تاریخ انتشار:1403/10/09 - 20:05 تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 204073

سینماسینما،‌ محمد حقیقت

فیلم علی زرنگار را سه سال پیش دیدم و شدیدا به وجد آمدم؛ فیلم اول کارگردان که از هر جهت ماهرانه ساخته شده و بدون شک از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر سینمای ایران است. اینکه چرا «علت مرگ: نامعلوم» در زمان خودش در داخل، مورد بی مهری مسئولان سینمایی قرار می گیرد و سپس در جشنواره های خارج از این فیلمساز تازه نفس  و بااستعداد تقدیر به عمل می‌آید، واقعا بحث برانگیز است و جای سوال دارد.

حالا که سرانجام «علت مرگ: نامعلوم» بر پرده آمده، فرصت را غنیمت بداریم و همگی بدیدن آن برویم و «علت» اینکه چرا چنین فیلم باارزشی مورد بی مهری قرار گرفته بود را دریابیم.

ماجرای فیلم : گروهی از مسافران که آشنایی چندانی با هم ندارند در صبحگاهی از شهری به مقصد کرمان در مینی بوسی حرکت می‌کنند. در میان راه سرنشینان متوجه می شوند که یکی از مسافران به طور مرموزی فوت کرده، هر کسی به ظن خود به جستجوی هویت او بر می آیند اما رفته رفته آنها چیز دیگری دستگیرشان می شود که باعث می شود دنبال راهکاری باشند، در ضمن در جستجوی یافتن هویت آن شخص مرده، کارگردان به یافتن هویت تک تک افراد زنده، در طول ماجرا کمک می‌گیرد و شخصیت ها بنوعی به خودشناسی می‌رسند، اما این تمام ماجرا نیست…

علی زرنگار با نوشتن یک سناریوی بسیار سنجیده، و با میزانسی درخشان، توانسته یک درام اجتماعی را که وقایع قابل لمسی دارد  ماهرانه به تصویر بکشد. وی در پیشبرد وقایع، ذره ذره و با چینش مینیاتوری، تماشاگر را در گیر می کند. لوکیشن های وسترن گونه، به فضاسازی این داستان مهیج، کمک بسیار کرده است که در اینجا باید از بازی های بسیار خوب و مونتاژ هوشمندانه این اثر نیز یاد کرد.

علی زرنگار قبلا مهارت خود را در سناریونویسی برای فیلم‌های «چهار شنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ بدون امضا» از ساخته‌های وحید جلیلوند نشان داده بود و به نظر می‌آید در «علت مرگ: نامعلوم» پیشرفت داشته است. قدر این اثر را که از سینمای مستقل و غیردولتی به تهیه کنندگی مجید برزگرآمده بدانیم و به سینمادوستان راستین توصیه کنیم که همه با هم به دیدن «علت مرگ: نامعلوم» بروند، به این ترتیب متوجه خواهیم شد «علت» یک فیلم خوب کدام است.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها