سینماسینما، منصوره بسمل؛
سریال «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی علی طلوعی یکی از مجموعههایی است که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می شود.
«شغال» همچون «آقازاده» با شجاعت به یکی از موضوعات ملتهب و خط قرمزی جامعه پرداخته و مساله تجاوز را به چالش کشیده است.
توفیقی بعنوان کارگردانی با دغدغههای اجتماعی، در سریال «آقازاده» نیز صراحتا موضوع آقازادهها را در ایران به تصویر کشید و منطقه امنِ این افراد اصطلاحا تافته جدا بافته از جامعه را هنرمندانه تخریب کرد. او در «شغال» بدون پرده پوشی، مساله تجاوز به دختران را در بستر روایی داستان پیش برده است. در همان قسمت اول، دادخواهی و مراجعه آوا به پزشک قانونی و همراهی مادرش نیز گواه بر این مدعاست و تاکید میکند که در مقابل این اتفاقها حتما و از ابتدا باید واکنش نشان داد.
در واقع مخاطبی که در سایر آثار با موضوع مشابه، مدام افراد قربانی را در چنبرهی بایدها و نبایدهایی تحت عنوان حفظ آبرو مدفون میدید، اینبار واقعه را از نگاه نسل جدید آگاهتر و جسورتر است میبیند. نسلی که خلاف پدران و مادران خود از اینگونه اتفاقات به راحتی نمیگذرند و حقکشی و سرکوب را برنمیتابد.
از دیگر مولفههای سریال، ترکیب کردن بازیگران باسابقه و چهره های تازهای است که قرار است از سریال «شغال» وارد فضای حرفهای شوند و نوید روزهای بهتری برای فضای تقریبا نخ نما شده و تکراری بازیگری بدهد.
جدا از ضعف و قوتهای سریال، پرداختن به موضوعی که از دیرباز در تمام دنیا بر زنان روا داشته است قابل تقدیر است.

به اعتقاد نگارنده، در ایران هر زنی که مورد تجاوز قرار گرفته دوبار میمیرد، یک بار زمانی که واقعه رخ داده و دومین بار زمانیکه فشارِ تعصبات مرسوم، او را وادار به سکوت کرده است.
این، مرگ تدریجیِ رویاهای زنانی است که نه یکبار بلکه بارها و بارها بعد از واقعه در خود مچاله میشوند و رازهایشان در طول تاریخ مدفون شده است.
«شغال» از این نظر اثری قابل تامل و احترام است که با روایتی جسورانه، شاید قدمی مهم در راه فرهنگسازی برای خانوادهها و زنان در مواجهه با این اتفاقات شوم بردارد. البته تا پایان سریال و روشن شدن سرنوشت آوا همچنان به یک پایان بندی درست و آموزنده برای تمام دختران قربانی این روزگار تلخ امیدواریم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شب شراب نیرزد به بامداد خمار
- «شغال» ایرانیزه «فاطماگل»
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- هیاهوی بسیار برای هیچ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- برآیند جامعهای غارتشده/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- ادامه ضبط بخش های پایانی «آقازاده» در تهران + عکس
- نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در “آقازاده” + عکس
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





