سینماسینما، زهرا مشتاق
خیلی کم سن و سال بودم که در هفتهنامه سینما شروع به کار کردم. آن موقع، هفتهنامه سینما یکی از مهمترین نشریات سینمائی بود. همان جا بود که برای اولین بار فریدون جیرانی را دیدم. رفته رفته فهمیدم که او یک روزنامهنگار معمولی نیست. او یک دایرهالمعارف متحرک سینما بود. محال بود چیزی از او بپرسی و نداند. ذهن تحلیلگرش میتوانست وقایع را به طرز شورانگیزی موشکافی کند و نگاه و رویکرد تازهای به شنوندهاش ببخشد.
ملاقات و امکان همکاری با او یک شانس بزرگ برای من بود. شانسی که در دورهای با پیشنهاد همکاری در یک پروژه بزرگ و مهم بسیار پررنگ شد. «گفتگو با ستارگان سینمای ایران» از دهه سی تا پنجاه. زنان و مردان ستاره. آنهایی که هنوز در ایران بودند. زنده بودند و ممنوعالکار با گنجینهای از خاطرات درخشان. جیرانی آن موقع هنوز فیلم نمیساخت ولی یکی از سرشلوغترین آدمهایی بود که تا به حال دیده بودم. یک وقتهایی هیچ جور نمیشد پیدایش کرد. هنوز موبایل اختراع نشده بود یا حداقل در ایران وجود نداشت. وقتهایی که نبود، تنها مسیر ارتباط همسر نازنینش بود که پرستاری بسیار مهربان بود. وقتی او را پیدا نمیکردم زنگ میزدم منزلشان. یاشار و مارال هنوز دانشآموز بودند و کمک میکردند پیدایش کنم.
پروژه گفتگو با ستارگان دو فاز مختلف و مستقل از هم بود؛ که در عین حال ارتباطی معنایی و مفهومی با یکدیگر داشتند. فاز اول گفتگو با ستارگان سینما که اغلب تئاتر هم کار کرده بودند و بخش دوم برگزاری میزگردهایی با عنوان «بررسی و تحلیل سینمایی موصوف به فیلمفارسی».
وظیفه من تهیه یک فهرست از اسامی افرادی بود که در این دو حوزه باید با آنها مصاحبه میشد. خیلی از شمارهها را داشتیم و بعضی تلفنها را هم از قدیمیهای سینما پیدا میکردیم. تلفن میزدم. خودم را معرفی میکردم و توضیح میدادم که قرار است کتابی درباره آنها به روش گفتگو محور منتشر شود.
آن دوره یکی از هیجانانگیزترین دورههای زندگی من بود. دیدار با کسانی که بخشهای مهمی از تاریخ سینمای این سرزمین در دهههای گذشته بودند. آدمهایی که به ناگهان حرفه و زندگی آنها دچار توفانی از تغییرات شده بود و برخی از آنها از هر لحاظ روزهای غمباری را تجربه میکردند. اما آنچه بدون استثنا همه آنها را به شعف، تعجب و تحسین وا میداشت، اطلاعات سینمایی عجیب و غریب فریدون جیرانی بود. یادم هست مدتهای طولانی برای مصاحبه به منزل خانم ایرن زازیانس در خیابان خرمشهر میرفتیم. یادش گرامی! زن بینهایت مهربان، محترم، باسواد و خوشبیانی بود. او مثلا خاطرهای از بازی در فلان فیلم تعریف میکرد. و بعد آقای جیرانی خاطره را تکمیل میکرد. یا قبل و بعدش را میگفت. خانم ایرن با تعجب و طبع شوخی که داشت با خنده میگفت ببینم نکند شما یک جایی آن پشتها ایستاده بودید و ما هر سه میخندیدیم. آن زمان خانه خیلیها رفتیم و با کسان زیادی دیدار و گفتگو داشتیم. بعد از مصاحبه یکی از کارهایی که وظیفه من بود، جمعآوری اطلاعات مکتوب و تصویری بود. دست خطها، نوشتهها، عکسها، فیلمها و یا هر چیز دیگری که میتوانست به مستند بودن این مجموعه کمک کند. یکی از شورانگیزترین قرارهایمان با زندهیاد بانو دلکش بود که متاسفانه ناتمام ماند. و خیلیهای دیگر. تمام مصاحبهها روی نوار کاست ضبط میشد. نوارها را مرتب میکردم و با ذکر تاریخ و محل مصاحبه و نام مصاحبهشوندگان آنها را دستهبندی میکردم. آقای جیرانی میخواست بعد از اتمام مصاحبهها، نوارها پیاده شود و این یکی از بزرگترین اشتباهات من بود. کاش نوارها را به تدریج و ضمن گفتگو میدادم کسانی پیاده میکردند. و کاش مصاحبهها را به طور تصویری ضبط میکردیم که البته آن سالها تقریبا باب نبود.
حالا سالها از آن روزهای خیلی خوب گذشته است. از آن روزهایی که آنقدر به او احساس نزدیکی میکردم که او را بابا جیرانی خطاب کنم. همیشه میگفت اگر میخواهی موفق شوی به حد مرگ بخوان و به حد مرگ بنویس. دو سه سال قبل که در بیمارستان بستری بود، دیدنش در آن حالت برایم سخت بود و حالش را از بیتا موسوی میپرسیدم. بعدتر یک روز ظهر تلفن کردم تا سلامی کرده باشم. با مهربانی احوالپرسی کرد و اول حال پسرم مسیحا را پرسید. بعد راجعبه آن گفتگوهای درخشان صحبت کردیم. گفت باور میکنی کاملا از یاد برده بودم! و گفت کاش نوارها را به من نداده بودی و خودت پیگیر پیاده شدن و بقیه کارها میشدی. قول داد که برود ببیند کاستها را کجای دنیا گذاشته است. تازه اثاث کشی کرده بودند و یادش نمیآمد. چند روز بعد برای پیگیری دوباره تماس گرفتم. گفت انبار را زیر و رو کرده و ظاهرا جز چند کاست چیز دیگری پیدا نکرده است. من خیلی غصه خوردم. آدمهایی که در آن دوره با آنها گفتگو کرده بودیم، خیلیهایشان دیگر زنده نبودند. قول داد که باز جستجو کند.
امشب تولد اوست. تولد مرد فروتن و مهربانی که من بسیار و بسیار از او آموختم و برایش میخواهم بهترینها را آرزو کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری