سینماسینما، میثم محمدی:اگر در سینما از شخصیت ها، روایت درست، کنش منطقی و فراز و فرودهای دراماتیک و نقاط عطف اصولی در فیلمنامه (خواه مبتنی بر شاه پیرنگ و خواه سوار بر ضد پیرنگ) با سهل انگاری عبور کنیم و پیش از ساخت یک اثر در چارچوب شخصی خود، توجیهاتی برای فرار از دایره قضاوت مخاطب براساس ساختار و فرم موجه در ذهن داشته باشیم، یعنی افتادن در یک مسیر بی سرانجام و بی تاثیر.
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» ساخته حسین شهابی فارغ از نیت اولیه فیلمساز در همین ورطه غلتیده و فیلمنامه بی انضباط آن جایی برای تمرکز به دیگر بخش های اثر را نگذاشته است و برای رسیدن به اهداف خود پرچم شعار در دیالوگ ها را در دست گرفته و به سوی پایانی سرگردان حرکت میکند، البته سرگردانی پایان اثر دلیل بر نامشخص بودن و گنگ بودن نیست، بلکه تعجیل در گرهگشایی های یک سوم پایانی فیلم، مخاطب را به یک سرگردانی سوق میدهد.
اگر نگاهی دقیقتر به اثر داشته باشیم، داستانکهای جذابی را می توان یافت که هر یک قابلیت پرداختی مجزا را دارند، اما همه آنها حول محور کاراکتر اصلی اثر یک ترافیک بیدلیل ایجاد کردهاند و حتی در عمق دادن به ابعاد کاراکتر هم کمکی نمی کنند، مثلا حذف کاراکتر دخترسراسر قرمزپوش ابتدای فیلم قهرمان کمیک پایان اثر (لیلا اوتادی) که ناگهان در مواجهه با دوست آزاد شده پدر از زندان، (امیر جعفری) دچار استحاله ای کاریکاتوری می شود. نه تنها لطمهای به کار وارد نمیکرد، بلکه می توانست از ایجاد موقعیتهای کمیک در پایان کار هم جلوگیری کند!
شهابی کارگردانی است که او را با دغدغه های اجتماعی می شناسیم و در این حیطه اثبات شده است، اما این کافی نیست و یکی از نقاط اساسی که نسبت به آن سهلانگاری میکند، تبدیل دغدغهها به یک فیلمنامه سینمایی سالم و پس از آن بهرهگیری از دستور زبان سینما برای تصویر کردن اثری قابل قبول بر پرده نقرهای است، اتفاقی که تا حدودی در فیلم «روز روشن» افتاد.
«آزاد به قید شرط» در ابتدای اثر بشدت دچار اتلاف وقت شده و با وجود رفت و آمد میان کاراکترها حتی پس از عبور از یک سوم ابتدایی هنوز بسیاری از اطلاعات و ابعاد مرتبط با کاراکتر اصلی را مغفول نگه داشته است و بعید به نظر میرسد که دلیل موجهای برای اینکار نداشته باشد، چون روند داستان این ضرورت را ایجاد می کند که مخاطب حداقل زودتر از اینها متوجه دلیل ۱۰ سال در حبس بودن کاراکتر اصلی فیلم شود.
نقاط عطف فیلم بسیار خام و سردستی است و به همین دلیل نمیتوان شاهد ساختمان محکمی از فیلمنامه بود، البته که ایده ابتدایی چنین داستانی با وجود تعدد آثار سینمایی با چنین خط و ربطی، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه جذاب را دارد، اما «آزاد به قید شرط» فقط آمده که حجم انبوهی از مصائب یک شخصیت از زندان آزاد شده را بطور شفاهی روایت کند و در لابلای آن پند و اندرزی شعاری درباره اقتصاد مقاومتی بدهد و تمام نکات قابل پیش بینی برای مخاطب را نیز در سیل دیالوگها توضیح دهد تا با آزادی بیقید در دیالوگ و حرافی شخصیتها، بیش از پیش تاکید کند که یک داستانگوی شفاهی است تا فیلمسازی که باید با زبان سینما روایتگری کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین شهابی درگذشت
- دو فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- حسین شهابی: تولید «رو در رو» را با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز میکنیم
- گفتوگو با کارگردان فیلم «بیصدا»/ فیلمی درباره سرطان اجتماعی
- پروانه ساخت سه فیلمنامه صادر شد
- عمر اگر باشد ز قید تن رها خواهم شدن/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- شبیه یک درد کمرنگ/ نگاهی به فیلم «بیصدا»
- با اکران در «هنر و تجربه» سعی کردیم خود را درگیر مسائل پیچیده اکران نکنیم/ گفتوگو با کارگردان فیلم «بی صدا»
- مشکلات اقتصادی جوانان سوژه کارگردان «آزادی به قید شرط» شد
- کارگردان «آزاد به قید شرط»: عامل اصلی فیلمسوزی کمبود سالن سینماست
- نگاهی به فیلم آزاد به قید شرط/ تکراری بدون دلیل موجه!
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- «رقص شیشهای» در انتظار تصویب بودجه در جمهوری آذربایجان
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد