سینماسینما، ایلیا محمدینیا
فیلم «تعارض» کشش یک اثر بلند سینمایی را ندارد
فیلم «تعارض» به کارگردانی محمد رضا لطفی هم در ایده و هم درپرداخت اثر قابل اعتنایی محسوب می شود. استفاده از زاویه دید دوربین های مدار بسته در تمامی صحنه های تمارض، فیلم را تبدیل به اثری متفاوت کرده است. زاویه دیدی که کاملا در خدمت ساختار روایی فیلم است و به خوبی مخاطب آن را می پذیرد. مشکل اما این است که فیلمنامه بضاعت و کشش یک اثر بلند سینمایی را ندارد. داستانک های پیرامونی داستان اصلی آن قدر جان ندارند که بتوانند بار فیلم را در یک اثر سینمایی به دوش بکشند. فیلم تمارض با فیلمنامه فعلی در نهایت می توانست در قامت یک اثر نیمه بلند چشم نوازتر باشد.
پدران فیلم «آینههای پریدهرنگ» نشد
فیلم «پدران »ساخته سالم صلواتی که پیش از این فیلم کوتاه و جذاب «آینههای پریدهرنگ» را از او دیده بودیم در حد انتظار نبود. در واقع آنچه که باعث این امر می شود ایده مرکزی فیلمنامه ای است که آنقدر کشش ندارد که بتواند تماشاگر را با خود تا انتهای فیلم همراه سازد. به نظر می رسد با توجه به عنوان فیلم تصادف ابتدایی قرار بود بهانه ای باشد که فیلمساز چالش های دو پدر را به تصویر بکشد. مشکل اما اینجاست که پرداخت درستی در این زمینه صورت نمی گیرد تا در بهترین حالت تماشاگر صرفا احساس کند که نتوانسته حدس بزند چه کسی راننده ماشین بوده است. چیزی که بهانه ورود به فیلم بود اما مساله آن نبود.
من میترسم نقد قدرت در طبقه متوسط جامعه است
من می ترسم به کارگردانی بهزاد بهزادی به چالش های قدرت در طبقه متوسط جامعه ایرانی می پردازد. طبقه ای که همیشه منتقد قدرت است اما وقتی خود با ابزارهای تازه از راه رسیده رسانه ایی امکان قدرتنمایی و رویارویی می یابد تبدیل به هیولایی وحشتناک می شود تا آنجا که حاضر است عشق، رفاقت و انسانیتی را که همیشه فریاد می زد قربانی خواسته های قدرت طلبانه خود کند. فیلمساز با مقدمه ای به اندازه برشی کوتاه از طبقه نوکیسه ای که با کسب پول و ثروت قدرتی به دست آورده و حال سرمست ترکتازی کرده و جولان می دهد را به تصویر می کشد و آن را نقد می کند بی آنکه در ورطه شعار زدگی بیفتد. هر چند پایان خوشبینانه فیلمساز نشان از این دارد که خردک شرری هست هنوز. اما به نظر می رسد چندان نمی بایست دلخوش بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





