سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم داستانی«روز بلوا» به کارگردانی«بهروز شعیبی» روایتی از زندگی حاج آقا عماد بدیعی، روحانی جوان و استاد دانشگاه است که به واسطه حضور در برنامه های تلویزیونی چهره ای شناخته شده و محبوب نزد مردم به شمار می آید. آنچه فیلم از کاراکتر عماد ارائه می دهد، روحانی- قهرمانِ جوان، روشنفکر، شجاع و پاک دستی است که ناآگاهانه وارد فعالیت های غیرقانونی مالی شده است. تلاش او برای آشکار ساختن واقعیت موجب می شود تا به مرام و مَنش سابق خود بازگردد. او در مسیر کشف حقیقت به رازها و جزییاتی درمورد اعضای خانواده اش پی می برد و به تدریج اعتمادش را نسبت به همه از دست می دهد. فیلم، داستانی کلیشه ای و تکراری دارد. واقعیت این است که «روز بلوا» شباهت زیادی به داستان و کاراکتر مهندس«دومان» در فیلم «قارچ سمی» (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)دارد. موضوع هردو فیلم فساد مالی و اختلاس و رانت خواری است. در هر دو فیلم کاراکترها افرادی پاکدست، عدالت خواه، دلسوز، متعهد، فروتن و شجاع هستند و حاضر نیستند در جهت منفعت و سود بیشتر از حق و حقوق مردم بگذرند. همچنین هر دو کاراکتر به دلیل همراه نشدن و همکاری نکردن با باندهای اختلاس گر و رانت خوار و ایجاد مزاحمت در روند فعالیت های آنها در دام توطئه ها و دسیسهچینی هایشان گرفتار میشوند. بنابراین شغل، جایگاه و محبوبیت شان را ازدست میدهند و زندگی خصوصی شان نیز دستخوش بحران می شود. با این اوصاف گرچه فیلم «روز بلوا» به فساد مالی گسترده در جامعه اشاره دارد اما حضور کاراکتر عماد به عنوان یک روحانی استاد دانشگاه، نشان دهنده این استراتژی است که فیلم درصدد زیرسوال بردن سیستم جامعه ایران نیست. به همین دلیل کاراکتر اصلی فیلم یک روحانی و عضوی از بدنه سیستم انتخاب شده است تا سندی بر این باور باشد. «روز بلوا» با وجود موضوع جسور و ملتهبش، فیلمی منفعل و خنثی قلمداد می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





