سینماسینما، محسن جعفری راد:
هر آنچه از کارگردان فیلم های ساده و صمیمی و آرامی مثل شیار ۱۴۳ و نفس در ذهن دارید، کنار بگذارید -که البته فیلم های خوبی هم بودند- چون در ساخته جدیدش نشان می دهد که می تواند اولین فیلمساز زن تاریخ سینمای ایران باشد که صحنه های اکشن و درگیری سرشار از گلوله و خون و رنج و و دلهره و البته در خدمت تعریف و تم داستان را به خوبی اجرا کند.از طرفی دیگر صحنه های دل نشین عاشقی و عاطفی زوج داستان را رنگ و لعاب تازه ای بخشیده تا در کنار یک جغرافیای تازه یعنی سیستان و بلوچستان، شاهد یک روایت عاشقانه اما دلهره آور باشیم.
داستانی که به یک عاشقانه ناآرام می ماند. ابتدا همه چیز خوب و خو ات و در ادامه به تدریج همه چیز رنگ می بازد و با موج شدیدی از خشونت،ترس،اضطراب و وحشت همراه خواهیم شد که شکل پرداخت سینمایی آن، فیلم را به کامل ترین فیلم نرگس آبیار تبدیل کرده است.
از تصویرپردازی های ظریف سامان لطفیان که با جسارتی جالب، آبیار از او که بیشتر به عنوان فیلمبردار سینمای مستند شناخته می شود،استفاده کرده تا تدوین فیلم (کار حمید نجفی راد) که با برش های مناسب و حفظ تعادل میان گره افکنی ها و گره گشایی ها،ریتم و ضرباهنگی متناسب با اوج و فرود داستان پدید آورده و به خوبی فاصله کارگردان از سوژه را ترسیم می کند.درواقع یکی از امتیازات مثبت فیلم استفاده از فیلمبردار و تدوینگر سیمای مستند است ک نشان می دهد برای آبیار باز نمایی خلاقانه امر واقع هم در اولویت بوده است و سراغ دو تن از بهترین های سیمای مستند رفته است.
بازی ها یک دست و خوب اند. به خصوص هوتن شکیبا که درجه یک است و از همین حالا می توان او را به عنوان کاندید سیمرغ بازیگر نقش اول در نظر گرفت. کسی که در تلویزیون با سریال طنز لیسانسیه ها شناخته می شود اما در تئاتر یک دهه است کار کرده و در سینما حضورهای کوتاهی در فیلم هایی مثل طبقه حساس دارد،در فیلم آبیار با اولین نقش بلندش توانسته نمودار حسی و عملی شخصیتی چند وجهی را با گریمی قابل توجه و فن بیانی در خدمت نقش به خوبی رسم کند و نشان می دهد که مثل دوستانش از جمله نوید محمدزاده،سرشار از استعدادهای کشف نشده است.
به آبیار و تک تک عوامل فیلمش باید تبریک گفت که از عهده چنین سوژه ملتهبی به خوبی برآمده اند. نه احساساتی شده اند و نه ایدئولوژیک رفتار کرده اند، بلکه خواسته اند یک داستان تعریف کنند که به ظاهر عاشقانه است اما در اصل پرده از رفتارهای خشن و وحشی گرایانه تروریست هایی بر می دارد که در فیلم هایی مثل به وقت شام تبدیل به کاریکاتور می شود اما در فیلم آبیار ، این قاتلان وحشی ،پوست و گوشت و استخوان دارند و می توان آن ها را لمس کرد.
به زعم نگارنده تا روز چهارم جشنواره، شبی که ماه کامل شد در کنار فیلم غلامرضا تختی تنها فیلم های خیلی خوب (چهار ستاره ) جشنواره هستند که باید دید با اکران فیلم هایی مثل سرخپوست،متری شیش و نیم و یا ماجرای نیمروز؛ رد خون ،رقیبی برای آنها پیدا خواهد شد یا نه. به شخصه فیلم های قبلی آبیار را دوست نداشتم اما فیلم جدید او سرشار از ریزه کاری ها و نشانه گذاری های دقیق و مهندسی شده است و به راحتی می توان حالا دیگر به عنوان یک کارگردان کاربلد و پخته از او نام برد. به نظر می رسد در نیمه دوم ،تنور جشنواره داغ تر خواهد شد،به خصوص با فیلم هایی مثل متری شیش و نیم که کنجکاوبرانگیزترین فیلم جشنواره است و در ۲۴ ساعت ، در بیش از ۱۰ سانس فوق العاده در سینماهای مردمی ،اکران شده و همگی از آن تعریف کرده اند که باید دید می تواند در مقابل فیلم های آبیار و توکلی یا حتی فیلم های خوب مسخره باز ساخته همایون غنی زاده و یا قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، عرض اندام کند یا نه. اصلا آیا فیلمی پنج ستاره (شاهکار) هم در جشنواره خواهیم دید؟ خیال تنها راه زنده مانده است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- آنها که به روی ماه بوسه می زنند
- کارگردان «رنج زیر پوست»: این فیلم را در حمایت از زنان، دختران و حقوق انسانها ساختهام/ نقد دیکتاتوری مردسالارانه
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- «طلای قهوهای» قصه فندقهای گیلان را روایت میکند/ فیلمبرداری تا پایان شهریور
- گفتگوی تصویری سینماسینما با پروین غلامشاهی خواننده لالایی «شیار ۱۴۳»
- اختصاصی سینماسینما/ روزگار سخت خواننده لالایی «شیار ۱۴۳» + ویدئو
- اولین مستند با موضوع تاثیر کرونا بر کودکان ساخته میشود
- جلیل اکبری صحت: نرگس آبیار شاگرد بسیار مستعد سینمای ایران است/ «نفس» کارگردانی را معرفی میکند که میتواند کیارستمی دیگری شود
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- ۳ فیلم اکران عید فطر در میان ۵ رکورد افتتاحیه سینمای ایران/ «ماهمه با هم هستیم» رکورددار دهه ۹۰
- اکران مردمی «شبی که ماه کامل شد»/ دعوت نرگس آبیار از مردم برای ارائه نظراتشان درباره فیلمش
- غلامرضا فرجی خبر داد؛ صدور مجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینماها در روز ۱۵ خرداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت