سینماسینما، ایلیا محمدینیا
فیلم «تعارض» کشش یک اثر بلند سینمایی را ندارد
فیلم «تعارض» به کارگردانی محمد رضا لطفی هم در ایده و هم درپرداخت اثر قابل اعتنایی محسوب می شود. استفاده از زاویه دید دوربین های مدار بسته در تمامی صحنه های تمارض، فیلم را تبدیل به اثری متفاوت کرده است. زاویه دیدی که کاملا در خدمت ساختار روایی فیلم است و به خوبی مخاطب آن را می پذیرد. مشکل اما این است که فیلمنامه بضاعت و کشش یک اثر بلند سینمایی را ندارد. داستانک های پیرامونی داستان اصلی آن قدر جان ندارند که بتوانند بار فیلم را در یک اثر سینمایی به دوش بکشند. فیلم تمارض با فیلمنامه فعلی در نهایت می توانست در قامت یک اثر نیمه بلند چشم نوازتر باشد.
پدران فیلم «آینههای پریدهرنگ» نشد
فیلم «پدران »ساخته سالم صلواتی که پیش از این فیلم کوتاه و جذاب «آینههای پریدهرنگ» را از او دیده بودیم در حد انتظار نبود. در واقع آنچه که باعث این امر می شود ایده مرکزی فیلمنامه ای است که آنقدر کشش ندارد که بتواند تماشاگر را با خود تا انتهای فیلم همراه سازد. به نظر می رسد با توجه به عنوان فیلم تصادف ابتدایی قرار بود بهانه ای باشد که فیلمساز چالش های دو پدر را به تصویر بکشد. مشکل اما اینجاست که پرداخت درستی در این زمینه صورت نمی گیرد تا در بهترین حالت تماشاگر صرفا احساس کند که نتوانسته حدس بزند چه کسی راننده ماشین بوده است. چیزی که بهانه ورود به فیلم بود اما مساله آن نبود.
من میترسم نقد قدرت در طبقه متوسط جامعه است
من می ترسم به کارگردانی بهزاد بهزادی به چالش های قدرت در طبقه متوسط جامعه ایرانی می پردازد. طبقه ای که همیشه منتقد قدرت است اما وقتی خود با ابزارهای تازه از راه رسیده رسانه ایی امکان قدرتنمایی و رویارویی می یابد تبدیل به هیولایی وحشتناک می شود تا آنجا که حاضر است عشق، رفاقت و انسانیتی را که همیشه فریاد می زد قربانی خواسته های قدرت طلبانه خود کند. فیلمساز با مقدمه ای به اندازه برشی کوتاه از طبقه نوکیسه ای که با کسب پول و ثروت قدرتی به دست آورده و حال سرمست ترکتازی کرده و جولان می دهد را به تصویر می کشد و آن را نقد می کند بی آنکه در ورطه شعار زدگی بیفتد. هر چند پایان خوشبینانه فیلمساز نشان از این دارد که خردک شرری هست هنوز. اما به نظر می رسد چندان نمی بایست دلخوش بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور