سینماسینما، ناصر صفاریان
به بهانۀ انتشار مطلبی درباره فروغ فرخزاد در ویژهنامۀ زنان سینماگر مشهور جهان در نشریه معتبر «کایه دوسینما»، اشارههایی به فعالیتهای فروغ در سایت «سینماسینما» منتشر شده. در این خبر که به دنبال نوشته این ماهنامه فرانسوی درباره نوشتن سناریوی هزار صفحهایِ فروغ انتشار یافته، اشاره شده به مهم بودن و تازه بودن و تاکید بر این که نه در زمان زنده بودن و نه پس از مرگ فروغ هیچ یک از دوستان و پژوهشگران در این زمینه چیزی نگفتهاند و هیچ سندی ارائه ندادهاند.
با توجه به این که در پایان نوشته این سایت آمده «جالب خواهد بود محققان و نزدیکان فروغ مثل ابراهیم گلستان در این باره اطلاعاتی در اختیار علاقهمندان این شاعر بزرگ قرار دهند» برای اصلاح این اشارههای نادرست، ذکر چند نکته لازم است. خیلی سال قبل از انتشار در شماره ژوییه- اوت امسال «کایه دو سینما»، در کتاب «آیههای آه» (۱۳۸۱) و فیلم «اوج موج» (۱۳۸۲-۱۳۷۸) توسط بنده به صراحت ذکر شده که فروغ فیلمنامهای داشته با محوریت زن ایرانی که پیش از آن هم در برخی منابع به هزارصفحهای بودنش اشاره شده، ولی با توجه به در دسترس نبودنِ متن کامل نمیتوان اشاره درست و مطمئنی به تعداد صفحههایش داشت. هم در کتاب و هم در فیلم بنده هم تصویر سه صفحه از این فیلمنامه منتشر شده است. بنا بر آنچه در تحقیقات به آن رسیده بودیم، در سال ۱۳۴۳ فروغ مشغول نوشتن این فیلمنامه شده و بنا به روایت نزدیکان او از جمله پوران فرخزاد و احمدرضا احمدی این اثر نیمهکاره مانده است. احمدی که از نزدیک در جریان موضوع بوده و نوعی همکاری اولیه هم شکل گرفته بوده، در این باره میگوید: «سال ۴۳ هم که مجبور شدم برای خدمت وظیفه بروم کرمان، با هم مکاتبه داشتیم. آن موقع مشغول نوشتن فیلمنامهای بود درباره یک زن تنها؛ و قرار بود بعدا با هم روی آن کار کنیم.» (آیههای آه- صفحه ۱۲۴- چاپ سوم- نشر نو- ۱۳۹۵)
در جای دیگری از این نوشته اشاره شده: «بنا به اطلاعات ما او داستان کوتاه یا رمان هم ننوشته بود.» در حالی که فروغ در سال ۱۳۳۴، همزمان با جدایی از پرویز شاپور، به نوشتن داستان کوتاه رو میآورد و با نام مستعار منتشرش هم میکند. داستانهایی که مثل برخی فعالیتهای فروغ، بیشتر برای گذران زندگی بوده و نه فقط در قیاس با شعرهای ماندگار او جایگاه خاصی ندارد که اصلا خودش هم به همین دلیل علاقهای نشان نمیداده امضایش را پای آنها بگذارد. بعدها هم که زندگیاش از نظر مالی سروسامانی میگیرد، عمر این گونه فعالیتها به سر میرسد. در این میان، از آخرین نمونهها میتوان به دو داستان کوتاه «بی تفاوت» و «کابوس» اشاره کرد که در سال ۱۳۳۶، در سوم و دهم دی ماه در مجله «فردوسی» منتشر شده است. در این زمینه هم، داستاننویسی فروغ، گذشته از انتشار در منابع متعدد پیشین، هم در کتاب «آیههای آه» و هم در فیلم «جام جان» (۱۳۸۰-۱۳۷۸) توسط بنده مورد اشاره قرار گرفته بود.
به هر روی، شهرت فروغ شاعر بسیار بیشتر از دیگر وجوه هنری و ادبی اوست و حتی فیلم مهم «خانه سیاه است» هم که اثر ماندگاری در تاریخ سینمای ایران است، گرچه در این سالها فرصت بیشتری برای دیده شدن یافته و وجه سینمایی فروغ را در دل و ذهن مخاطبان پررنگتر کرده، اما هنوز هم در برخی موارد، حتی در میان قشر کتابخوان و علاقهمند، چنین پرسشهایی مطرح میشود که «مگر فروغ شاعر نبوده؟»، «مگر فروغ فیلم هم ساخته؟» و… پس با این حساب، شاید عجیب نباشد بیاطلاعی از انتشار خبرِ فیلمنامه نوشتن توسط فروغ و حتی منتشر شدن چند صفحه از آن در ایران و اظهار تعجب برخی دوستان از انتشار خبرش توسط فرانسه به تازگی. ولی خب به هر حال، واقعیت این است که این حرفها خیلی وقت پیش در همین ایران خودمان گفته شده بوده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- اختصاصی سینماسینما/ به مناسبت نودمین زادروز فروغ فرخزاد؛ شناسنامه اصلی فروغ کجاست؟
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- به نام ایران: حذف سینمای مستقل/ درباره انتشار غیرقانونی فیلمها در یک سایت + ویدئو
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- بر بلندای موج فروغ/ فعالیتهای پرشمارِ این روزها دربارۀ فروغ فرخزاد
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- ردپای شاعرانگی در فیلم/ فروغ فرخزاد شاعر تا کیارستمی فیلمساز
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- عکس پرویز پورحسینی و فروغ فرخزاد در نمایشی از پری صابری
- گفتوگو با ابراهیم گلستان/ اصلا به فستیوالها و جوایز اعتنا نمیکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





