سینماسینما، نغمه خدابخش
فارغ از علاقهمندی به سینمای کیمیایی یا مخالفت با سبک او، فارغ از روایت منسجم یا از هم گسیخته و سرگردان، فارغ از دیالوگهای بجا و معنادار یا اضافه گویی، فارغ از شکل گرفتن رفاقت (که مضمون مورد علاقه کارگردان است) یا اثبات خائن بودن رفیق، فارغ از کارکرد خیل عظیم بازیگران مطرح، فارغ از ارجاعات درست یا غلط سازنده، فارغ از ادای دین و به تصویر کشیدن بخشی مهم از تاریخ و یا رها کردن آن و به بیراهه رفتن و در کل فارغ از همه بایدها و نبایدها و بودن ها و شدن ها «خائنکشی» چند امتیاز مهم به لحاظ ساختاری دارد که نمیتوان از آن چشمپوشی کرد.
خلق فضایی قابل باور در دهه ۳۰ شمسی از خیابانها و کوچهها و حیاط خانه جمعی گرفته تا پیاله فروشی و شیرهکشخانه و قمارخانه و لوکیشنهای خوش آب و رنگ که ویترینی است جذاب و باورپذیر در بخش طراحی صحنه (سهیل دانش اشراقی)، قابهای چشمنواز و نماهای دیدنی از زاویه دید لنز دوربین فیلمبردار فیلم (مسعود سلامی)، نمایش چهرههایی تازه و متفاوت از بازیگران که باعث آشناییزدایی از نقشهای پیشین آنها شده است با طراحی گریم (محسن دارسنج) و استفاده از موسیقی بجا و درستی که تاثیرگذاری لحظات را باعث شده (ستار اورکی)، همه در خدمت فیلمی از جنس کیمیایی است.
«خائنکشی» در بخش بازیگری یک امیر آقایی خوب و متفاوت دارد و یک مهران مدیریای که تاکنون دیده نشده است. یک عاشقانه جذاب دارد بین دو شخصیت اصلی، مهران مدیری و سارا بهرامی، و یک عاشقانه نوپا و غمانگیز دارد، رضا یزدانی و پانتهآ بهرام.
مسعود کیمیایی از معدود کارگردانانی است که توانایی خلق تصاویر و فضاهای غریبی را دارد تا تماشاگرش را در سفر به مکانهایی در دههها و سالهای فراموش شده همراهی کرده، شخصیتهای ناآشنا را با او آشنا کند و باعث غافلگیریاش شود، فارغ از خوشایند یا عدم رضایت او!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- ادامه یک اتفاق تاریخی؛ ۹ خواننده دیگر در میدان آزادی کنسرت برگزار میکنند
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- یادداشتی کوتاه درباره «خائن کشی»؛ تاریخ به مثابه ابزاری برای تغییر فضا
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- «بهانه سکوت»؛ بهانهای برای فکر کردن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





