سینماسینما، مهگان فرهنگ
سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک
Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènec
او از جمله نقاشان و نوابغی است که در سینما تاثیراتی دارد و نامش در سینما هم مطرح است.
سالوادور دالی در ۱۹۰۴ در فیگوئراس اسپانیا به دنیا آمد. او به مادرید رفت و با فدریکو گارسیا لورکا و لوئیس بونوئل جمع سه نفره ی عجیب درست کردند که در آکادمی هنر مادرید همه را به حیرت وا میداشت. دالی نقاش بزرگ مکتب سورئالیست بود اما خیلی به سینما علاقه داشت. سینمای صامت را خوب میشناخت و در سینما و سالن هایش وقت میگذراند
او افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. دالی و بونوئل دو پروژه ی بزرگ انقلابی کار کردند «سگ اندلسی» و «عصر طلایی». او در ۱۹۳۷ با والت دیزنی هم دیدار داشت و سرانجام ارتباط آنها در ۲۰۰۳، یک فیلم انیمیشن ۶ دقیقهای است که «دستینو» Destino نام دارد.
یکی از طرح های دالی در هالیوود، فیلمنامهای بود که برای برادران مارکس نوشت: «Giraffes On Horseback Salad» (سالاد زرافههایی که اسب سواری میکنند) و خب به دلیل سورئالیست بودن بیش از حد ساخته نشد.
دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵) همکاری کرد. هیچکاک از او میخواهد تا برای نشان دادن توهمات مرد بیمار فیلمش به موقع هیپنوتیزم طراحی هایی بکشد و در نهایت طراحی ها ی دالی تبدیل به فیلمی کوچک و مستقل و خلاق در دل فیلم شده است.
دالی در طول حیات هنریاش بیش از ۱۵۰۰ تابلو کشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- اکران فیلمهای والت دیزنی در روسیه متوقف شد
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- آسیب مغزی چه رابطهای با هنرآفرینی دارد
- صدای سنج / چرا هیچکاک باید «مردی که زیاد میدانست» را از نو میساخت
- زمانی که دست سرنوشت به در میکوبد تا کابوس را به بیداری آورد
- برشهای کوتاه/ در ستایش Long Take
- مردی که بزرگ نوشت
- ژان کلود کریر درگذشت
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت