سینماسینما، فریبا جمور؛
در دهههای اخیر، کمدی پستمدرن بهعنوان گونهای متفکر و خودآگاه از طنز، جایگاه ویژهای در تلویزیون و سینمای معاصر یافته است. این شکل از کمدی، نه صرفاً برای خنداندن، بلکه برای تأمل، نقد و حتی برانگیختن تردید نسبت به مفاهیم تثبیتشدهای چون واقعیت، هویت، و ساختارهای قدرت به کار میرود. The Studio، سریال جدید سث روگن، نمونهای قابلتأمل در همین راستاست؛ اثری که با بازنمایی اغراقآمیز اما دقیق از فرآیند خلق در یک استودیوی فیلمسازی، تصویری چندلایه از پیچیدگیهای صنعت سرگرمی در جهان امروز ارائه میدهد.
سریال، از دل فضای داخلی یک استودیو که درگیر تولید یک فیلم انیمیشن بزرگ است، به نقد چرخههای تصمیمگیری، سلطه سرمایه، سیاستهای هویتی سطحی، و بیثباتیهای روانی در میان خالقان اثر میپردازد. ساختار روایی آن اغلب اپیزودیک، غیرخطی، و در مواردی آشکارا فراداستانی است. کاراکترها گاه از چارچوب داستان بیرون میزنند، قوانین واقعیت را میشکنند یا به طرز کنایهآمیزی از خودِ روایت آگاهند؛ ویژگیهایی که از مهمترین شاخصههای طنز پستمدرن به شمار میآیند.
وجه تمایز «استودیو» با کمدیهای مرسوم، در میزان خودآگاهی و همچنین جهتگیری انتقادی آن نهفته است. در این سریال، طنز در خدمت فروپاشی معناهای تثبیتشده است: خلاقیت، دیگر امری خودجوش و فردی نیست، بلکه تابع فرایندهای بوروکراتیک، فیلترهای بازاری و مناسبات قدرتی است که درون و بیرون سازمان تولید معنا شکل میگیرند. در واقع، این طنز «از درون» صنعت حرف میزند؛ خود را سوژهٔ خنده قرار میدهد و از این طریق، تماشاگر را به تأمل و مشارکت ذهنی دعوت میکند.
این در حالیست که اغلب کمدیهای جریان اصلی در سینمای ایران، بهویژه در سالهای اخیر، بر ساختارهای نخنما و کاراکترهای تیپیکال متکیاند. محوریت طنز در این آثار نه نقد اجتماعی یا ژرفاندیشی فرهنگی، بلکه ایجاد خندهٔ فوری از طریق شوخیهای سطحی، بداههپردازیهای اغراقآمیز، و موقعیتهای کمیک کلیشهای است. شخصیتهایی چون «مرد سادهدل»، «زن سلطهگر»، «کارمند فرصتطلب» یا «داماد بیعرضه»، نه از سر ضرورت دراماتیک، بلکه برای تکرار فرمولی موفق در گیشه طراحی میشوند.
از منظر زیباییشناسی نیز تفاوتها بارز است: در استودیو، طنز از دل تضاد میان فرم و محتوا شکل میگیرد؛ جاییکه ظاهر کاراکترها، لحن روایت، و فضای انیمیشنی، با نوع نگاه انتقادی و گاه حتی مالیخولیاییشان در تضاد قرار میگیرد. اما در کمدیهای سخیف ایرانی، فرم تابع کلیشه است و محتوا در خدمت مصرف بیزحمت.
استودیو نه تنها بازتابی از بحرانهای درون صنعت سرگرمی آمریکاست، بلکه الگوییست برای درک اینکه طنز چگونه میتواند در عین خندهدار بودن، مسئلهمند نیز باشد. طنز پستمدرن در این اثر، بهجای طفرهرفتن از بحران، آن را به سوژهٔ اصلی خود بدل میسازد و این دقیقاً همان چیزیست که در کمدیهای معاصر ایران، کمتر دیده میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- بازتاب قدرت و خشونت در سریال «سرزمین اوباش» (MobLand)
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





