سینماسینما، رضا سخایی شاهرودی
گزینه احتمالی ریاست سازمان سینمایی که این روزها نامش مطرح شده، جدا از ارزیابی کیفیت، در بهترین حالت چند سالی در بخش روابط بینالملل سینما (این بخش یکی از زیر مجموعههای سازمان سینمایی است) کار کرده و به نظر میرسد با حضور ایشان در سینمای ایران شاید موضوع فیلمهای جشنوارهای مجدد داغ شود و شاهد این شکل از فیلمها بیشتر از گذشته باشیم.
سینمای اصلی ایران سینمای قصهگو و مخاطبپسند است (این تعبیر با کلمه زشت و جاهلگونه فیلم بفروش تفاوت دارد)
در ایران ذائقههای مختلف با سلیقههای متفاوت وجود دارد که جذب هرکدام میتواند عامل موفقیت یک فیلم باشد.
داشتن مخاطب نامش بفروش بودن نیست و بعضی از کاسبان در قدیم جای استفاده از فیلم پرمخاطب از فیلم بفروش استفاده کردند و این جمله دلالگونه وارد واژگان و گفتار اهالی سینما شد.
ریاست سازمان سینمایی موظف است اکثر فیلمسازان و حتی عوامل قدیمی را خوب بشناسد، از نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری امروز سینمای ایران به درستی مطلع باشد و تلاش اصلی او حل معضلات کنونی و مشخص کردن یک استراتژی مناسب برای چهار سال آینده سینما باشد.
شاید مهمترین و اولین قدم ریاست سازمان سینمایی تغییر در سینمای استراتژی و تبدیل آن به استراتژی سینما است.
سینما خودش یک استراتژی مهم است و سینمای استراتژی یک دکان برای آنهایی است که خودشان را کارمند انقلاب میدانند.
این جماعت رانتی و آویزان حتی اگر فهم و بینش درستی از انقلاب داشتند متوجه میشدند انقلاب نیاز به کارگر دارد نه کارمند.
کارگر انقلاب خادم ملت مظلوم رنج دیده است، کارگر انقلاب مقابل تمام کارمندانی است که به نام انقلاب از سفره بیت المال مدام بودجههای چند ده میلیاردی میگیرند و آثار آنها در مجموع با تبلیغات شبانه روزی در تلویزیون پنجاه هزار تماشاگر دارد که آنهم از سهمیه بلیطهای دولتی و ارگانی استفاده کردهاند.
سینمای امروز ایران بیشتر از هرچیزی محتاج قصههای ناب از دل زندگی مردم کشور است و تمام پشتک واروهای دیگر یک نمایش فریب دهنده است.
قصه باشد، ممیزی و بی عدالتی در تقسیم بودجه نباشد فیلمساز کار خودش را بلد است و میتواند با جذب مخاطب زیاد سینما را تبدیل به نیاز همیشگی مردم کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- نامه سرگشاده یک سینماگر به رئیس سازمان صداوسیما/ آقای جبلی افراد متخصص و کاربلد را شناسایی و با آنها گفتگو کنید
- اقدام چکشی سازمان سینمایی؛ برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حجاب پانتهآ بهرام و صدای ابی
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
پربازدیدترین ها
- از رکوردداری فیلم فرهادی تا رقبای تازه رسیده/ وضعیت فروش جهانی فیلمهای مربوط به ایران
- درباره «کیک محبوب من»؛ در رو وا نمیکنم، نه در رو وا نمیکنم
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- جشنواره فیلمهای ایرانی در تورنتو
- بررسی آمار فروش فیلمها در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۳ / گیشه هزار میلیاردی با صدرنشینی «تگزاس ۳»
آخرین ها
- «شامیر» به سیبری میرود
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
- در آستانه دوره چهل و یکم؛ اعلام فیلمهای داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران/ هیات انتخاب معرفی شد
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- به نمایندگی از طرف ایتالیا؛ برنده شیر نقرهای ونیز به اسکار میرود
- با کارگردانی فلورا سام؛ «شبهای تهران» از فردا روی صحنه میرود
- «سردباد» به توکیو میرود
- ایزابلا روسلینی از آکادمی اروپا جایزه میگیرد
- پلیس اسپانیا اعلام کرد؛ دستگیری پنج نفر به اتهام کلاهبرداری با جعل هویت برد پیت
- برگزاری نخستین رویداد اقتصاد دیجیتال همراه اول
- «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو»؛ جذاب برای دوستداران سینما
- اعلام فیلمهای تجربی راه یافته به جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران/ هیات انتخاب و داوری معرفی شدند
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- «چپ دست» در راه آمریکا
- بزرگداشت نصرالله مدقالچی در کانون ادبی زمستان برگزار می شود
- پنج جایزه کره جنوبی برای فیلم کوتاه «انتقام تیرهروزان»
- جشنواره فیلمهای ایرانی در تورنتو
- «بربرها»؛ آیا پناهندگان برای غرب فقط دردسرآفریناند؟
- درباره «کیک محبوب من»؛ در رو وا نمیکنم، نه در رو وا نمیکنم
- آغاز نمایش «باغ شبنمای ما» در فرهنگسرای نیاوران/ هادی مرزبان اولین اجرای نمایش را به درگذشتگان معدن طبس تقدیم کرد
- ابهام درباره فیلم جدید مارتین اسکورسیزی
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «سی نورا» به شهرزاد میرود
- «آنیتا، گمشده در اخبار» در راه آلمان، لهستان و تایوان