سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
«باغ کیانوش» فیلمیست که با اقتباس از کتابی تحت همین عنوان به قلم علی اصغر عزتی پاک ساخته شده است.
در سالهای اخیر سینمای کودک و نوجوان آنقدر مهجور بوده و تولیداتش آنقدر محدود که ساخته شدن هر اثری در این ژانر مخاطب را نسبت به تماشای آن کنجکاو میکند.
«باغ کیانوش» فیلمیست که چه به واسطهی داستانش و چه به واسطهی نوع روایتپردازیاش مخاطب را به سینمای دهههای شصت و هفتاد میبرد، سینمایی که نقش کودک و نوجوان در فیلمهایش پررنگ بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سهم قابلتوجهی در تولید بخش گستردهای از محصولات سینمایی داشت و فیلمهای بسیاری در این ژانر ساخته میشدند. جنس نوجوانان فیلم «باغ کیانوش» شبیه همان نوجوانان است؛ چراکه قصهی فیلم در دههی شصت و دوران جنگ ایران و عراق روایت میشود و بالطبع شخصیتها نیز متعلق به همان دوران هستند (درواقع بچههای دهه پنجاهی) با دغدغههای قابل انتظار آدمهای همان زمانه.
داستان فیلم را همین نوجوانان با یک شیطنت کوچک آغاز کرده و پیش میبرند، شیطنتی که منجر به شکلگیری رویدادهایی جذاب و بعضاً خطرناک و درنهایت نجات اهل روستا از بمباران بعثیها میشود.
آنچه تماشای «باغ کیانوش» را حتی برای مخاطب بزرگسال جذاب کرده، فیلمنامهی آن است. فیلمنامه ساختاری سهپردهای دارد و روایت آن از نوع کلاسیک است بنابراین قصهگویی در آن در اولویت قرار دارد. «قصه» عنصر گمشدهی سالهای اخیر سینمای ایران است و شاید به همین جهت است که بسیاری از فیلمسازان و تهیهکنندگان چه در سینما و چه در شبکهی نمایش خانگی پس از سالها فرمگرایی حالا به اقتباس از رمان برای ساخت آثار خود رو آوردهاند. ادبیات همواره منبع قابل اتکایی برای سینماست؛ منبعی که جدا از الهامبخش بودنش میتواند فیلمنامه را پر و پیمان کرده و آن را از حفرههای بعدیِ احتمالی، لاغر شدن و یا به ورطهی تکرار افتادن نجات دهد. «باغ کیانوش» در مقام فیلمی اقتباسی، از این حیث موفق عمل میکند و اقتباسی قانعکننده از کتاب نامبرده به شمار میآید.
از دیگر عوامل موفقیت فیلم نزد مخاطبان خصوصاً مخاطبان بزرگسال نبود قهرمان فردی در آن است. درواقع فیلم قهرمان جمعی دارد و از این منظر از الگوهای تکرارشدهی هالیوودی متمایز است. اینکه نوجوانان قصه میکوشند با همراهی هم از معضل پیشآمده گرهگشایی و آنرا حل و فصل کنند از نقاط قابلتوجه فیلم به لحاظ محتواییست و شاید بتواند مخاطب کودک و نوجوان امروزی را نیز به فعالیت جمعی و گروهی تشویق کند.
ذکر این وجوه مثبت به معنای آن نیستند که «باغ کیانوش» فیلم بینقصی است. گرچه ساختار آن درست و دقیق است، از اسلوبهای ژانریاش نیز تا حد زیادی پیروی میکند و جنبهی تربیتی و آموزشی را نیز در لایههای زیرینش همراه دارد اما داستان در جاهایی منطق علی خود را از دست میدهد. مثلاً تغییر سطح دغدغهی این نوجوانان از قصد بازیگوشانه و کودکانهشان برای دزدیدن موزها به برنامهریزی برای اسلحهکشی روی خلبان عراقی و تلاش برای کشتن او و دفاع از آبادیشان در عرض تنها چند ساعت در باور مخاطب نمیگنجد و از طرفی برخی لحظات خشونتآمیز کار برای مخاطب کودک چندان مناسب به نظر نمیرسند.
با این حال لحظات تعقیب و گریز در فیلم به ریتم آن افزوده است. کارگردان موفق میشود میزانسنهای خوبی بچیند و از بازیگران کودک و نوجوان فیلمش بازیهای یکدستی میگیرد. دوربین در جای درستی قرار دارد و زوایای آن متناسب با فضای درام و فرم مد نظر کارگردان هستند و درنهایت به رغم اشکالات محتوایی و برخی شتابزدگیها در داستانگویی، فیلمساز پیامش را نه به واسطهی شعارهای دهانپرکن بلکه در قالب درام به مخاطب القا میکند. این دوری جستن از گنجاندن پیام و محتوا در دل دیالوگها و اتکا به زبان تصویر از امتیازات فیلم اول رضا کشاورز حداد است که به نظر میرسد با استعداد و هوشمندیاش میتواند در آینده فیلمهای بهتری را جلوی دوربین ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ستاره لیلا» رونمایی شد
- «ناتور دشت»؛ یک فیلم با داستانی سرشار از تعلیق
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- نگاهی به فیلم «الهه دریا» به مناسبت اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر/ «ارزش های از دست رفته»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





