سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- در شرایطی که شتابزدگی برخی از دوستان و همکاران، این روزها به اوج خودش رسیده- یکی، بازی فلان بازیگر را بهترین بازی تاریخ سینمای ایران می داند! و دیگری فلان فیلم را بهتربن فیلم جشنواره! قبل از اینکه همه فیلم ها را دیده باشد!- به نظر می رسد که باید با کمی صبوری بیشتر درباره فیلم ها نوشت! که مطلق گرایی و کلی گویی، برای عرصه نقد و نوشتار سینمایی، مثل سم می ماند.
۲- اما به سومین فیلم مرتضی فرشباف بپردازیم. تومان با اسم عجیبش، فیلمی است چند وجهی و تاویل پذیر که از زاویه دیدی تازه روح زمانه اش را درک کرده و به مخاطب می شناساند.
از فرم بصری غنی فیلم گرفته که کاملا با جزئیات لوکیشن های متنوع داستان، همخوانی دارد تا بازیگرانی که به درستی فاصله بازیگر از شخصیت را حذف کرده اند. به خصوص میر سعید مولویان که مانند نگینی در روایت فیلم می درخشد.
۳- فیلم به ماجرای شرط بندی و قمار می پردازد، اما این پوسته ظاهری ماجراست. در اصل با جوانان، یا می شود گفت با پیرپسرانی رو به رو هستیم که بیست و چهارساعته در حال رویابافی هستند تا شاید طبقه خود را عوض کنند اما جز خلسه در مالیخولیایی خودخواسته و انزوایی عجیب، چیزی به آنها نمی رسد. جز غوطه ور شدن در حصاری تنگ و تار و فرو رفتن در مردابی به ظاهر خوش رنگ و لعاب، چیزی در انتظارشان نیست و مرتضی فرشباف این دایره باطل را به خوبی ترسیم می کند. وقتی از یک کارگر، یک پدرخوانده ایرانی می سازد و از دوستانی که رفاقتشان مثل آب زلال است، بدترین دشمنان.
۴- نگاه جزئینگر فیلمساز در تمام ابعاد روایی و ساختاری پرپیداست. از شیوه برخوردی که در جغرافیای مورد نظر فیلم به جنس مونث می شود تا یک فرم بصری سیال و معنازا و بازیگوشی های فرمی در تدوین که هم به واقع گرایی تلخ و ملال آور و هولناک تنه می زند و هم به سرخوشی های ابزورد. قاب هایی که به ظاهر کارت پستالی هم هستند و هر چه می گذرد از زرق و برقشان کاسته می شود، همان طور که از آدم ها هم، چیزی باقی نمی ماند.
فرشباف با فیلم سوم خود نشان می دهد که کاملا به ابزار سینما و روایت تسلط دارد و دیگر می توان از او انتظار یک کار بزرگ را داشت.
۵- فیلم در چند رشته پتانسیل کاندید شدن برای سیمرغ را دارد. از مرتضی نجفی برای فیلمبرداری گرفته تا مولویان به عنوان بازیگر اصلی و جالب اینکه هر دو، اولین کارشان در سینماست. و از همه مهمتر کارگردانی فرشباف. البته اگر داوران ما، نخواهند محافظه کارانه عمل کنند.
به طور خلاصه فیلم تومان، فیلمی است معرکه و لذت بخش و به طور توامان تلخ و روان فرسا که ترکیب اینها، چیز عجیبی است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟