سینماسینما، الناز راسخ
اعتقاد به دو نیروى خیر و شر ریشه در باورهاى اساطیرى ایرانیان دارد. همیشه تقابل این دو نیرو و غلبه ى یکى بر دیگرى از مضامین اصلى افسانه هاى کهن پارسى بوده است. شاید بیراه نباشد که بگوییم ایرانیان از دیرباز دلیل حرکت هستى و ادامه حیات آن را، ستیز همیشگى این نیروها مى دانسته اند که گاهى تاس ها را به نفع نیروى خیر و گاهى به نفع نیروى شر بر روى زمین مى ریزد.
“پوست” اولین اثر بلند برادران ارک هم بر پایه ى این تقابل اساطیرى شکل گرفته است. داستانى عاشقانه که عاشق و معشوق باید از میان باد، طوفان، آتش، رنج و بیماری که ماحصل ستیز این دو نیرو است، عبور کنند تا در انتهاى قصه همدیگر را در آغوش کشند.
انتخاب داستانى از دل افسانه ها با توجه به اعجاب ها، رازآلودگى ها و پیچیدگى هایى که درون خود دارند، نیازمند جسارتى است که از شناخت عمیق آن افسانه ها و دیارى که مردمش سینه به سینه آن را نقل کرده اند، نشأت مى گیرد. برادران ارک از آنجایى که خود از دیار آذربایجان مى آیند این افسانه ها و فسون جارى در آنها را به خوبى و یا بهتر است بگویم عمیقاً مى شناسند که اگر اینگونه نبود یا نباید دست به چنین انتخابى مى زدند و یا اگر حالا که چنین کرده بودند ترس و عدم اطمینانِ به خود در پلان به پلان کارشان باید دیده مى شد اما عجب آنکه خالق اثرى شده اند که تا پیش از این نمونه اش در سینماى ایران نبوده است.
پوست بیش از آنکه فیلمى در ژانر معمایى یا وحشت باشد اثرى است عاشقانه. شاید حتى بتوان گفت یکى از زیباترین عاشقانه هایى است که در سینماى ایران سروده شده است. افسانه اى از دل متون کهن با نشانه هایى که در جاى درست و در زمان درست در مسیر داستان قرار مى گیرند و با در دست گرفتن نبض مخاطب، او را تا به انتها با خود همراه مى کنند.
بعد از زغال، پوست دومین فیلمى است که مهارت بازیگران آذربایجانى را به رخِ مخاطب تهرانى مى کشد. بازیگرانى که بدون هیچ حرف و حاشیه ى اضافه اى با قدرت روح کلام داستان فیلم و آنچه بر کاراکترهایش مى گذرد را درک کرده اند و در مقابل دوربین به آنها جان بخشیده اند.
در انتها باید بر این موضوع اذعان داشت که موسیقى، قاب بندى ها، کارگردانى، میزانسن، فیلمنامه همه و همه در کنار هم همچون حلقه هاى زنجیرى پا به پای یکدیگر قدم بر مى دارند تا اثرى جذاب، ماندگار و حتى در مواردى قابل تأمل خلق کنند و ذهن مخاطب را برای ساعاتى پس از اتمام فیلم درگیر خود کنند که پُر بیراه نگفته ام اگر بگویم که در آن بسیار موفق بوده اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش