سینماسینما، مینو خانی
داستان حمایت کنندگان مالی (اسپانسرها) و معنوی از برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و هنری، داستانی همیشگی و صد البته طبیعی و بدیهی است؛ چراکه سیاستگذاران فرهنگی کشور باید دست در دست هم جامعه ای بهتر، سالمتر، شاداب تر و … بسازند. وجود حامیان مالی و معنوی برای جشنواره فیلم فجر نیز از این قاعده پیروی می کند. هر ساله نهادهای دولتی و خصوصی از این رویداد فرهنگی هنری حمایت می کنند تا جشن سینمای ایران به بهترین شکل ممکن برگزار شود و این حمایت اصولا منجر به فرصتی برای حامیان می شود که اهداف خود را با بهانه این مشارکت طرح کنند. یکی از این فرصتها، ساخت آگهی تبلیغاتی و پخش آن پیش از نمایش فیلمهاست. پس طبیعی است که ما به عنوان مخاطبان خاص جشنواره باید معنی این آگهی های تبلیغاتی را بفهمیم و در راستای به ثمر رسیدن آن تلاش کنیم. در برخی از دوره های جشنواره آگهی تبلیغاتی خود جشنواره پخش می شد، در برخی دوره ها، آگهی های فرهنگی و آموزشی مثل امسال با آگهی شیرابه.
کمی قبل از شروع جشنواره و در بحبوحه تحریم های جشنواره های فجر (تجسمی، موسیقی و سینما و تئاتر) نام شهرداری تهران در بین حامیان جشنواره فیلم فجر شنیده شد. اتفاقی که بسیار طبیعی است. شهرداری یک کلان شهر از یک رویداد فرهنگی هنری که خصوصا در ایام پیروزی انقلاب برگزار می شود باید مشارکت کند و طبیعی است که از مسوولان جشنواره بخواهد یکی از فعالیتهای شهری را در جشنواره تبلیغ کند؛ فرهنگ سازی یعنی همین. طرح یک موضوع، آگاهی و تسری دادن آن به جامعه از طریق طبقه فرهیخته جامعه هنری. اما اشکال کار، اینجاست که این مشارکت منجر به ساخت آگهی تبلیغاتی ای شده که هنوز خیلی راه مانده تا به آن برسیم: فرهنگ سازی برای کنترل و کاهش شیرابۀ زباله ها!
وقتی هنوز سلطهای زباله شهرداری در سطح شهر، تفکیک زباله ندارند، وقتی همین سطلهای شهری یک جا هست و یک جا نیست و در برخی مناطق (بالاشهر و پایین شهر هم ندارد) شهروندان محترم سطلها را از جا می کنند، وقتی در همین کلان شهر تهران که به نظر می رسد در امور شهری پیشروتر از بقیه شهرهاست، هنوز خیابانهایی دارد که زباله ها کنار خیابان و لبه جویها رها شده اند، چه وقت صحبت و فرهنگ سازی دربارۀ شیرابۀ زباله است؟
به طور طبیعی به نظر می رسد وقتی قرار است فرهنگ سازی صورت بگیرد، باید از پایه و ریشه شروع کرد و آهسته آهسته به تنه و شاخه ها رسید. شهرداری محترم تهران و گروه تصمیم گیرندگان برای ساخت آگهی تبلیغاتی با هدف فرهنگ سازی واقعا فکر نمی کنید طعم گس و گاهی تلخ فیلمها برای ما مخاطبان جشنوارۀ مطبوعات که مجبوریم قبل از هر سانس (هر روز چهار سانس فیلم در سینمای مطبوعات به نمایش درمی آید) به تماشای آگهی ای با تصاویر تهوع آور زبالۀ مخلوط با شیرابه بنشینیم را تلخ تر و گس تر کردید؟ شما که مشارکت کردید، شما که هزینه کردید، شما که نام شهرداری تهران را با پرچم جشنواره فیلم فجر بالا بردید، حداقل تبلیغات ریشه ای تر، تمیزتر و متنوع تری را به خورد ما می دادید، باور کنید ما هم در فرهنگ سازی اهداف شما بیشتر تلاش می کردیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





