سینماسینما، محمد تقیزاده
در تاریخ سینما کم نبودند فیلم سازانی که فیلم های ضعیف و بی ارزش زیادی ساخته اند؛ اما در این میان برخی چهره ها ظهور یافتند که در میان خیل فراوان آثار ضعیفشان فیلم های درخشان و ماندگاری نیز تولید کردند. برایان سینگر شاید شاخص ترین فیلمساز این جریان و طیف هنری باشد که در ۱۹۹۵ میلادی با ساخت دومین فیلم بلند داستانی خود با عنوان «مظنونین همیشگی» توانست نامی در میان بزرگان سینما دست و پا کند و از باکیفیت ترین آثار هنری تاریخ سینما را روی پرده ببرد. این آغاز با شکوه، نوید یک فیلمساز با استعداد و حتی نابغه را می داد اما دیری نپایید که سینگر با تولید انبوهی از فیلم های ضعیف و متوسطش توجه و امید مخاطبان و منتقدان را از ادامه فیلم سازی اش قطع کرد تا حتی شائبه اتفاقی بودن شاهکاری به نام The Usual Suspects یا همان مظنونین همیشگی بیش از پیش آشکار شود.
مجموعه فیلم های ایکس من و سوپرمن از آثار بعدی برایان سینگر بود که او را در حد فیلم ساز درجه چند هالیوودی در نزد منتقدان و طرفداران آثار جدی تر سینما تقلیل داد. سال گذشته اما برایان سینگر احیا شد و در بازگشتی با شکوه و غرورآمیز فیلم بیوگرافیک «راپسودی بوهمی» را روانه سینماها کرد. اصولا فیلم های بیوگرافیک در تاریخ سینما به دلیل کش دار شدن و گرایش به مستندگویی نزد مخاطبان عام سینما طرفدار جدی ندارند در حالیکه فیلم جدید زندگی نامه ای برایان سینگر نه تنها این کلیشه ها و پیش بینی ها را غلط از آب درآورد بلکه تبدیل به یکی از موفق ترین فیم های سال در گیشه و کسب جوایز آخر سال شد. فیلم ۹۰۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که ۵۲ میلیون دلار بودجه ساختش بوده که آن را تبدیل به پرفروشترین فیلم در ژانرهای زندگینامهای و درام تاریخ سینما میکند. راپسودی بوهمی ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ و پرفروشترین فیلم غیر ابرقهرمانی و غیر انیمیشنی در این سال است. راپسودی بوهمی در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب در دو رشته بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر مرد فیلم درام، برای ملک، نامزد دریافت جایزه شد که توانست هردو جایزه را به دست آورد. همچنین در نود و یکمین دوره جوایز اسکار، فیلم نامزد دریافت پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد که توانست چهار جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.
فیلم راپسودی بوهمی Bohemian Rhapsody از نظر اجرا و دستاوردهای تکنیکی و فنی از برجسته ترین آثار سال های اخیر سینما است که لحظات جذاب و چشم نوازی را برای تماشاگر آن به ارمغان می آورد تنها اشکالی که به فیلم جذاب و سرگرم کننده سینگر می توان وارد کرد ایرادات و اشکالات فیلمنامه ای و شخصیت پردازی است. نکته جالب اینجاست که فیلم و کارگردانی آنقدر از نظر اجرا، ریتم و خلق تصاویر بدیع و کم نظیر استاندارد و با کیفیت است که خلل و فرج ها و نقصان های داستان و شخصیت ها را تا حد زیادی پوشش داده است از این رو بار دیگر تاثیر کارگردانی و اجرای با کیفیت در سینما با وجود فیلمنامه ای متوسط، تبدیل به فیلمی درخشان شده است.
هنرمندی رامی مالک در نقش اصلی فیلم با نام فردی از برجسته ترین نکات فیلم است که باعث تحقق رویای اسکار برای این بازیگر نیز شد و در فستیوال های دیگر هنری نیز از او تحسین به عمل آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





