سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
محمود رحمانی پس از چند تجربه ارزشمند چون «مادرم بلوط»، «مسافران» و «ملفگند»، اینبار با کارگردانی مستند پرتره «مثل یک بهمن» در جشنواره فیلم حقیقت، افق تازهای پیش روی مخاطب خود گذاشته است.
فیلم روایتی است از زندگی و فعالیت یکی از شناختهشدهترین و تحسینبرانگیزترین خنیاگران ایل بختیاری: «بهمن علاالدین».
ساخت مستند پرتره درباره شخصیتی محبوب و ریشهدار، از دشوارترین عرصههای سینمای مستند است؛ و بهمن علاالدین، بیاغراق، مشهورترین و محبوبترین هنرمند این تبار کهن است.
رحمانی، به عنوان یک هنرمند بختیاری، در روایت زندگی تا مرگ و از گمنامی تا شهرت بهمن علاالدین، به شکل تحسینبرانگیزی از تعصبهای قومی و نگاههای ناسیونالیستی فاصله میگیرد.
او نشان میدهد موسیقی اصیل این قوم چگونه با همراهی هنرمندانی از بیرون ایل توانست در میان ایل بختیاری و دیگر اقوام و علاقهمندان موسیقی پیش از هر زمانی شنیده و شناخته شود.
اینکه چگونه هنرمندی چون عطا جنگوک شاگرد استاد شهنازی و برومند از شیراز با همراهی نوای کمانچه مهدی آذرسینا هنرمند آذری زبان، توانست نغمههای جاری در میان بختیاریها را چنان صادقانه و هوشمندانه بازآفرینی کند که در حافظه جمعی یک قوم و سپس در فرهنگ ایرانزمین ماندگار شود.
اینکه چگونه «آعلیاکبر زکیپور»، خنیاگر «تُشمال» و حافظ نغمهها و ملودیهای اصیل بختیاری، در روزگاری که حتی داشتن ساز جرم محسوب میشد، در خلوت اطاقی کوچک، با زبان و دهانش آن نغمهها و ملودی ها را مینواخت و عطا جنگوک آنها را ثبت میکرد تا بماند و فراموش نشود.
و نهایتاً، اینکه این مستند نشان می دهد چگونه صدای گرم و نافذ آبهمن علاالدین این روایت شگفت از جنگوک تا زکیپور را چنان بازخوانی کرد که جان آدمی را، فارغ از قومیت وفرهنگ و زبان، به ضیافتی شگرف از زیبایی و شور میکشاند.
تا جایی که سیدعلی صالحی، شاعر برجسته معاصر، آواز آبهمن بر تراژدی عاشقانه «عبدممد للری» را آغاز شعر تغزلی روزگار نوین ایل بختیاری میداند؛ امری که بیتردید جز با جادوی صدای آ بهمن ممکن نمیشد.
خنیاگری که آوازش فرهنگ ایل بختیاری را از گذرگاههای سخت کوهستان، از تپهماهورهای صعبالعبور و جنگلهای بلوط دیار آبا و اجدادیاش عبور داد تا آلبومهای «مالکنون» و «هیجار» به یادگار ماندنیترین سوغات این ایل شوند.
مستند «مثل یک بهمن» اگرچه از اسطوره آوازی ایل بختیاری میگوید، اما در نهایت دعوتی است برای کشف آوازخوانی که رنگِ بیمرز صدایش، گوش و جان آدمی را از هر قوم و فرهنگ و زبانی به گسترهای از شور و لذت رهنمون میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
- «ماهان»؛ درمان سرطان با چسب زخم
- «ملاقات خصوصی»؛ یک عاشقانه آرام در زندان
- «لایههای دروغ»؛ شوخی مضحک جشنواره
پربازدیدترین ها
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نقد «یک تصادف ساده» در وبسایت راجر ایبرت/ فیلمی تحت کنترل و هدایت کامل
آخرین ها
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- رونمایی از پوستر «مُک» در آستانه نمایش در جشنواره سینماحقیقت
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد





