سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- در شرایطی که شتابزدگی برخی از دوستان و همکاران، این روزها به اوج خودش رسیده- یکی، بازی فلان بازیگر را بهترین بازی تاریخ سینمای ایران می داند! و دیگری فلان فیلم را بهتربن فیلم جشنواره! قبل از اینکه همه فیلم ها را دیده باشد!- به نظر می رسد که باید با کمی صبوری بیشتر درباره فیلم ها نوشت! که مطلق گرایی و کلی گویی، برای عرصه نقد و نوشتار سینمایی، مثل سم می ماند.
۲- اما به سومین فیلم مرتضی فرشباف بپردازیم. تومان با اسم عجیبش، فیلمی است چند وجهی و تاویل پذیر که از زاویه دیدی تازه روح زمانه اش را درک کرده و به مخاطب می شناساند.
از فرم بصری غنی فیلم گرفته که کاملا با جزئیات لوکیشن های متنوع داستان، همخوانی دارد تا بازیگرانی که به درستی فاصله بازیگر از شخصیت را حذف کرده اند. به خصوص میر سعید مولویان که مانند نگینی در روایت فیلم می درخشد.
۳- فیلم به ماجرای شرط بندی و قمار می پردازد، اما این پوسته ظاهری ماجراست. در اصل با جوانان، یا می شود گفت با پیرپسرانی رو به رو هستیم که بیست و چهارساعته در حال رویابافی هستند تا شاید طبقه خود را عوض کنند اما جز خلسه در مالیخولیایی خودخواسته و انزوایی عجیب، چیزی به آنها نمی رسد. جز غوطه ور شدن در حصاری تنگ و تار و فرو رفتن در مردابی به ظاهر خوش رنگ و لعاب، چیزی در انتظارشان نیست و مرتضی فرشباف این دایره باطل را به خوبی ترسیم می کند. وقتی از یک کارگر، یک پدرخوانده ایرانی می سازد و از دوستانی که رفاقتشان مثل آب زلال است، بدترین دشمنان.
۴- نگاه جزئینگر فیلمساز در تمام ابعاد روایی و ساختاری پرپیداست. از شیوه برخوردی که در جغرافیای مورد نظر فیلم به جنس مونث می شود تا یک فرم بصری سیال و معنازا و بازیگوشی های فرمی در تدوین که هم به واقع گرایی تلخ و ملال آور و هولناک تنه می زند و هم به سرخوشی های ابزورد. قاب هایی که به ظاهر کارت پستالی هم هستند و هر چه می گذرد از زرق و برقشان کاسته می شود، همان طور که از آدم ها هم، چیزی باقی نمی ماند.
فرشباف با فیلم سوم خود نشان می دهد که کاملا به ابزار سینما و روایت تسلط دارد و دیگر می توان از او انتظار یک کار بزرگ را داشت.
۵- فیلم در چند رشته پتانسیل کاندید شدن برای سیمرغ را دارد. از مرتضی نجفی برای فیلمبرداری گرفته تا مولویان به عنوان بازیگر اصلی و جالب اینکه هر دو، اولین کارشان در سینماست. و از همه مهمتر کارگردانی فرشباف. البته اگر داوران ما، نخواهند محافظه کارانه عمل کنند.
به طور خلاصه فیلم تومان، فیلمی است معرکه و لذت بخش و به طور توامان تلخ و روان فرسا که ترکیب اینها، چیز عجیبی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- خبرهایی از فیلم «سهراب شهید ثالث» به کارگردانی مرتضی فرشباف
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- اکران ۲ فیلم جدید از هفتههای آینده
- تهیهکننده فیلم «تومان» مطرح کرد/ هنوز برای فیلم پروانه نمایش صادر نکردهاند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





