سینماسینما، مهگان فرهنگ
فریال بهزاد کارگردانی است که تاریخ سینمای ایران و بهویژه سینمای کودک و نوجوان میتواند از او به عنوان کارگردان سینمای تخیل و فانتزی کودکانه، یاد کند. فریال بهزاد در گروه نسل اول زنان فیلمساز پس از انقلاب قرار دارد. نسل اول فیلمسازی ایران که متعلق به دهه ۶۰ است.
زنان نسل نخست پس از چند سال رکود سینمایی ابتدای انقلاب و در اواخر زمان جنگ تحمیلی دوران فیلمسازی خود را با دو سه سال اختلاف کلید زدند. پوران درخشنده، رخشان بنی اعتماد، مرضیه برومند، فریال بهزاد و تهمینه میلانی از جمله کارگردانان این نسل هستند. در این میان درخشنده، برومند و بهزاد پرچمدار سینمای کودکان و نوجوانان هستند و هر کدام در نوع خود آثار ارزشمندی را در آن دوران خلق کردند. پوران درخشنده با فیلم هایی درباره زندگی کودکان و نوجوانان و به ویژه با نیازمندی های خاص، مرضیه برومند و فریال بهزاد با سینمای «برای بچه ها» حضور تاثیر گذاری داشتند. اما سینمای فریال بهزاد و فیلم هایش از نوع فانتزی و تخیلی است که در دیگر آثار کارگردانان کودک و نوجوان دیده نشد و حتی تکرار هم نشد.
فریال بهزاد متولد ۱۳۳۴ (۱۹۵۵) در گرگان است. او دانش آموخته مدرسه عالی تلویزیون و سینما دانشگاه بوستون ایالت ماساچوست است. از سال ۱۹۸۰ فعالیت خود را به عنوان تهیهکننده و کارگردان برنامههای کودکان در صدا و سیما آغاز کرد و نخستین فیلم خود را با نام «کاکلی» در سال (۱۳۶۸) کارگردانی کرد. او فانتزی و تخیل را وارد سینمای کودک ونوجوان ایران کرد. کاکلی یک فیلم کودکانه کاملا ایرانی است. فیلمنامه ی فیلم را هوشنگ مرادی کرمانی نوشته است. که از نویسندگان برگزیده کودک و نوجوان ایران است. این فیلم موفقیت های بسیاری را به همراه داشت و فیلم مهمی در سینمای فانتزی – تخیلی کودکان در ایران به شمار میرود.
بهزاد از اعضای سیفژ CIFEJ است و از دیگر فعالیت های او می توان به موارد زیر اشاره کرد.
رئیس هیئت مدیره «مؤسسه سینمایی فانوس خیال» به همراه همسرش –غلامرضا آزادی
عضو هیئت داوران و میهمانان در جشنوارههای کودکان هندوستان (۱۳۷۳)، بلغارستان، ترکیه، ایتالیا، کره شمالی، هلند، جشنواره بینالمللی فیلم کودکان قاهره (۱۳۸۱)، سوئد و جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۷۹–۱۳۸۰) و همدان و…
مدرس کارگردانی در دانشگاه سوره و دانشکده صدا و سیما
فریال بهزاد مجموعه های تلویزیونی را برای کودکان تهیه کرده است که عبارتند از: آتش دل، قصه شب یلدا ، ویروس ۲۰۰۰، گروه هفت. و فیلم هایی چون: کاکلی ۱۳۶۸، دره شاپرک ها ۱۳۷۰، مرد ناریی ۱۳۷۴، روزی که خواستگار آمد ۱۳۷۵، پرستوهای عاشق ۱۳۸۹
فریال در فیلم دره شاپرک ها در ۱۹۹۱ باز به سراغ قصه های کهن و فولکلور ایرانی میرود و فیلم خود را بر اساس قصه ای ایرانی می سازد. فیلم درباره ستاره شناسی پیر است که سه نوه دارد، پس از کشف تاریخ کسوف، سه نوه خود رشید و جمشید و خورشید را راهی سرزمین اصلی میکند تا طلسم کوه غول سنگی را که سرچشمه های نشاط و آسایش را به روی اهالی بسته است، بشکنند. رشید و جمشید گرفتار می شوند و خورشید برادر کوچکتر، با تدبیر کودکانه خود گام در راه جدال با کوه غول سنگی میگذارد و در نهایت امنیت و شادی را به سرزمین اجدادی خود بازمیگرداند.
مرد نامرئی اثر دیگر متفاوت او به نویسندگی مهدی سجاده چی محصول سال ۱۳۷۴ است. فیلم درباره نوجوانی به نام یوسف است که در میان خانواده، مدرسه و جامعه نادیده گرفته می شود، بر اثر حادثه ای نامرئی می شود. فیلم موقعیتی ویژه دارد و فریال در آن به مسایل میان نوجوانان و خانواده هایشان می پردازد. توجه به سن نوجوانی و بحران های این دوره از نکاتی است که فریال بهزاد در این فیلم مد نظر دارد.
او به عنوان کارگردانی که درک درستی از خانواده به عنوان اولین منبع معنابخش به زندگی دارد، به این مهم نیز می پردازد. ارتباطات اجتماعی و فرهنگ (که خودش معانی و تعاریف زیادی دارد) در چند اثر ماندگار او به خوبی دیده می شود.
فریال بهزاد در ادامه فیلم های دیگر از جمله فیلم طنز روزی که خواستگار آمد را در ۱۳۷۵ و پرستوهای عاشق را در سال ۲۰۱۱ ساخت. او در سال های اخیر تهیه کننده فیلم سند باد و سارا به کارگردانی غلامرضا آزادی در ۱۳۹۷ بود.
فانتزی، تخیل و فضاسازی مناسب برای کودکان و نوجوانان از ویژگی های اصلی کارهای فریال بهزاد در فیلم هایش است. فریال بارها در گفتگوهایش درباره ی کار با بچه ها نکات جالب توجهی را بیان میکند. تفاوت او با دیگر کارگردان ها در این است که او از بچه ها باید قهرمانی برای خود بچه ها بسازد.
بزرگداشت این نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینمای کودک و نوجوان در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان دهم شهریور ماه ۱۳۹۷ در شهر اصفهان برگزار شد و از او بخاطر سال ها تلاش در زمینه ی سینمای کودک ونوجوان تقدیر به عمل آمد.
فریال بهزاد از جمله افراد کاربلد و دغدغه مند سینمای قصه گو و فانتزی برای کودکان است. او اولین کسی بود که در حادثه ی سیل شیراز در بهار ۹۸ به درخواست فعالان سینمایی کودکان جدیدترین اثرشان را که در آن نقش تهیه کنندگی داشت در اختیار سینماهای شیراز قرار داد. این درخواست فقط از طرف چند کارگردان کودک و نوجوان مورد استقبال قرار گرفت. فریال بهزاد در پاسخ به این درخواست گفت که من با کمال میل می پذیرم و خوشحال میشوم اگر بتوانم دقایقی برای آن بچه هایی که شرایط زندگیشان از بین رفته، فضای متفاوت و شاد به وجود بیاورم.
او همیشه دغدغه کودکان، آموزش و تاثیرگذاری بر آن ها را دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- «چکمه»؛ موفق در راهیابی به دنیای کودکان
- تجلی فانتزی و تخیل در آثار فریال بهزاد
- گله و درخواست پوران درخشنده از بنیاد فارابی
- وحید نیکخواه آزاد: فیلمنامه باید حاصل امتزاح پژوهش و کار خلاقانه باشد/ در سینما پژوهش مبدا است نه مقصد
- گلنار، انتخابی خوب برای بچه های امروز!
- “سوئیچ پن”/ ضرورت نگارش فیلمنامه برای کودکان ونوجوانان
- «نمای نزدیک»/ سینمای کودک، بایدها و نبایدها!
- کودکانهای آرام/ نگاهی به فیلم «ب ۱۲»
- دردسرهای یک کارگردان برای ساخت فیلم تازهاش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری