سینماسینما، سمانه احمدی
«پرویز خان»، به کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی
سالهای تقریبا دور که دانشجوی رشته نقاشی بودم، استادی داشتیم که معتقد بود هنر کلاسیک زیربنای هر هنر جدیدی است و بدون اشراف بر آن و کپی آثار بزرگان نمی توان در هنر نو (new art) موفق بود. آن زمان زیاد به این امر اعتقاد نداشتم و معتقد بودم که هر هنرمند باید فرزند زمانه خود باشد و … اما با افزایش تجربه زیسته، کم کم متوجه شدم، استاد آن سالها پر بیراهه نگفته بود.
اولین ساخته بلند داستانی علی ثقفی و عطا پناهی محصول چنین نگرشی است که پس از ساخت و تهیه مستندهای مختلف سیاسی، اجتماعی و ورزشی، امسال با نام «پرویز خان» در جشنواره فیلم فجر چهل و دوم حضور داشته است.
فیلمی سرپا، خوش ریتم و جذاب با بازی درخشان سعید پورصمیمی در نقش پرویز خان دهداری که یک پرتره ورزشی را در بستر سالهای حساس سیاسی و اجتماعی ایران در دهه ۶۰ شمسی روایت می کند.
اینکه فیلم چقدر به وقایع مستند وفادار بوده، نمی دانم اما از آنجایی که هم کارگردان و هم تهیه کننده فیلم، تجربه ساخت مستندهایی در خصوص وقایع تاریخی معاصر و همچنین ورزش داشته اند، به خوبی می توان ردپای تجربه کارهای قبلی شان را در این فیلم دید. نکته مهم درباره «پرویز خان» باج ندادن سویه های مختلف روایت به یکدیگر و اندازه نگه داشتن است. همانطور که شخصیت اصلی ماجرا هم به کسی باج نمی دهد اما جایی که پای منافع ملی به میان می آید، گردنش از مو نیز باریکتر می شود.
از منظر تاریخی نیز به نظر «پرویز خان» در زمان درستی ساخته شده و تلنگر به موقعی است. درست زمانی که تیم ملی فوتبال ما در تار حواشی، تقسیمات خودی و بیخودی ها، فشارهای رسانه ای و بین المللی جورواجور در حال دست و پا زدن است و آخ که قطر جام ملت های امسال هم استخوان لای زخم باقی ماند مثل کویت آن سالها تا بیشتر از هر زمانی جای خالی«پرویز خان» و تیم زمین های خاکی اش احساس شود.
فیلم از یک لانگ شات موضوعی آغاز شده و کم کم به سوژه اصلی خود نزدیک می شود. از پرگویی در مورد شخصیت اصلی پرهیز می کند تا به ورطه شعار نیفتد. از سوی دیگر به خوبی طیف بندی های آن زمان را پردازش می کند و در رنگ آمیزی شخصیت ها مثلا احمد رضا عابدزاده، جواد زرینچه و… از یک طنز پنهان بهره می برد.
درست است که «پرویز خان» در نماهایی مخاطب را به یاد مجموعه معروف «تد لاسو» می اندازد اما داستان پرویز خان برعکس داستان تد لاسو است. اینجا با یک مربی حرفه ای و تیم آماتور مواجهیم. به عبارتی «پرویز خان» پشت دست آن بازی نمی کند اما نماهایی دارد که به نظر می رسد، کارگردان گوشه چشمی به آن اثر داشته و خوشبختانه مقهور نشده است بلکه فیلمی ملی ساخته است. آنهم از معدود آثاری است که یک کار تیمی پرهیجان و دارای تعلیق(از نوع ورزشی اش)را در بستر قصه، به خوبی به تصویر می کشد.
ناگفته نماند همه آنچه اشاره شد، به این معنی نیست که فیلم عاری از نکته قابل نقد و مسئله باشد بلکه بهتر و منصفانه تر است که در زمان اکران عمومی فیلم با فراغ بال به آن پرداخته شود.
بهرحال حضور«پرویزخان» در جشنواره امسال که با بیشترین حجم از فیلم های پرتره و الکن مواجه بودیم، حکم هوای تازه را داشت آنهم به عنوان اولین فیلم بلند یک فیلمساز که نشان داده قصه و ریتم را هم به خوبی می شناسد.
فیلمی که ناکامی باخت بازی ایران –قطر جام ملت های آسیای امسال را برای لحظاتی شست و به ما یادآوری کرد که فوتبال ایران در همان زمین سهل و ممتنع های تاریخی است که توانایی شگفتی آفرینی داشته و دارد.
اگر کمی منصف باشیم «پرویز خان» هم فرمانده ای یاغی چون شیرودی، بروجردی و ده ها فرمانده غیور دیگری است که بر می آشوبد و عزت ملی را بر هر مصلحتی ترجیح می دهد. فوتبال و ورزش ایران مدیون اخلاق و منش افرادی چون اوست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- بازگشت سعید پورصمیمی به صحنه/ «خوشدلان» روی صحنه میرود
- پیمان معادی پاسخ میدهد؛ واکنشها به اتهام دو بازیگر زن به سعید پورصمیمی چه بود؟
- عنکبوت مقدس، پورصمیمی، یاغی و چرخنده؛ سهم پررنگ سینمای ایران در بیشترین جستوجوی ایرانیان در گوگل
- آقای بازیگر تمام نشدنی/ به بهانه حضور سعید پورصمیمی در فیلم «برادران لیلا»
- وراثت و جنسیت/ یادداشت منتقد اسکرین دیلی بر فیلم «برادران لیلا»
- انتشار اولین تصاویر رسمی از «برادران لیلا»
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- سعید پورصمیمی همبازی جواد عزتی در فیلم «دوزیست» شد
- «آشغالهای دوست داشتنی»؛ شاخه زیتونی در یک دست و کیسه ای سیاه در دست دیگر
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند