سینماسینما، مهگان فرهنگ
سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک
Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènec
او از جمله نقاشان و نوابغی است که در سینما تاثیراتی دارد و نامش در سینما هم مطرح است.
سالوادور دالی در ۱۹۰۴ در فیگوئراس اسپانیا به دنیا آمد. او به مادرید رفت و با فدریکو گارسیا لورکا و لوئیس بونوئل جمع سه نفره ی عجیب درست کردند که در آکادمی هنر مادرید همه را به حیرت وا میداشت. دالی نقاش بزرگ مکتب سورئالیست بود اما خیلی به سینما علاقه داشت. سینمای صامت را خوب میشناخت و در سینما و سالن هایش وقت میگذراند
او افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. دالی و بونوئل دو پروژه ی بزرگ انقلابی کار کردند «سگ اندلسی» و «عصر طلایی». او در ۱۹۳۷ با والت دیزنی هم دیدار داشت و سرانجام ارتباط آنها در ۲۰۰۳، یک فیلم انیمیشن ۶ دقیقهای است که «دستینو» Destino نام دارد.
یکی از طرح های دالی در هالیوود، فیلمنامهای بود که برای برادران مارکس نوشت: «Giraffes On Horseback Salad» (سالاد زرافههایی که اسب سواری میکنند) و خب به دلیل سورئالیست بودن بیش از حد ساخته نشد.
دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵) همکاری کرد. هیچکاک از او میخواهد تا برای نشان دادن توهمات مرد بیمار فیلمش به موقع هیپنوتیزم طراحی هایی بکشد و در نهایت طراحی ها ی دالی تبدیل به فیلمی کوچک و مستقل و خلاق در دل فیلم شده است.
دالی در طول حیات هنریاش بیش از ۱۵۰۰ تابلو کشید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- با «بیگانگان در قطار»؛ دیوید فینچر فیلم هیچکاک را بازسازی میکند
- «یک میخ و چند کت» در مستندات یکشنبه و نسخه مرمت شده «دردسر هَری» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- اکران فیلمهای والت دیزنی در روسیه متوقف شد
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- آسیب مغزی چه رابطهای با هنرآفرینی دارد
- صدای سنج / چرا هیچکاک باید «مردی که زیاد میدانست» را از نو میساخت
- زمانی که دست سرنوشت به در میکوبد تا کابوس را به بیداری آورد
- برشهای کوتاه/ در ستایش Long Take
- مردی که بزرگ نوشت
- ژان کلود کریر درگذشت
- هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیمکننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
آخرین ها
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر