سینماسینما، الناز راسخ
اعتقاد به دو نیروى خیر و شر ریشه در باورهاى اساطیرى ایرانیان دارد. همیشه تقابل این دو نیرو و غلبه ى یکى بر دیگرى از مضامین اصلى افسانه هاى کهن پارسى بوده است. شاید بیراه نباشد که بگوییم ایرانیان از دیرباز دلیل حرکت هستى و ادامه حیات آن را، ستیز همیشگى این نیروها مى دانسته اند که گاهى تاس ها را به نفع نیروى خیر و گاهى به نفع نیروى شر بر روى زمین مى ریزد.
“پوست” اولین اثر بلند برادران ارک هم بر پایه ى این تقابل اساطیرى شکل گرفته است. داستانى عاشقانه که عاشق و معشوق باید از میان باد، طوفان، آتش، رنج و بیماری که ماحصل ستیز این دو نیرو است، عبور کنند تا در انتهاى قصه همدیگر را در آغوش کشند.
انتخاب داستانى از دل افسانه ها با توجه به اعجاب ها، رازآلودگى ها و پیچیدگى هایى که درون خود دارند، نیازمند جسارتى است که از شناخت عمیق آن افسانه ها و دیارى که مردمش سینه به سینه آن را نقل کرده اند، نشأت مى گیرد. برادران ارک از آنجایى که خود از دیار آذربایجان مى آیند این افسانه ها و فسون جارى در آنها را به خوبى و یا بهتر است بگویم عمیقاً مى شناسند که اگر اینگونه نبود یا نباید دست به چنین انتخابى مى زدند و یا اگر حالا که چنین کرده بودند ترس و عدم اطمینانِ به خود در پلان به پلان کارشان باید دیده مى شد اما عجب آنکه خالق اثرى شده اند که تا پیش از این نمونه اش در سینماى ایران نبوده است.
پوست بیش از آنکه فیلمى در ژانر معمایى یا وحشت باشد اثرى است عاشقانه. شاید حتى بتوان گفت یکى از زیباترین عاشقانه هایى است که در سینماى ایران سروده شده است. افسانه اى از دل متون کهن با نشانه هایى که در جاى درست و در زمان درست در مسیر داستان قرار مى گیرند و با در دست گرفتن نبض مخاطب، او را تا به انتها با خود همراه مى کنند.
بعد از زغال، پوست دومین فیلمى است که مهارت بازیگران آذربایجانى را به رخِ مخاطب تهرانى مى کشد. بازیگرانى که بدون هیچ حرف و حاشیه ى اضافه اى با قدرت روح کلام داستان فیلم و آنچه بر کاراکترهایش مى گذرد را درک کرده اند و در مقابل دوربین به آنها جان بخشیده اند.
در انتها باید بر این موضوع اذعان داشت که موسیقى، قاب بندى ها، کارگردانى، میزانسن، فیلمنامه همه و همه در کنار هم همچون حلقه هاى زنجیرى پا به پای یکدیگر قدم بر مى دارند تا اثرى جذاب، ماندگار و حتى در مواردى قابل تأمل خلق کنند و ذهن مخاطب را برای ساعاتى پس از اتمام فیلم درگیر خود کنند که پُر بیراه نگفته ام اگر بگویم که در آن بسیار موفق بوده اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





