سینماسینما، محمد حقیقت
در طول جشنواره وقتی دوستان و آشنایان به هم می رسند قبل از اینکه بپرسند «حال و احوالت چطوره؟» سراغ فیلم ها را می گیرند – اینطوری است که فیلمی با دهان به دهان چرخیدن می تواند یک بخش موفقیت یا شکست خود را نا خواسته رقم بزند.
با این توصیف امروز ، جمعه ۲۳ مه که تا ساعاتی دیگر دو فیلم آخر بخش مسابقه نمایش در خواهد آمد ، بحث و جدل میان کارشناسان، منتقدین و حتی تماشاگران عادی هم بالا می گیرد. هر یک به دفاع از فیلم های مورد سلیقه خود برمیآیند و حتی کار می تواند بالا گیرد.
با این اوصاف در ساعات آینده میتوان یک جمع بندی از جشنواره، حداقل برای ۲۲ فیلم بخش مسابقه کرد. در این میان سهم سینمای ایران متمرکز روی «یک تصادف ساده» از جعفر پناهی و «زن وبچه» از سعید روستایی است که فیلم پناهی با امتیازهای بالای منتقدین فرانسه و بین المللی روبرو شده بود و طی جلسات نمایش خود اغلب هم با استقبال بسیار خوب مواجه شد. این مورد می تواند شانس خوبی برای فیلمساز در میان جوایز فردا شب (اختتامیه – شنبه ۲۴ مه) داشته باشد.
از سوی دیگر «زن و بچه» نسبت به دو فیلم خوب قبلی سعید روستایی «متری ۶ و نیم» و «برادران لیلا» کمتر مورد توجه قرار گرفته و می توان آنرا یک فیلم معمولی تلقی کرد.
فیلم پناهی با سناریوی خوب و ساختار درگیرکننده که مستقیم انگشت روی مسایل سیاسی این سالهای پرالتهاب ایران گذاشته، توجه محافل بین المللی را بسیار به خود جلب می کند. البته در برخی صحنه ها این فیلم دیالوگ های کمابیش شعاری وجود دارد، و فیلم را به اثری انتقام جویانه پیش می برد هرچند که به نظر میآید حرف دل مردم را زده است. با اینحال در پایان داستان کارگردان یک ویراژ می دهد و شخصیت اصلی با نکشتن شکنجه گری که اسیر کرده، به «نوعی تعامل» با او می رسد، در ادامه در آخرین لحظات که شخصیت اصلی به خانه بازمی گردد، صدای پای چلاق این شکنجه گر از پشت سر قربانی شنیده می شود که به او نزدیک و بعد از لحظاتی دور می شود. در کشورهایی که در شرایط دشوار به سر می برند و در مقطع هایی مبارزات مردمی جامعه را تکان می دهد، همگی از هنرمندان و بویژه از سینماگران انتظار دارند به مسایل و وضعیت زمان حال بپردازند و آنرا با چشم باز ببینند- و این کاری است که جعفر پناهی انجام داده است. در واقع او به «سینمای به روز» متکی شده، ولی سعید روستایی با توجه به محدودیت سانسور حاکم بر سینمای ایران ، فرم دیگری از پرداختن به موقعیت جامعه را نظر انداخته و بدنبال «انتقام شخصی» برمی آید، که در ان پرستاری در مقابل پدربزرگ خود می ایستد زیرا باعث بوجود آمدن درامی شده که در اثر رفتار فرزند ناخلف و سرکش او بوده است. بعدا باید بیشتر به هر دوی این فیلمها پرداخت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





