سینماسینما، نغمه خدابخش
فارغ از علاقهمندی به سینمای کیمیایی یا مخالفت با سبک او، فارغ از روایت منسجم یا از هم گسیخته و سرگردان، فارغ از دیالوگهای بجا و معنادار یا اضافه گویی، فارغ از شکل گرفتن رفاقت (که مضمون مورد علاقه کارگردان است) یا اثبات خائن بودن رفیق، فارغ از کارکرد خیل عظیم بازیگران مطرح، فارغ از ارجاعات درست یا غلط سازنده، فارغ از ادای دین و به تصویر کشیدن بخشی مهم از تاریخ و یا رها کردن آن و به بیراهه رفتن و در کل فارغ از همه بایدها و نبایدها و بودن ها و شدن ها «خائنکشی» چند امتیاز مهم به لحاظ ساختاری دارد که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
خلق فضایی قابل باور در دهه ۳۰ شمسی از خیابانها و کوچهها و حیاط خانه جمعی گرفته تا پیاله فروشی و شیرهکشخانه و قمارخانه و لوکیشنهای خوش آب و رنگ که ویترینی است جذاب و باورپذیر در بخش طراحی صحنه (سهیل دانش اشراقی)، قابهای چشمنواز و نماهای دیدنی از زاویه دید لنز دوربین فیلمبردار فیلم (مسعود سلامی)، نمایش چهرههایی تازه و متفاوت از بازیگران که باعث آشناییزدایی از نقشهای پیشین آنها شده است با طراحی گریم (محسن دارسنج) و استفاده از موسیقی بجا و درستی که تاثیرگذاری لحظات را باعث شده (ستار اورکی)، همه در خدمت فیلمی از جنس کیمیایی است.
«خائنکشی» در بخش بازیگری یک امیر آقایی خوب و متفاوت دارد و یک مهران مدیریای که تاکنون دیده نشده است. یک عاشقانه جذاب دارد بین دو شخصیت اصلی، مهران مدیری و سارا بهرامی، و یک عاشقانه نوپا و غمانگیز دارد، رضا یزدانی و پانتهآ بهرام.
مسعود کیمیایی از معدود کارگردانانی است که توانایی خلق تصاویر و فضاهای غریبی را دارد تا تماشاگرش را در سفر به مکانهایی در دههها و سالهای فراموش شده همراهی کرده، شخصیتهای ناآشنا را با او آشنا کند و باعث غافلگیریاش شود، فارغ از خوشایند یا عدم رضایت او!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد