سینماسینما، محمد حقیقت
چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند، و چه کسانی آنرا خواهند برد؟! مراسم نود و ششمین دوره اسکار، روز دهم مارس، همین یکشنبه در لس انجلس برپا خواهد شد، و میلیون ها نفر در سراسر جهان از طریق رسانه های گوناگون، تلویزیون ها، فضای مجازی و غیره انرا دنبال خواهند کرد. این مراسم سالهاست که بشکل وسوسه انگیزی مورد توجه رسانه های سینمایی، بویژه امریکا، اروپا و غیره قرار گرفته، و برخی از کارشناسان و منتقدین در روزهای پیش از مراسم شروع به نظر دادن و گمانه زنی هم کرده اند.
مجلاتی مثل ورایتی، حتی به دو شکل به این پدیده اسکار می پردازند، و نظر خود را که چه فیلمها و هنرمندانی باید اسکار بدست آورند، از یک طرف، و اینکه طبق پیش بینی آنها، کدام یک از این آثار اسکار خواهند گرفت را از هم مجزا پیش بینی می کنند. در سال ۲۰۲۳، بدون شک در زمینه سینمای امریکا و بین الملل سال پر باری را پشت سر گذاشتیم که این گمانه زنی ها را سخت تر از گذشته کرده است، با این حال من هم به سهم خود وارد این بازی انتخاب بهترین ها بنظر خودم می شوم. اینکه عصر یک شنبه آینده در مراسم اسکار چه کسانی جوایز را بدست خواهند آورند، بماند تا روز مراسم، و بحث و نظرها باشد برای بعد از آن. اما آنچه دلخواه من است و دوست دارم جایزه بگیر باشد را در چندین رشته بر می شمارم.
در بین کاندیداهای نهایی که از سوی کمیته انتخاب با رای کارشناسان امریکایی و همچنین بین المللی از سراسر جهان انتخاب شده اند علاقمندی من در رشته های زیر متوجه این آثار است: بهترین فیلم: «اوپنهایمر» – اثر کریستوفر نولان – بهترین سناریو اریژینال: « آناتومی یک سقوط» نوشته ژوستین تریه و آرتور حراری – بهترین کارگردانی:«اوپنهایمر» – بهترین مونتاژ: « قاتلین ماه کامل » از تلما شونماکر- بهترین بازیگر مرد: «برادلی کوپر» برای مایسترو – بهترین هنرپیشه زن: «لی لی گلادسون» برای قاتلین ماه کامل – بهترین فیلمبرداری : « مایسترو» و اوپنهایمر بطور مشترک – بهترین فیلم بین المللی(خارجی زبان): « محدوده موردنظر» اثر جاناتان گلیزر ( انگلیس) به طور مشترک با « کلاس معلم ها» ساخته ایلکر چاتاک (آلمان) – بهترین صدا: «مایسترو» اثر برادلی کوپر – بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «اونیفورم ما» از ایران ساخته یگانه مقدم – بهترین سناریو اداپتاسیون: «منطقه مورد نظر»
در مورد بقیه رشته ها به سایت های هالیوود ریپورتر، واریتی، مجله فیلم فرانسه، اسکرین و بقیه رسانه ها نگاهی بیاندازید تا از نظر آنها هم مطلع شوید. در این فاصله مانده به مراسم، گمانه زنی ها همچنان ادامه خواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





