سینماسینما، سحاب قریشی
«تعارض» فیلمی خاص است. از همان پلان ابتدایی خاص بودن خود را به رخ تماشاگرش میکشد. صبر و تحمل میخواهد دیدن زندگی آشفته رضا و ذهن به هم ریخته او. این آشفتگی بقدری ملموس است که مخاطب از قضاوت رضا منصرف میشود و همچون او در هرج و مرج زندگی این شخصیت دست و پا میزند.از همان ابتدای فیلم رضا رو به دوربین حرف میزند و حرف میزند و گاه میرقصد و گاه در آینه باز هم حرف میزند. فیلم تعارض روایت تنهایی یک مرد است مردی که میداند «عشق حال آدمو خوب میکنه» و این مونولوگ بارها از زبان او شنیده میشود اما تا انتهای روایت حال رضا خوب نمیشود.رضا از زنی میگوید که عاشقش است که با او زندگی میکند که ظاهرا او را میکشد اما مشخص نمیشود کدامیک از این ماجراها واقعی اند و کدام زاییده ذهن آشفته شخصیت قصه.رضا عاشق مادرش است و در عین حال از او بشدت عصبانی است. تعارض تلنگری به سرگردانی انسان در زندگی مدرن میزند و آشفتگی روح او را به تصویر میکشد. فیلمبرداری تعارض هم چون روایت و شخصیتش خاص است. نماهای سیاه و سفید که گاه چند پاره میشوند و آنچه مونولوگ رضاست را همزمان در چند نما به از دوربینهای مدار بسته به نمایش میگذارند. تنهایی رضا را یک دوربین پر میکند. روانشناس و قاضی لنز دوربین است که رضا رو به آن حرف میزند شاید هم مخاطب باشد. او جوری به لنز دوربین زل میزند که گویی به چشمان مخاطب زل زده و حرف میزند و درد دل میکند. قطعا صبر و تحمل میخواهد تماشای این میزان سرگردانی و آشفتگی و به فکر فرو رفتن!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- فوبیاهای یک مرد تنها/ نگاهی به فیلم «تعارض»
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





