سینماسینما، عزیزالله حاجیمشهدی
اگر چه بسیاری از ما به تولیدات سینمایی، همواره به عنوان یک محصول فرهنگی- هنری نگاه می کنیم، با این همه، به دلیل ویژگی دوگانه ی هنر- صنعت سینما، باید هم به وجه فرهنگی این تولید ظریف و دشوار نگاه کنیم و هم به جنبه ی فنی و صنعتی آن نظر داشته باشیم که از قضا، شاید عمده ترین دلیل گرانی این تولید فرهنگی- هنری را باید در همین وجه فنی و صنعتی آن جست وجو کرد! ناگفته پیداست که چنین تولید پرهزینه ای، برای بقا و ادامه ی حیات خود نیاز به «بازگشت سرمایه» دارد تا چراغ این صنعت روشن بماند و در سایه ی بازار گرم فروش فیلم، تولید آثار سینمایی تازه نیز دچار رکود نشود.
به گمان من، در فروش مناسب فیلم ها باید به دو دسته از عوامل موثر توجه داشته باشیم:
– دسته ی اول، عواملی هستند که به کیفیت خود فیلم ها مربوط می شود. یعنی به جذابیت اثر، گیرایی و کشش داستان فیلم، درونمایه و مضمون غیر تکراری و قابل اعتنای اثر و در مجموع کیفیتی که باعث جلب و جذب مخاطبان فیلم می شود.
– دسته ی دوم، به مخاطبان فیلم و سینما دوستان برمی گردد و همچنین به زمان و فصل و ماه مناسب پخش و نمایش فیلم نیز ربط مستقیم دارد. به ویژه که می دانیم مثلا بیش تر تهیه کنندگان و کارگردان ها و فیلمسازان ایرانی، هفته های پایانی سال و اسفندماه را به دلیل درگیری های بیش از حد معمولِ مردم، زمان مناسبی برای نمایش عمومی فیلمها نمی دانند. بیش تر به این دلیل که در پایان ماه بهمن، بعد از فرو کش کردن تب و تاب های مربوط به ایام جشنواره ی فیلم فجر، انگار زمان استراحت سینما دوستان فرا می رسد و از سوی دیگر، همزمان با برگزاری جشنواره، خارج از فضای پر رونق و گرم جشنواره، فیلم هایی به نمایش در می آیند که در دیگر فصل ها و ماه های سال، فرصت نمایش نداشته اند!
گاهی نیز ممکن است حتی در ماه های کم رونق پایانی سال نیز آثاری با اقبال تماشاگران و فروش مناسب رو به رو شوند، به این دلیل که عوامل کیفی برخی از فیلم ها و جذابیت ها و مضامین و کیفیت مناسب برخی آثار، توانسته است حتی بر کم رونق بودن زمان نمایش فیلم نیز غلبه نماید. البته فروش مناسب برخی از فیلم هایی که به هر دلیل برای دریافت پروانه ی نمایش دچار مشکل می شوند،گذشته از کیفیت خود فیلم، به فضا سازی های مرتبط با تاخیر چند ساله در نمایش این گونه فیلم ها نیز بی ارتباط نمی باشد. چرا که هر تماشاگری بعد از شنیدن خبر توقیف یک فیلم، به طور طبیعی، برای تماشا ی آن کنجکاوی بیش تری نشان می دهد! گذشته از این ها، صدالبته که تاثیر نوع تبلیغات و تعداد دفعات پخش آگهی های تلویزیونی فیلم ها و کیفیت و کمیت اطلاع رسانی در فضاهای شهری را نیز نباید درمیزان فروش آن ها نادیده گرفت که درشرایط کنونی، از میان همه ی گروه ها و کسانی که از محل درآمد حاصل از فروش فیلم ها بهره مند می شوند، به طور معمول ،کسی جز «تهیه کننده» و یا «کارگردان – تهیه کننده» متعهد به تامین هزینه های سنگین تبلیغ فیلم خود نمی باشد، در حالی که می دانیم ، مثلا نزدیک به ۵۰ درصد از درآمد فروش سهم «سینمادار» می شود و ۱۰ درصد آن را «پخش کننده ی فیلم» – با وجودی که کاری حرفه ای و تخصصی انجام می دهد – بر می دارد و ۴۰ درصد باقی مانده نیزسهم تهیه کننده خواهد شد!
موضوع قابل تامل بازنگری در تداوم نمایش فیلم هایی که در ماه های پایانی سال در برنامه نمایش همگانی قرار می گیرند، به طور طبیعی، به نوع سیاست گذاری و برنامه ریزی شورای اکران ونمایش فیلم برمی گردد، اما به نظر می رسد که برای پرهیز از هر گونه بی عدالتی و تبعیض در نمایش همگانی فیلم ها، همچنان که برخی ازتهیه کنندگان نیز پیشنهاد داشته اند، برای آثاری که همه ساله در اسفندماه به نمایش در می آیند، در صورتی که به اصطلاح به «کف فروش» نرسند، بهتر است که نمایش آن ها در نیمه ی اول فروردین ماه نیر در کنار سایر فیلم هایی که برای نمایش در ایام نوروز انتخاب می شوند، ادامه یابد. شاید بااندیشیدن ِ چنین تمهیداتی، بتوان ماه های پایانی سال را از حالت ماه های کم رونق و به اصطلاح «ماه های مرده»» خارج کرد! علاوه بر این ها، به نظر می رسد که برخی از فیلم های ضعیف و گاه دارای کیفیت نازل یا مشابه فیلم های تلویزیونی (تله فیلم ها) را نیزمی توان به جای نمایش در سینما ها و تالارهای نمایش همگانی ، تنها در چرخه ی نمایش خانگی قرار داد وبه این ترتیب، حجم و تعداد فیلم های در انتظار نوبت پخش و نمایش را کاهش داد.
واقعیت این است که اگر اقتصادمان در تب وتاب باشد و بیمار به نظر برسد، بازتاب همان تب ولرزهای یک اقتصاد بیمار را در همه ی عرصه های تولید از جمله در حوزه ی تولید فیلم نیز شاهد خواهیم بود. از جمله این که در فضای بیمارگونه ی اقتصادی ، نه تنها تولید فیلم دچار نارسایی خواهد شد، متاسفانه مناسبات ناسالم ویژه خواری ها و واسطه گری ها نیزآشکارا رونق می گیرد و مانع رشد و شکوفایی سینمای ملی ما می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی کوتاه به نمایشِ «سگِ نگهبان و درختی در باغ»؛ بازجویی یک جنایتِ خیالی!
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- نگاهِ تازه و نوجوییهای امیدبخش/ نگاهی به نمایش «بیانیهی کمیسیون صندلی»
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- شورِ زندگی و جادوی سینما/ نگاهی به کتاب «ریو براوو»
- زیر سایه ترس و بی اعتمادی!/ نگاهی به نمایش «خمره»
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- هنرِ زنده ماندن در آرزوی آزادی!/ نگاهی به نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار میکند»
- از «پلّکان» تا «شب، روی سنگفرشِ خیس»، در هفت پرده!/ نگاهی به نمایش «پرده در پرده»
- آرزوهای بر باد رفتهی عدالتجویی!/ نگاهی به نمایش «شب، روی سنگفرش خیس»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- در فاصلهی خُنَک شدنِ یک استکان چای داغ!/ نگاهی به فیلم «وقتی خروس خواند»
- نمایشِ فروپاشی اشرافیّتِ پوشالی/ نگاهی به نمایش «باغ آلبالو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- برگزیدگان هفدهمین جشنواره عکس خبری- مطبوعاتی دوربین.نت معرفی شدند
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود