سینماسینما، فریبا اشوئی
گاهی باید از خودمان بپرسیم هنرمند کیست و شان و جایگاهش کجاست؟
اگر هنرمند با هنرش، درباره روزمرگی های اجتماعی آشکارا و با پرده دری سخن بگوید قادر است درک عوام را از واقعیت تغییر دهد. شیشلیک مصداق همین واقعیت است. مصداق درز گرفتن واقعیت ها برای تسلط بیشتر. اما به چه زبان؟! زبان هزل!
زبانی که چارچوب های اخلاقی و انسانی در آن رعایت نمی شود و خشک و تر را با هم سوزانده و جزغاله می کند.
ناکجاآبادی در حاشیه شهر تهران، بعنوان جامعه کوچکِ شاهد انتخاب می شود تا در مقیاس بزرگتر و عیان تر، شعور جامعه بزرگتر به سُخره گرفته شود. اهالی کارخانه پشم ایران همان جامعه شاهدند تا هویت و شعورشان لگدمال شود و این اتفاق به گستره یک ایران که به زعم نویسنده و فیلمساز انسان هایی تهی مغز و بدون اراده و منفعلی هستند از سوی سیستم مورد وثوق امروز فیلمساز، تعمیم داده شود. مرور سختی و رنجی که یک ملت در فرآیند تغییر و تحولات پس از انقلاب و آزمون و خطاهای گروهی نابخرد سودجو متحمل شدند آن هم با این حجم و گستره لودگی و لگدمال کردن ارزش های اخلاقی و تربیتی چه سودی برای این مردم دارد؟
شیشلیک در اجرا و پروسه چینش و هدایت یک کمدی درام تلخ اجتماعی نقص عیان و قابل توجهی ندارد. همه چیزش خوب است. بازی هایش خوب است. طراحی صحنه و دکوپاژش بی نقص است. اما چه بد که محتوای آن تلخ و سوزاننده است. به حدی که مخاطب را به این فکر مشغول می سازد که در این آشفته بازار سیاسی اقتصادی، اجتماعی و هجمه و فشارهای بی حد و حصر دنیا بر این ملت، آقای هنرمند رسالت تو چیست؟!
نمک بر زخم پاشیدن و خاک فرسوده را شخم زدن، در این میانه پرهیاهو به چه کارِ شما و مخاطب سینمادوستی که برای دیدن فیلم شما از وقت و اندک پول ته جیبش هزینه کرده، می آید. بعداز عبور از صحنه های پرافتخار و کف زدن های این ملت برای فیلم های ارزشی که تمام قد پشتشان ایستادی، به این فکر کردی که همان هایی را که برایت کف زدند و گمانت این است که برگ برنده ای برایشان رو کرده ای را به بد شیوه ای به سُخره گرفته ای؟!
مردم ایران مردمانی شریف و البته حق نگه دارند. باشد که حق نگه دارشان باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- سانسور عجیب در سریال زخم کاری که خبرساز شد
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- جدیدترین توضیح درباره ماجرای «شیرینی بله برون» و «شیشلیک» مهدویان
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- تهیهکننده فیلم بیان کرد: ۴۰ اصلاحیه به «شیشلیک» وارد شده است/ جواب تلفن ما را هم نمیدهند!
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- قهرمان تنهایی که دوربین رهایش نمیکند/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- یک آس و نیم/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پس از خداحافظی میرکریمی روی داد/ مهدویان: جشنواره فیلم فجر برای من تمام شده
- مشق قواعد ژانر همراه با محافظه کاری/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- محمدحسین مهدویان مهمان «نردبان» شبکه مستند شد
- خباثت و قساوتِ جامعهای با وجدانهای مصلحتاندیش/ نگاهی به سریال «زخم کاری»
- «زخم کاری»؛ وقتی روایت و شخصیتپردازی فدای جذب مخاطب میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





