سینماسینما، ایلیا محمدی نیا
«صنم»؛ چند پیام اخلاقی گلدرشت و دیگر هیچ
گویا باید پذیرفت هر چیزی قیمتی دارد کم و زیادش مهم نیست. مهم آن است که به هر روی قیمتی دارد. اینکه تهیهکننده خوشنامی با کارنامه ای درخور تنها به خاطر چند مشت پول می پذیرد تهیه کننده فاجعه ای به نام «صنم» شود نشان از آن دارد که روزگار سخت شده است؛ سخت.
ابتذال در همه ابعاد آن در سینما روی نشان می دهد باز دم فیلمفارسیهای پیش از انقلاب گرم که ادعایی نداشتند اما حداقل ها را رعایت می کردند.
حرجی بر دست اندرکاران فیلم نیست که می دانیم در حد اکابر فیلم نمی دانند اما حقیقتا جشنواره فجر به چه روزی افتاده است که ملغمه مضحکی چون «صنم» را در لیست نمایش خود می گذارد اگر چه فیلم خارج از بخش مسابقه باشد.
آقایان مسئول لطفا تتمه حرمت این جشنواره را بیش از این بر باد ندهید.
«آنتیک»؛ شنا در جهت مخالف رودخانه است
سکانس های دهه شصتی به عنوان دهه محبوب فیلم های کمدی با نوع پوشش و موسیقی و رقص خاص خود دیگر تبدیل به مولفه جاذب کمدی های سالهای اخیر شده است. از «نهنگ عنبر» گرفته تا «فسیل» تا فیلم «زودپز» رامبد جوان با همین فرمول پیش رفتند و البته بازار پررونقی هم داشتند.
«آنتیک» هادی نائیجی دقیقا با همین فرمول شروع می شود. دهه شصت و رقص و موسیقی آن و هر چه پیشتر میرود کارگردان عامدانه از آن دوری میگزیند.
فیلم هادی نائیجی اثری گرم و محترم از آب در آمده است. فیلمنامه فیلم پتانسیل بالایی برای خلق شوخی های جنسی مرسوم در فیلم کمدی های سال های اخیر را دارد اما مشخص است کارگردان چشم بر روی جذابیت های تهوع آور آنها می بندد تا تماشاگر با خیالی آسوده فیلم را ببیند و با جهانی که کارگردان خلق کرده همراه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





