سینماسینما، مهگان فرهنگ
فریال بهزاد کارگردانی است که تاریخ سینمای ایران و بهویژه سینمای کودک و نوجوان میتواند از او به عنوان کارگردان سینمای تخیل و فانتزی کودکانه، یاد کند. فریال بهزاد در گروه نسل اول زنان فیلمساز پس از انقلاب قرار دارد. نسل اول فیلمسازی ایران که متعلق به دهه ۶۰ است.
زنان نسل نخست پس از چند سال رکود سینمایی ابتدای انقلاب و در اواخر زمان جنگ تحمیلی دوران فیلمسازی خود را با دو سه سال اختلاف کلید زدند. پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، مرضیه برومند، فریال بهزاد و تهمینه میلانی از جمله کارگردانان این نسل هستند. در این میان درخشنده، برومند و بهزاد پرچمدار سینمای کودکان و نوجوانان هستند و هر کدام در نوع خود آثار ارزشمندی را در آن دوران خلق کردند. پوران درخشنده با فیلم هایی درباره زندگی کودکان و نوجوانان و به ویژه با نیازمندی های خاص، مرضیه برومند و فریال بهزاد با سینمای «برای بچه ها» حضور تاثیر گذاری داشتند. اما سینمای فریال بهزاد و فیلم هایش از نوع فانتزی و تخیلی است که در دیگر آثار کارگردانان کودک و نوجوان دیده نشد و حتی تکرار هم نشد.
فریال بهزاد متولد ۱۳۳۴ (۱۹۵۵) در گرگان است. او دانش آموخته مدرسه عالی تلویزیون و سینما دانشگاه بوستون ایالت ماساچوست است. از سال ۱۹۸۰ فعالیت خود را به عنوان تهیهکننده و کارگردان برنامههای کودکان در صدا و سیما آغاز کرد و نخستین فیلم خود را با نام «کاکلی» در سال (۱۳۶۸) کارگردانی کرد. او فانتزی و تخیل را وارد سینمای کودک ونوجوان ایران کرد. کاکلی یک فیلم کودکانه کاملا ایرانی است. فیلمنامه ی فیلم را هوشنگ مرادی کرمانی نوشته است. که از نویسندگان برگزیده کودک و نوجوان ایران است. این فیلم موفقیت های بسیاری را به همراه داشت و فیلم مهمی در سینمای فانتزی – تخیلی کودکان در ایران به شمار میرود.
بهزاد از اعضای سیفژ CIFEJ است و از دیگر فعالیت های او می توان به موارد زیر اشاره کرد.
رئیس هیئت مدیره «مؤسسه سینمایی فانوس خیال» به همراه همسرش –غلامرضا آزادی
عضو هیئت داوران و میهمانان در جشنوارههای کودکان هندوستان (۱۳۷۳)، بلغارستان، ترکیه، ایتالیا، کره شمالی، هلند، جشنواره بینالمللی فیلم کودکان قاهره (۱۳۸۱)، سوئد و جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۷۹–۱۳۸۰) و همدان و…
مدرس کارگردانی در دانشگاه سوره و دانشکده صدا و سیما
فریال بهزاد مجموعه های تلویزیونی را برای کودکان تهیه کرده است که عبارتند از: آتش دل، قصه شب یلدا ، ویروس ۲۰۰۰، گروه هفت. و فیلم هایی چون: کاکلی ۱۳۶۸، دره شاپرک ها ۱۳۷۰، مرد ناریی ۱۳۷۴، روزی که خواستگار آمد ۱۳۷۵، پرستوهای عاشق ۱۳۸۹
فریال در فیلم دره شاپرک ها در ۱۹۹۱ باز به سراغ قصه های کهن و فولکلور ایرانی میرود و فیلم خود را بر اساس قصه ای ایرانی می سازد. فیلم درباره ستاره شناسی پیر است که سه نوه دارد، پس از کشف تاریخ کسوف، سه نوه خود رشید و جمشید و خورشید را راهی سرزمین اصلی میکند تا طلسم کوه غول سنگی را که سرچشمه های نشاط و آسایش را به روی اهالی بسته است، بشکنند. رشید و جمشید گرفتار می شوند و خورشید برادر کوچکتر، با تدبیر کودکانه خود گام در راه جدال با کوه غول سنگی میگذارد و در نهایت امنیت و شادی را به سرزمین اجدادی خود بازمیگرداند.
مرد نامرئی اثر دیگر متفاوت او به نویسندگی مهدی سجاده چی محصول سال ۱۳۷۴ است. فیلم درباره نوجوانی به نام یوسف است که در میان خانواده، مدرسه و جامعه نادیده گرفته می شود، بر اثر حادثه ای نامرئی می شود. فیلم موقعیتی ویژه دارد و فریال در آن به مسایل میان نوجوانان و خانواده هایشان می پردازد. توجه به سن نوجوانی و بحران های این دوره از نکاتی است که فریال بهزاد در این فیلم مد نظر دارد.
او به عنوان کارگردانی که درک درستی از خانواده به عنوان اولین منبع معنابخش به زندگی دارد، به این مهم نیز می پردازد. ارتباطات اجتماعی و فرهنگ (که خودش معانی و تعاریف زیادی دارد) در چند اثر ماندگار او به خوبی دیده می شود.
فریال بهزاد در ادامه فیلم های دیگر از جمله فیلم طنز روزی که خواستگار آمد را در ۱۳۷۵ و پرستوهای عاشق را در سال ۲۰۱۱ ساخت. او در سال های اخیر تهیه کننده فیلم سند باد و سارا به کارگردانی غلامرضا آزادی در ۱۳۹۷ بود.
فانتزی، تخیل و فضاسازی مناسب برای کودکان و نوجوانان از ویژگی های اصلی کارهای فریال بهزاد در فیلم هایش است. فریال بارها در گفتگوهایش درباره ی کار با بچه ها نکات جالب توجهی را بیان میکند. تفاوت او با دیگر کارگردان ها در این است که او از بچه ها باید قهرمانی برای خود بچه ها بسازد.
بزرگداشت این نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دهم شهریور ماه ۱۳۹۷ در شهر اصفهان برگزار شد و از او بخاطر سال ها تلاش در زمینه ی سینمای کودک ونوجوان تقدیر به عمل آمد.
فریال بهزاد از جمله افراد کاربلد و دغدغه مند سینمای قصه گو و فانتزی برای کودکان است. او اولین کسی بود که در حادثه ی سیل شیراز در بهار ۹۸ به درخواست فعالان سینمایی کودکان جدیدترین اثرشان را که در آن نقش تهیه کنندگی داشت در اختیار سینماهای شیراز قرار داد. این درخواست فقط از طرف چند کارگردان کودک و نوجوان مورد استقبال قرار گرفت. فریال بهزاد در پاسخ به این درخواست گفت که من با کمال میل می پذیرم و خوشحال میشوم اگر بتوانم دقایقی برای آن بچه هایی که شرایط زندگیشان از بین رفته، فضای متفاوت و شاد به وجود بیاورم.
او همیشه دغدغه کودکان، آموزش و تاثیرگذاری بر آن ها را دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- تجلی فانتزی و تخیل در آثار فریال بهزاد
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- گلنار، انتخابی خوب برای بچه های امروز!
- “سوئیچ پن”/ ضرورت نگارش فیلمنامه برای کودکان ونوجوانان
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- کودکانهای آرام/ نگاهی به فیلم «ب ۱۲»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





