سینماسینما، کیوان کثیریان
در زمانهای که دارند پیکر نیمه جان روزنامهنگاری را تشییع میکنند، شاید حرف زدن از جسارت و شجاعت کمی عجیب به نظر برسد. اصولا در دورانی که فضای بیدروپیکر مجازی، جولانگاه انواع خبرهای ریز و درشت و راست و دروغ شده و در دورانی که هر کسی اراده کند، میتواند یک رسانه مجازی داشته باشد و اینستاگرام مچ رسانههای رسمی را خوابانده، سخت میشود با تعاریف مالوف، روزنامهنگار ماند.
در زمانی نه چندان دور روزنامهنگاری کمی سروسامان داشت، مردم روزنامه میخواندند و مطبوعات تاثیرگذار بودند، تفاوت میان رسانهها را میزان جسارت آنها و عبور از خطوط ظاهرا قرمز تعیین میکرد. طبیعتا جسارت و شجاعت به میزان دسترسی به اطلاعات، شناخت خطوط قرمز و همچنین قوه تحلیل بیربط نبود.
خطوط قرمز، همواره به عنوان نکته کلیدی این مبحث محل تامل است. شناخت دقیق خطوط قرمز نوشته و نانوشته که گاه بسیار خطرناک و دردسرساز میشوند، یکی از عوامل موثر در میزان جسارت روزنامهنگار است. یقینا سانسور و تعریف خط قرمزهای تنگ و تاریک از مهمترین – و بلکه مهمترین- عوامل لطمه به مجموعه روزنامهنگاری امروز ایران و عامل مهم نابودی آن است. چه بسیار روزنامهنگاران شجاعی که خطوط قرمزها را برنتافتند و با گذشتن از آنها به دردسر افتادند، اما این به بازتر شدن فضای رسانهای- البته در مقاطعی- منجر شد.
اما اگر با واقعگرایی بیشتری به ماجرا نگاه کنیم، باید بگویم؛ روزنامهنگار باهوش میداند، لحن و زاویه دیدش به رویدادها را چطور تنظیم کند و تا کجای ماجرا پیش برود که هم در بیان و افشای حقایق جسور و صادق باشد و هم برای خودش و رسانهاش دردسر نسازد و هزینه غیرلازم نتراشد.
یک روزنامهنگار شجاع، وجودش در رسانه همواره مفیدتر از حضورش در جایی مثل زندان است.
اینها را که میگویم قطعا و یقینا تایید سانسور نیست که واقعگرایی در شرایط موجود است؛ شاید به دلایل اینچنینی رسانهها دارند از نویسندگان شجاع و باسواد خالی میشوند، شاید به همین دلایل است که بسیاری از روزنامهنگاران شجاع و حرفهای شغلشان را تغییر دادهاند و شاید به دلیل همین هزینهتراشیهاست که روزنامهنگاری ما هم اینک به این روز افتاده است.
جسارت و شجاعت بالطبع با اقدام انتحاری تفاوت دارد. در تعاریف، شجاعت توام با عقل و دانایی است و وابسته به آن. با تهور تفاوتهایی دارد. شجاعت، حرکت بر مدار عقل است. نترسیدن با تکیه بر عقل و صبر و تعادل. بدون بیگدار به آب زدن، بدون اقدامات احساسی و با تسلط بر خود، بر دانستههای خود و بر شرایط موجود.
به گمانم روزنامهنگار شجاع و تحلیلگر، صبور است ولی به وقتش فرصتها را شکار میکند و به وقتش هم دست به اقدامات مخاطرهآمیز میزند.
شجاعت مفرط که از عقل، فارغ است و دست زدن به کار خطیر به همراه اجتناب از عقل، آدم را به مهلکههایی میاندازد که ضررهایش بیش از منافع است. همین مهلکهها اتفاقا باعث ایجاد و گسترش ترس عمومی در فضای رسانه میشود و همین هزینهها، خودسانسوری، عافیتطلبی و محافظهکاری میان روزنامهنگاران را موجب میشود که قریب به اتفاق این محافظهکاریها البته غیرضروری است. حالا دیگر روزنامهنگار ما حتی جاهایی که میتواند اثر بگذارد و به خط قرمزها هم ربطی ندارد و دردسر چندانی هم ندارد، وارد نمیشود، هیچ ریسکی نمیکند و قید شجاعت را زده و عافیتطلبی را انتخاب کرده است.
طبیعتا در شرایطی که علاوه بر سانسور، خودسانسوری نیز بر روزنامهنگاری حاکم میشود، باید همه چیز را از دست رفته دانست؛ اتفاقی که حالا در روزنامهنگاری ما افتاده، همین است.
منبع: اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ «شکارچی گوزن» از تراژدی جنگ تا جادوی سینما/ دنبال داستان نباشید!
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش دوم)/ هنر دستوری نیست و هنرمند باید بتواند در یک فضای باز خیالش را پرواز بدهد
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با علی دهباشی
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- خاطرات تحریریه/ رشته الفتی که هرگز گسسته نمیشود
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- نعل وارونه جشنواره فجر
- جشنواره فیلم فجر؛ یک خودزنی غمانگیز
- کیوان کثیریان: تکصدایی نتیجه سپردن نظارت بر تولید محتوای فضای مجازی به صداوسیماست
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- کیوان کثیریان: سیستم داوری در جشنواره فیلم فجر باید اصلاح شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی