سینماسینما، میثم محمدی:اگر در سینما از شخصیت ها، روایت درست، کنش منطقی و فراز و فرودهای دراماتیک و نقاط عطف اصولی در فیلمنامه (خواه مبتنی بر شاه پیرنگ و خواه سوار بر ضد پیرنگ) با سهل انگاری عبور کنیم و پیش از ساخت یک اثر در چارچوب شخصی خود، توجیهاتی برای فرار از دایره قضاوت مخاطب براساس ساختار و فرم موجه در ذهن داشته باشیم، یعنی افتادن در یک مسیر بی سرانجام و بی تاثیر.
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» ساخته حسین شهابی فارغ از نیت اولیه فیلمساز در همین ورطه غلتیده و فیلمنامه بی انضباط آن جایی برای تمرکز به دیگر بخش های اثر را نگذاشته است و برای رسیدن به اهداف خود پرچم شعار در دیالوگ ها را در دست گرفته و به سوی پایانی سرگردان حرکت میکند، البته سرگردانی پایان اثر دلیل بر نامشخص بودن و گنگ بودن نیست، بلکه تعجیل در گرهگشایی های یک سوم پایانی فیلم، مخاطب را به یک سرگردانی سوق میدهد.
اگر نگاهی دقیقتر به اثر داشته باشیم، داستانکهای جذابی را می توان یافت که هر یک قابلیت پرداختی مجزا را دارند، اما همه آنها حول محور کاراکتر اصلی اثر یک ترافیک بیدلیل ایجاد کردهاند و حتی در عمق دادن به ابعاد کاراکتر هم کمکی نمی کنند، مثلا حذف کاراکتر دخترسراسر قرمزپوش ابتدای فیلم قهرمان کمیک پایان اثر (لیلا اوتادی) که ناگهان در مواجهه با دوست آزاد شده پدر از زندان، (امیر جعفری) دچار استحاله ای کاریکاتوری می شود. نه تنها لطمهای به کار وارد نمیکرد، بلکه می توانست از ایجاد موقعیتهای کمیک در پایان کار هم جلوگیری کند!
شهابی کارگردانی است که او را با دغدغه های اجتماعی می شناسیم و در این حیطه اثبات شده است، اما این کافی نیست و یکی از نقاط اساسی که نسبت به آن سهلانگاری میکند، تبدیل دغدغهها به یک فیلمنامه سینمایی سالم و پس از آن بهرهگیری از دستور زبان سینما برای تصویر کردن اثری قابل قبول بر پرده نقرهای است، اتفاقی که تا حدودی در فیلم «روز روشن» افتاد.
«آزاد به قید شرط» در ابتدای اثر بشدت دچار اتلاف وقت شده و با وجود رفت و آمد میان کاراکترها حتی پس از عبور از یک سوم ابتدایی هنوز بسیاری از اطلاعات و ابعاد مرتبط با کاراکتر اصلی را مغفول نگه داشته است و بعید به نظر میرسد که دلیل موجهای برای اینکار نداشته باشد، چون روند داستان این ضرورت را ایجاد می کند که مخاطب حداقل زودتر از اینها متوجه دلیل ۱۰ سال در حبس بودن کاراکتر اصلی فیلم شود.
نقاط عطف فیلم بسیار خام و سردستی است و به همین دلیل نمیتوان شاهد ساختمان محکمی از فیلمنامه بود، البته که ایده ابتدایی چنین داستانی با وجود تعدد آثار سینمایی با چنین خط و ربطی، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه جذاب را دارد، اما «آزاد به قید شرط» فقط آمده که حجم انبوهی از مصائب یک شخصیت از زندان آزاد شده را بطور شفاهی روایت کند و در لابلای آن پند و اندرزی شعاری درباره اقتصاد مقاومتی بدهد و تمام نکات قابل پیش بینی برای مخاطب را نیز در سیل دیالوگها توضیح دهد تا با آزادی بیقید در دیالوگ و حرافی شخصیتها، بیش از پیش تاکید کند که یک داستانگوی شفاهی است تا فیلمسازی که باید با زبان سینما روایتگری کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین شهابی درگذشت
- دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- حسین شهابی: تولید «رو در رو» را با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز میکنیم
- گفتوگو با کارگردان فیلم «بیصدا»/ فیلمی درباره سرطان اجتماعی
- پروانه ساخت سه فیلمنامه صادر شد
- عمر اگر باشد ز قید تن رها خواهم شدن/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- شبیه یک درد کمرنگ/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- با اکران در «هنر و تجربه» سعی کردیم خود را درگیر مسائل پیچیده اکران نکنیم/ گفتوگو با کارگردان فیلم «بی صدا»
- مشکلات اقتصادی جوانان سوژه کارگردان «آزادی به قید شرط» شد
- کارگردان «آزاد به قید شرط»: عامل اصلی فیلمسوزی کمبود سالن سینماست
- نگاهی به فیلم آزاد به قید شرط/ تکراری بدون دلیل موجه!
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- «رقص شیشهای» در انتظار تصویب بودجه در جمهوری آذربایجان
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار