سینماسینما، الناز راسخ
اعتقاد به دو نیروى خیر و شر ریشه در باورهاى اساطیرى ایرانیان دارد. همیشه تقابل این دو نیرو و غلبه ى یکى بر دیگرى از مضامین اصلى افسانه هاى کهن پارسى بوده است. شاید بیراه نباشد که بگوییم ایرانیان از دیرباز دلیل حرکت هستى و ادامه حیات آن را، ستیز همیشگى این نیروها مى دانسته اند که گاهى تاس ها را به نفع نیروى خیر و گاهى به نفع نیروى شر بر روى زمین مى ریزد.
“پوست” اولین اثر بلند برادران ارک هم بر پایه ى این تقابل اساطیرى شکل گرفته است. داستانى عاشقانه که عاشق و معشوق باید از میان باد، طوفان، آتش، رنج و بیماری که ماحصل ستیز این دو نیرو است، عبور کنند تا در انتهاى قصه همدیگر را در آغوش کشند.
انتخاب داستانى از دل افسانه ها با توجه به اعجاب ها، رازآلودگى ها و پیچیدگى هایى که درون خود دارند، نیازمند جسارتى است که از شناخت عمیق آن افسانه ها و دیارى که مردمش سینه به سینه آن را نقل کرده اند، نشأت مى گیرد. برادران ارک از آنجایى که خود از دیار آذربایجان مى آیند این افسانه ها و فسون جارى در آنها را به خوبى و یا بهتر است بگویم عمیقاً مى شناسند که اگر اینگونه نبود یا نباید دست به چنین انتخابى مى زدند و یا اگر حالا که چنین کرده بودند ترس و عدم اطمینانِ به خود در پلان به پلان کارشان باید دیده مى شد اما عجب آنکه خالق اثرى شده اند که تا پیش از این نمونه اش در سینماى ایران نبوده است.
پوست بیش از آنکه فیلمى در ژانر معمایى یا وحشت باشد اثرى است عاشقانه. شاید حتى بتوان گفت یکى از زیباترین عاشقانه هایى است که در سینماى ایران سروده شده است. افسانه اى از دل متون کهن با نشانه هایى که در جاى درست و در زمان درست در مسیر داستان قرار مى گیرند و با در دست گرفتن نبض مخاطب، او را تا به انتها با خود همراه مى کنند.
بعد از زغال، پوست دومین فیلمى است که مهارت بازیگران آذربایجانى را به رخِ مخاطب تهرانى مى کشد. بازیگرانى که بدون هیچ حرف و حاشیه ى اضافه اى با قدرت روح کلام داستان فیلم و آنچه بر کاراکترهایش مى گذرد را درک کرده اند و در مقابل دوربین به آنها جان بخشیده اند.
در انتها باید بر این موضوع اذعان داشت که موسیقى، قاب بندى ها، کارگردانى، میزانسن، فیلمنامه همه و همه در کنار هم همچون حلقه هاى زنجیرى پا به پای یکدیگر قدم بر مى دارند تا اثرى جذاب، ماندگار و حتى در مواردى قابل تأمل خلق کنند و ذهن مخاطب را برای ساعاتى پس از اتمام فیلم درگیر خود کنند که پُر بیراه نگفته ام اگر بگویم که در آن بسیار موفق بوده اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد