سینماسینما، محمد حقیقت
چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند، و چه کسانی آنرا خواهند برد؟! مراسم نود و ششمین دوره اسکار، روز دهم مارس، همین یکشنبه در لس انجلس برپا خواهد شد، و میلیون ها نفر در سراسر جهان از طریق رسانه های گوناگون، تلویزیون ها، فضای مجازی و غیره انرا دنبال خواهند کرد. این مراسم سالهاست که بشکل وسوسه انگیزی مورد توجه رسانه های سینمایی، بویژه امریکا، اروپا و غیره قرار گرفته، و برخی از کارشناسان و منتقدین در روزهای پیش از مراسم شروع به نظر دادن و گمانه زنی هم کرده اند.
مجلاتی مثل ورایتی، حتی به دو شکل به این پدیده اسکار می پردازند، و نظر خود را که چه فیلمها و هنرمندانی باید اسکار بدست آورند، از یک طرف، و اینکه طبق پیش بینی آنها، کدام یک از این آثار اسکار خواهند گرفت را از هم مجزا پیش بینی می کنند. در سال ۲۰۲۳، بدون شک در زمینه سینمای امریکا و بین الملل سال پر باری را پشت سر گذاشتیم که این گمانه زنی ها را سخت تر از گذشته کرده است، با این حال من هم به سهم خود وارد این بازی انتخاب بهترین ها بنظر خودم می شوم. اینکه عصر یک شنبه آینده در مراسم اسکار چه کسانی جوایز را بدست خواهند آورند، بماند تا روز مراسم، و بحث و نظرها باشد برای بعد از آن. اما آنچه دلخواه من است و دوست دارم جایزه بگیر باشد را در چندین رشته بر می شمارم.
در بین کاندیداهای نهایی که از سوی کمیته انتخاب با رای کارشناسان امریکایی و همچنین بین المللی از سراسر جهان انتخاب شده اند علاقمندی من در رشته های زیر متوجه این آثار است: بهترین فیلم: «اوپنهایمر» – اثر کریستوفر نولان – بهترین سناریو اریژینال: « آناتومی یک سقوط» نوشته ژوستین تریه و آرتور حراری – بهترین کارگردانی:«اوپنهایمر» – بهترین مونتاژ: « قاتلین ماه کامل » از تلما شونماکر- بهترین بازیگر مرد: «برادلی کوپر» برای مایسترو – بهترین هنرپیشه زن: «لی لی گلادسون» برای قاتلین ماه کامل – بهترین فیلمبرداری : « مایسترو» و اوپنهایمر بطور مشترک – بهترین فیلم بین المللی(خارجی زبان): « محدوده موردنظر» اثر جاناتان گلیزر ( انگلیس) به طور مشترک با « کلاس معلم ها» ساخته ایلکر چاتاک (آلمان) – بهترین صدا: «مایسترو» اثر برادلی کوپر – بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «اونیفورم ما» از ایران ساخته یگانه مقدم – بهترین سناریو اداپتاسیون: «منطقه مورد نظر»
در مورد بقیه رشته ها به سایت های هالیوود ریپورتر، واریتی، مجله فیلم فرانسه، اسکرین و بقیه رسانه ها نگاهی بیاندازید تا از نظر آنها هم مطلع شوید. در این فاصله مانده به مراسم، گمانه زنی ها همچنان ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





