سینماسینما، عقیل قیومی
علی معلم، مدیر مسئول و سردبیر مجلۀ سینمایی «دنیای تصویر» و تهیهکنندۀ سینما در بیستوسوم اسفندِ هفت سال پیش در سن پنجاهوچهار سالگی درگذشت. فقدانِ نابههنگام و غمانگیزش با آن حجم از شورِ زیستن و محضری گرم بُهت و تسلیم ما را در برابر مرگ دو چندان کرد.
او در آخرین روزهای آن سال همچنان پُرتکاپو و کاملاً سرِ پا و سرِ حال مینمود و حتی مجلهاش را برای ویژۀ عید نوروز به سامان رسانده بود، ولی هنگام انتشارش دیگر خودش در این جهان نبود.
به هنگام حضور در دفتر مجلهاش، به ناگاه، قلبش برای همیشه از تپش بازایستاد. این اواخر نامرادیهایی را تاب آورد. به بحثهای فرساینده تن داد تا مجلهاش را پس بگیرد و گرفت و باز لذتِ از سینما خواندن را به شیوۀ مجلهاش با ما تقسیم کرد.
نگارنده با آغاز دهۀ هفتاد، نخستین بار در خیاطخانۀ کوچک مرحوم قاسم پورفتاحی که از علاقهمندان سینما و بازیگر فعال و خوشنامِ تئاترِ نائین بود مجلهای دیدم با قطعی متفاوت؛ قطعی که احمد طالبینژاد، منتقد قدیمی سینما و زادۀ محمدیۀ نائین، در یکی از شمارههای ویژۀ «دنیای تصویر» آن را به قالیچۀ ذرع و نیمِ نائین تشبیه کرد. از آن زمان کم و بیش محشور بودم با مجلهای که نام «دنیای تصویر» را بر آن نهاده بودند؛ مجلهای که در زمانۀ رونقِ مجلههای سینمایی و در روزگارِ پیشاشبکههای اجتماعی و پیش از وفورِ سایتهای سینمایی رقیبی پُر مخاطب برای اندک مجلههای سینماییِ زمانِ خودش محسوب میشد. بعدتر هر چه خاطره دارم از علی معلم با اصفهان گره خورده است. او که به گونهای تبدیل شده بود به مردِ سفرهای سینمایی، به تقریب هیچ جشنوارۀ کودک و نوجوانی را در اصفهان از دست نداد. بارها او را در هتل عباسی دیدم که برازنده و خندان و گاهی با قهقهه دارد با رفقا و همکارانش گپ میزند.
شبی مردی خوشسیما، خوشپوش و بلندبالا را دیدم که دارد از روی سیوسه پل میگذرد. رود آن شب جاری بود و پرتو درخشان نور بر سطحِ جاریِ آب به اصفهان معنا و شور میبخشید. تازه فارغ شده بود از بازی در «آلما». همپا شدم با او. پرسیدم «بازی را ادامه میدهید؟» سیگاری دیگر گیراند، خندید و گفت «نه هرگز». شاید تجربه خوبی نبوده برایش.
به نظر میرسید که مردِ استدلالهای منطقی باشد، وسیع و جامعالاطراف. بلندپروازیهایی داشت و برخی را جامۀ عمل پوشاند و برخی را پی نگرفت. با هر طیف و جناح و مسلکی وارد بحث و بدهبستانهای کلامی میشد تا به قدر وسع نور بپاشاند به جهانِ تاریکِ تنگنظران. حالا علی معلم همچنان در تک تک واژههای مجلهاش حضور دارد. سبزجای باشد و یادش مانا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از سپیدهدمی در چهارباغ عباسی اصفهان تا…/ به بهانهی نمایش «اصفهان در بوق کارخانهها» در رویدادِ هفتۀ فیلم اصفهان
- دختری هنرمند در جوانی و روزمرگیهای گریزناپذیرش/ نگاهی به فیلم «حاضر شدن»
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- مستند «در خود مانده»؛ راویِ رنجهای یک مادر
- پسرکی شهرآشوب در اصفهان/ نگاهی به فیلم «طلوع جَدی»
- زمان برگزاری بیستویکمین جشن حافظ اعلام شد
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- سرقت از خانه «علی معلم»
- هنرمندان بر مزار علی معلم/ مراسم سالگرد درگذشت مرد ایراندوست سینما برگزار شد
- ناگفته های همسر علی معلم از یک سال فراق
- برگزاری مراسم اولین سالگرد درگذشت علی معلم
- سلام آقای قوکاسیان!
- افتتاحیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر / گزارش تصویری سینماسینما
- برگزاری نکوداشت علی معلم در جشنواره فیلم فجر
- کسی که تلویزیون را نگاه نمیکند، چرا معترضید؟!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





