سینماسینما، محمد حقیقت
فیلم علی زرنگار را سه سال پیش دیدم و شدیدا به وجد آمدم؛ فیلم اول کارگردان که از هر جهت ماهرانه ساخته شده و بدون شک از بهترین فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران است. اینکه چرا «علت مرگ: نامعلوم» در زمان خودش در داخل، مورد بی مهری مسئولان سینمایی قرار می گیرد و سپس در جشنواره های خارج از این فیلمساز تازه نفس و بااستعداد تقدیر به عمل میآید، واقعا بحث برانگیز است و جای سوال دارد.
حالا که سرانجام «علت مرگ: نامعلوم» بر پرده آمده، فرصت را غنیمت بداریم و همگی بدیدن آن برویم و «علت» اینکه چرا چنین فیلم باارزشی مورد بی مهری قرار گرفته بود را دریابیم.
ماجرای فیلم : گروهی از مسافران که آشنایی چندانی با هم ندارند در صبحگاهی از شهری به مقصد کرمان در مینی بوسی حرکت میکنند. در میان راه سرنشینان متوجه می شوند که یکی از مسافران به طور مرموزی فوت کرده، هر کسی به ظن خود به جستجوی هویت او بر می آیند اما رفته رفته آنها چیز دیگری دستگیرشان می شود که باعث می شود دنبال راهکاری باشند، در ضمن در جستجوی یافتن هویت آن شخص مرده، کارگردان به یافتن هویت تک تک افراد زنده، در طول ماجرا کمک میگیرد و شخصیت ها بنوعی به خودشناسی میرسند، اما این تمام ماجرا نیست…
علی زرنگار با نوشتن یک سناریوی بسیار سنجیده، و با میزانسی درخشان، توانسته یک درام اجتماعی را که وقایع قابل لمسی دارد ماهرانه به تصویر بکشد. وی در پیشبرد وقایع، ذره ذره و با چینش مینیاتوری، تماشاگر را در گیر می کند. لوکیشن های وسترن گونه، به فضاسازی این داستان مهیج، کمک بسیار کرده است که در اینجا باید از بازی های بسیار خوب و مونتاژ هوشمندانه این اثر نیز یاد کرد.
علی زرنگار قبلا مهارت خود را در سناریونویسی برای فیلمهای «چهار شنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ بدون امضا» از ساختههای وحید جلیلوند نشان داده بود و به نظر میآید در «علت مرگ: نامعلوم» پیشرفت داشته است. قدر این اثر را که از سینمای مستقل و غیردولتی به تهیه کنندگی مجید برزگرآمده بدانیم و به سینمادوستان راستین توصیه کنیم که همه با هم به دیدن «علت مرگ: نامعلوم» بروند، به این ترتیب متوجه خواهیم شد «علت» یک فیلم خوب کدام است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- بزرگداشت ۲ مستندساز در اختتامیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- تهمینه میلانی : مردم ایران مطالبه گر شده اند
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم