر میرسد با حضور ایشان در سینمای ایران شاید موضوع فیلمهای جشنوارهای مجدد داغ شود و شاهد این شکل از فیلمها بیشتر از گذشته باشیم.
سینمای اصلی ایران سینمای قصهگو و مخاطبپسند است (این تعبیر با کلمه زشت و جاهلگونه فیلم بفروش تفاوت دارد)
در ایران ذائقههای مختلف با سلیقههای متفاوت وجود دارد که جذب هرکدام میتواند عامل موفقیت یک فیلم باشد.
داشتن مخاطب نامش بفروش بودن نیست و بعضی از کاسبان در قدیم جای استفاده از فیلم پرمخاطب از فیلم بفروش استفاده کردند و این جمله دلالگونه وارد واژگان و گفتار اهالی سینما شد.
ریاست سازمان سینمایی موظف است اکثر فیلمسازان و حتی عوامل قدیمی را خوب بشناسد، از نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری امروز سینمای ایران به درستی مطلع باشد و تلاش اصلی او حل معضلات کنونی و مشخص کردن یک استراتژی مناسب برای چهار سال آینده سینما باشد.
شاید مهمترین و اولین قدم ریاست سازمان سینمایی تغییر در سینمای استراتژی و تبدیل آن به استراتژی سینما است.
سینما خودش یک استراتژی مهم است و سینمای استراتژی یک دکان برای آنهایی است که خودشان را کارمند انقلاب میدانند.
این جماعت رانتی و آویزان حتی اگر فهم و بینش درستی از انقلاب داشتند متوجه میشدند انقلاب نیاز به کارگر دارد نه کارمند.
کارگر انقلاب خادم ملت مظلوم رنج دیده است، کارگر انقلاب مقابل تمام کارمندانی است که به نام انقلاب از سفره بیت المال مدام بودجههای چند ده میلیاردی میگیرند و آثار آنها در مجموع با تبلیغات شبانه روزی در تلویزیون پنجاه هزار تماشاگر دارد که آنهم از سهمیه بلیطهای دولتی و ارگانی استفاده کردهاند.
سینمای امروز ایران بیشتر از هرچیزی محتاج قصههای ناب از دل زندگی مردم کشور است و تمام پشتک واروهای دیگر یک نمایش فریب دهنده است.
قصه باشد، ممیزی و بی عدالتی در تقسیم بودجه نباشد فیلمساز کار خودش را بلد است و میتواند با جذب مخاطب زیاد سینما را تبدیل به نیاز همیشگی مردم کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد