فوتبال ملی ایرانی همین است؛ ملغمه عجیب و غریبی از تعصب و غیرت، احساسات، میهن پرستی، آبروداری، خشمِ انباشته، جنگیدن با چنگ و دندان و یک بینظمی باشکوه.
بازیکنان تیم ملی وقتی زورشان به حریف نمیرسد بیگفتوگو سر و تنشان را جلوی توپ میگذارند و وقتی بخواهند با تمام وجود دفاع کنند، واقعا میتوانند جانشان را در تیر کنند.
این، وضعیت بچه های تیم ما در روزهای خوبِ تیم است.
روزهای بد هم کم نداشتیم؛ ناگهان چهارده نفر از تیم ملی استعفا میدهند، یا کشک بادمجان میخورند و نای راه رفتن ندارند، مقابل بحرین راحت میبازند، توی زمین با هم تیمی شان گلاویز میشوند و یا یکهو ۷ گل از آث رم میخورند.
فوتبال ایرانی همین است. فرازهای عجیب، فرودهای عجیب. هرکه باشی و در هرباشگاهی بازی کنی باید در تیم ملی ایران، یا شکستهای نزدیک و حسرتبار میخوری یا تهش با هزار سختی و گرفتاری به موفقیت میرسی، باید جلوی استرالیا تا سرحد مرگ زیر فشار باشی بعد بجنگی و بجنگی تا یکهو بازی برگردد و رنگ پیروزی و شادی را ببینی.
در این مملکت برای مردم کوچه و بازار هیچ چیز ساده به دست نمیآید، در فوتبال هم همینطور. فوتبال برای ملتی که دارد به شکل خطرناکی آرزوهایش را قورت میدهد یک موقعیت جذاب است.
اما فوتبال در این سرزمین، فقط یک ورزش نیست. برای ملتی که هویت جمعیاش دارد تخریب میشود، فوتبال یک بهانه جدی برای احیای این هویت است و برای ملتی که شادی از سبد زندگیاش حذف شده، فوتبال بهانهای برای ساعاتی خوشی و پایکوبی همگانی است. فوتبال راهِ میانبر برآورده شدن آرزوهای محال هم هست. ممکن کردن غیرممکن ها برای مردمی که به امید بسیار نیاز دارند، یک اتفاق کمیاب است. برای همین، جدول رده بندی دور اول گروه مرگ که ایران صدرنشین است و پرتغال و اسپانیا پایین تر از او، مثل یک شیء گرانبها دست به دست میچرخد و عزیز داشته میشود. و حالا همه به بردن آن دو غول فوتبال دنیا و صعود به دور بعد هم فکر میکنند و میگویند؛ چرا که نه!
فوتبال بهانه احیای مقطعی اعتماد به نفس از دست رفته و عزت نفس گمشده ما در زمانهای است که تحقیر از درون، حرف اول را میزند. پیروزیهای بزرگ در فوتبال آسانتر به دست میآید و برای ملت بزرگی که کمکم دارد غرورش را میبازد و احساس ناتوانی میکند، موقتا غرور میخرد. باعث میشود مردمی که زیر اقسام فشارهای مختلف له شدهاند، دقایقی همه چیز را فراموش کنند، هیجان زده شوند و کمی نعره شادانه بزنند.
پیروزیهای ورزشی شیرینند حتی اگر زیر فشار توانفرسای استرالیا در ملبورن با یک تساوی حماسی به دست آیند یا حتی در یک بازی سراسر تدافعی با گل بهخودی مدافع مراکش.
کارلوس کیروش هم قلق ما خوب دستش آمده. خوب یادگرفته چگونه پتانسیل خشم و غرور و تعصب ما را به نتیجه مناسب و قابل قبول تبدیل کند. او تنها کسی است که خوب میداند چطور باید آن فنَر فشرده را به نفع خودمان آزاد کند.
فوتبال در این سرزمین بهانهای برای فریادهای فروخورده و از ته دلِ ملتی متمدن و تاریخساز است که بهدرستی حق خود را خیلی بیش از اینها میداند. فوتبال، غریو رسا و کرکننده این ملت است که لیاقتهایش را به رخ میکشد، حتی اگر اسپانیا و پرتغال نگذارند طعم صعود را بچشیم. البته که “معجزه”، همواره یک فاکتور غافلگیر کننده است و گهگاهی هم سراغی از ما میگیرد.
بخش اعظم این یادداشت در روزنامه اعتماد سهشنبه ۲۹ خرداد ۹۶ به چاپ رسیده است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقوایی و عشق فوتبال
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






