سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- در شرایطی که شتابزدگی برخی از دوستان و همکاران، این روزها به اوج خودش رسیده- یکی، بازی فلان بازیگر را بهترین بازی تاریخ سینمای ایران می داند! و دیگری فلان فیلم را بهتربن فیلم جشنواره! قبل از اینکه همه فیلم ها را دیده باشد!- به نظر می رسد که باید با کمی صبوری بیشتر درباره فیلم ها نوشت! که مطلق گرایی و کلی گویی، برای عرصه نقد و نوشتار سینمایی، مثل سم می ماند.
۲- اما به سومین فیلم مرتضی فرشباف بپردازیم. تومان با اسم عجیبش، فیلمی است چند وجهی و تاویل پذیر که از زاویه دیدی تازه روح زمانه اش را درک کرده و به مخاطب می شناساند.
از فرم بصری غنی فیلم گرفته که کاملا با جزئیات لوکیشن های متنوع داستان، همخوانی دارد تا بازیگرانی که به درستی فاصله بازیگر از شخصیت را حذف کرده اند. به خصوص میر سعید مولویان که مانند نگینی در روایت فیلم می درخشد.
۳- فیلم به ماجرای شرط بندی و قمار می پردازد، اما این پوسته ظاهری ماجراست. در اصل با جوانان، یا می شود گفت با پیرپسرانی رو به رو هستیم که بیست و چهارساعته در حال رویابافی هستند تا شاید طبقه خود را عوض کنند اما جز خلسه در مالیخولیایی خودخواسته و انزوایی عجیب، چیزی به آنها نمی رسد. جز غوطه ور شدن در حصاری تنگ و تار و فرو رفتن در مردابی به ظاهر خوش رنگ و لعاب، چیزی در انتظارشان نیست و مرتضی فرشباف این دایره باطل را به خوبی ترسیم می کند. وقتی از یک کارگر، یک پدرخوانده ایرانی می سازد و از دوستانی که رفاقتشان مثل آب زلال است، بدترین دشمنان.
۴- نگاه جزئینگر فیلمساز در تمام ابعاد روایی و ساختاری پرپیداست. از شیوه برخوردی که در جغرافیای مورد نظر فیلم به جنس مونث می شود تا یک فرم بصری سیال و معنازا و بازیگوشی های فرمی در تدوین که هم به واقع گرایی تلخ و ملال آور و هولناک تنه می زند و هم به سرخوشی های ابزورد. قاب هایی که به ظاهر کارت پستالی هم هستند و هر چه می گذرد از زرق و برقشان کاسته می شود، همان طور که از آدم ها هم، چیزی باقی نمی ماند.
فرشباف با فیلم سوم خود نشان می دهد که کاملا به ابزار سینما و روایت تسلط دارد و دیگر می توان از او انتظار یک کار بزرگ را داشت.
۵- فیلم در چند رشته پتانسیل کاندید شدن برای سیمرغ را دارد. از مرتضی نجفی برای فیلمبرداری گرفته تا مولویان به عنوان بازیگر اصلی و جالب اینکه هر دو، اولین کارشان در سینماست. و از همه مهمتر کارگردانی فرشباف. البته اگر داوران ما، نخواهند محافظه کارانه عمل کنند.
به طور خلاصه فیلم تومان، فیلمی است معرکه و لذت بخش و به طور توامان تلخ و روان فرسا که ترکیب اینها، چیز عجیبی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





