سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم داستانی«روز بلوا» به کارگردانی«بهروز شعیبی» روایتی از زندگی حاج آقا عماد بدیعی، روحانی جوان و استاد دانشگاه است که به واسطه حضور در برنامه های تلویزیونی چهره ای شناخته شده و محبوب نزد مردم به شمار می آید. آنچه فیلم از کاراکتر عماد ارائه می دهد، روحانی- قهرمانِ جوان، روشنفکر، شجاع و پاک دستی است که ناآگاهانه وارد فعالیت های غیرقانونی مالی شده است. تلاش او برای آشکار ساختن واقعیت موجب می شود تا به مرام و مَنش سابق خود بازگردد. او در مسیر کشف حقیقت به رازها و جزییاتی درمورد اعضای خانواده اش پی می برد و به تدریج اعتمادش را نسبت به همه از دست می دهد. فیلم، داستانی کلیشه ای و تکراری دارد. واقعیت این است که «روز بلوا» شباهت زیادی به داستان و کاراکتر مهندس«دومان» در فیلم «قارچ سمی» (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)دارد. موضوع هردو فیلم فساد مالی و اختلاس و رانت خواری است. در هر دو فیلم کاراکترها افرادی پاکدست، عدالت خواه، دلسوز، متعهد، فروتن و شجاع هستند و حاضر نیستند در جهت منفعت و سود بیشتر از حق و حقوق مردم بگذرند. همچنین هر دو کاراکتر به دلیل همراه نشدن و همکاری نکردن با باندهای اختلاس گر و رانت خوار و ایجاد مزاحمت در روند فعالیت های آنها در دام توطئه ها و دسیسهچینی هایشان گرفتار میشوند. بنابراین شغل، جایگاه و محبوبیت شان را ازدست میدهند و زندگی خصوصی شان نیز دستخوش بحران می شود. با این اوصاف گرچه فیلم «روز بلوا» به فساد مالی گسترده در جامعه اشاره دارد اما حضور کاراکتر عماد به عنوان یک روحانی استاد دانشگاه، نشان دهنده این استراتژی است که فیلم درصدد زیرسوال بردن سیستم جامعه ایران نیست. به همین دلیل کاراکتر اصلی فیلم یک روحانی و عضوی از بدنه سیستم انتخاب شده است تا سندی بر این باور باشد. «روز بلوا» با وجود موضوع جسور و ملتهبش، فیلمی منفعل و خنثی قلمداد می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش