سینماسینما، زهرا راد؛ بولتن روزانهی جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان نظرسنجی طراحی کرده که از منتقدان، روزنامهنگاران و افراد مؤثر در این حوزه پنج پرسش میپرسد و پاسخها را با تصویر انیمیشنی آنها منتشر میکند. پرسشها از این قرار بودند: «بهترین فیلم کودک؟ بهترین فیلم نوجوان؟ کارگردان منتخب سینمای کودک و نوجوان؟ فیلم منتخب و شخصیت محبوب؟»
من هم یکی از همانها بودم که به چهار پرسش پاسخ دادم. عکسی گرفتند تا انیمیشن تصویری از چهرهام بسازند. من این فهرست را بر اساس تأثیر سینمایی ماندگار، نوآوری در فرم و محتوا، و توانایی تبدیل شدن به یک «اثر کلاسیک» بیچون و چرا تنظیم کردم ولی چرایی انتخابها را اینجا مینویسم:
➖بهترین فیلم کودک: «خانه دوست کجاست؟» – عباس کیارستمی
این فیلم همهی رقبا را حذف میکند، چون فرم ساده و عمق فلسفی آن، مرز بین سینمای کودک و بزرگسال را از بین برد. یک اثر مطلق و بیبدیل که در تاریخ سینما جاودانه شده است.
➖بهترین فیلم نوجوان: «دونده» – امیر نادری
این فیلم یک اسطورهسازی سینمایی است. «امیرو» تنها یک شخصیت نیست، کهنالگویی از اراده و بقاست. هر فیلم نوجوان دیگری در سایهی این اثر قرار میگیرد.
➖کارگردان منتخب: بهرام بیضایی
اگرچه مجیدی فیلمهای درخشانی دارد، اما عمق نمایشی و بنمایههای اسطورهای آثار بیضایی، او را در جایگاهی بیرقابت قرار میدهد. «باشو، غریبه کوچک» تنها یک فیلم نیست؛ یک مطالعهی جامعهشناختی و عاطفی است که کمتر کارگردانی جرات پرداختن به آن را داشته است.
➖ فیلم منتخب مطلق: «باشو، غریبه کوچک» – بهرام بیضایی
این انتخاب هیچ شکی به خود راه نمیدهد. «باشو» فراتر از یک فیلم کودک یا بزرگسال، یک شاهکار مطلق سینمای ایران است. درام آن چنان قوی و اجرایش چنان درخشان است که هر بار تماشا، بیننده را در هم میشکند و دوباره میسازد. این فیلم، انتخاب نخست و بیرقیب است.
اما شخصیت محبوب سینمای کودک: کپل
پس از بررسی آثار مطرح و تأثیرگذار، کپل از فیلم کلاسیک «شهر موشها» (۱۳۶۴) بهعنوان محبوبترین و ماندگارترین شخصیت سینمای کودک ایران پس از انقلاب انتخاب شد. این شخصیت عروسکی، با صداپیشگی به یادماندنی ایرج طهماسب، نه تنها در اکران سینمایی به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد، بلکه با ادامه حضور در مجموعههای تلویزیونی، بخشی از خاطره جمعی چند نسل از ایرانیها را ساخت.
اینها با قرار دادن آثاری تنظیم شده است که نه تنها در زمان خود، که در گذر زمان هم توانستهاند ماندگار شوند و سخن تازهای برای گفتن داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- نگاهی به فیلم «ماهی در قلاب»/ سینمایی که باید شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- علیرضا تابش: هنرمندان و مدیران ما چقدر از علایق متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میدانند؟
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





