سینماسینما، پریچهر باقری؛
فیلم تازهی فرنوش صمدی با بازی بینظیر فرشته حسینی همان Komorebi است؛
نور خورشیدی که از میان شاخهها و برگهای درخت عبور میکند و به زمین میتابد.
واژهای ژاپنی که به شکلی شاعرانه لحظهای را توصیف میکند که در زبان فارسی معادلی برایش نداریم. صمدی با نشانههایی که از اولین سکانس میبینیم، ارجاعهای دقیق از رومئو و ژولیت و فرمی تازه داستان عشقی را روایت میکند که در سینمای ایران تازه نیست. «آزاده» که دوستانش «آزاد» صدایش میکنند عاشق دختری است به نام «نورا». او تلاش میکند از راه قانونی پروندهی تغییر جنسیتش را پیگیری کند تا با نورا که همخانهاش است، ازدواج کند. آنها قصد مهاجرت ندارند و دوست دارند در کشور خودشان آزادانه زندگی کنند. آزاد سینما خوانده و در کافه کار میکند، مادرش را در سن نوجوانی از دست داده و دو برادر دارد. چند باری از خانه فرار کرده اما شبی که پدرش میخواسته او را به زور به عقد پسر عمویش درآورد از خانه فرار کرده و از آن شب دیگر خبری از آنها ندارد. روز کمیسیون پزشکی به او میگویند که علاوه بر گواهی بکارت، رضایتنامهی ولی هم اجباری است. گرفتن گواهی بکارت چند ثانیه بیشتر طول نمیکشد اما رضایت از پدر به همین سادگی نیست…
لحن صمیمی، رویاهایی که میبینیم و پایانبندی درخشان فیلم باعث میشود «میان رویا و امید» در میان همتایانش بهیادماندنی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- از جشنواره تورنتوی کانادا چهخبر؟
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- جایزه بهترین فیلم و گروه بازیگران بیروت برای «خط فرضی»
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- هشت فیلم ایرانی در جشنواره هنگکنگ به نمایش در میآیند/ جدیدترین حضور بینالمللی «جنایت بیدقت»
- فرنوش صمدی: پژمان جمشیدی نزدیکترین فرد به نقش حامد بود
- یک «هاراگیری» مادرانه/ نگاهی به فیلم «خط فرضی»
- «خط فرضی» در شصت و پنجمین دوره فستیوال وایادولید اسپانیا
- «خط فرضی» در فستیوال فیلم لندن
- اولین تصویر از پژمان جمشیدی در فیلم «خط فرضی» منتشر شد + عکس
- دو فیلم از ایران به جشنواره تورنتو راه یافتند/ جدیدترین فیلم منیژه حکمت در بخش سینمای معاصر
- پروانه ساخت چهار فیلم صادر شد
- معرفی هیات انتخاب هشتمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- فیلم کوتاه برشی از یک فیلم بلند نیست/ نگاهی به فیلم های«سکوت» و «تناوب»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف





