سینماسینما، رویا فتح الله زاده
فیلم داستانی«روز بلوا» به کارگردانی«بهروز شعیبی» روایتی از زندگی حاج آقا عماد بدیعی، روحانی جوان و استاد دانشگاه است که به واسطه حضور در برنامه های تلویزیونی چهره ای شناخته شده و محبوب نزد مردم به شمار می آید. آنچه فیلم از کاراکتر عماد ارائه می دهد، روحانی- قهرمانِ جوان، روشنفکر، شجاع و پاک دستی است که ناآگاهانه وارد فعالیت های غیرقانونی مالی شده است. تلاش او برای آشکار ساختن واقعیت موجب می شود تا به مرام و مَنش سابق خود بازگردد. او در مسیر کشف حقیقت به رازها و جزییاتی درمورد اعضای خانواده اش پی می برد و به تدریج اعتمادش را نسبت به همه از دست می دهد. فیلم، داستانی کلیشه ای و تکراری دارد. واقعیت این است که «روز بلوا» شباهت زیادی به داستان و کاراکتر مهندس«دومان» در فیلم «قارچ سمی» (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)دارد. موضوع هردو فیلم فساد مالی و اختلاس و رانت خواری است. در هر دو فیلم کاراکترها افرادی پاکدست، عدالت خواه، دلسوز، متعهد، فروتن و شجاع هستند و حاضر نیستند در جهت منفعت و سود بیشتر از حق و حقوق مردم بگذرند. همچنین هر دو کاراکتر به دلیل همراه نشدن و همکاری نکردن با باندهای اختلاس گر و رانت خوار و ایجاد مزاحمت در روند فعالیت های آنها در دام توطئه ها و دسیسهچینی هایشان گرفتار میشوند. بنابراین شغل، جایگاه و محبوبیت شان را ازدست میدهند و زندگی خصوصی شان نیز دستخوش بحران می شود. با این اوصاف گرچه فیلم «روز بلوا» به فساد مالی گسترده در جامعه اشاره دارد اما حضور کاراکتر عماد به عنوان یک روحانی استاد دانشگاه، نشان دهنده این استراتژی است که فیلم درصدد زیرسوال بردن سیستم جامعه ایران نیست. به همین دلیل کاراکتر اصلی فیلم یک روحانی و عضوی از بدنه سیستم انتخاب شده است تا سندی بر این باور باشد. «روز بلوا» با وجود موضوع جسور و ملتهبش، فیلمی منفعل و خنثی قلمداد می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اصلا میتوان آخوند منفی در سینمای ایران نشان داد؟/پاسخ جالب کارگردان روز بلوا به یک سوال
- قصه بهروز «روز بلوا» با نماهای سینمایی
- بررسی کارنامه کاری بهروز شعیبی از «آژانس شیشهای» تا «روز بلوا»؛ پسر یک دنده حاج کاظم
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با بهروز شعیبی کارگردان «روز بلوا»/ میگفتند اصلا روحانی در فیلمت نگذار
- می گفتند شخصیت فرد روحانی را تغییر بده/ بهروز شعیبی از «روز بلوا» می گوید
- بهروز شعیبی: «روز بلوا» در کارگردانی و روایت قصه، تجربهای متفاوت برایم بود
- اختصاصی سینماسینما/ «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی سریال میشود
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





