سینماسینما، زهرا راد؛ بولتن روزانهی جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان نظرسنجی طراحی کرده که از منتقدان، روزنامهنگاران و افراد مؤثر در این حوزه پنج پرسش میپرسد و پاسخها را با تصویر انیمیشنی آنها منتشر میکند. پرسشها از این قرار بودند: «بهترین فیلم کودک؟ بهترین فیلم نوجوان؟ کارگردان منتخب سینمای کودک و نوجوان؟ فیلم منتخب و شخصیت محبوب؟»
من هم یکی از همانها بودم که به چهار پرسش پاسخ دادم. عکسی گرفتند تا انیمیشن تصویری از چهرهام بسازند. من این فهرست را بر اساس تأثیر سینمایی ماندگار، نوآوری در فرم و محتوا، و توانایی تبدیل شدن به یک «اثر کلاسیک» بیچون و چرا تنظیم کردم ولی چرایی انتخابها را اینجا مینویسم:
➖بهترین فیلم کودک: «خانه دوست کجاست؟» – عباس کیارستمی
این فیلم همهی رقبا را حذف میکند، چون فرم ساده و عمق فلسفی آن، مرز بین سینمای کودک و بزرگسال را از بین برد. یک اثر مطلق و بیبدیل که در تاریخ سینما جاودانه شده است.
➖بهترین فیلم نوجوان: «دونده» – امیر نادری
این فیلم یک اسطورهسازی سینمایی است. «امیرو» تنها یک شخصیت نیست، کهنالگویی از اراده و بقاست. هر فیلم نوجوان دیگری در سایهی این اثر قرار میگیرد.
➖کارگردان منتخب: بهرام بیضایی
اگرچه مجیدی فیلمهای درخشانی دارد، اما عمق نمایشی و بنمایههای اسطورهای آثار بیضایی، او را در جایگاهی بیرقابت قرار میدهد. «باشو، غریبه کوچک» تنها یک فیلم نیست؛ یک مطالعهی جامعهشناختی و عاطفی است که کمتر کارگردانی جرات پرداختن به آن را داشته است.
➖ فیلم منتخب مطلق: «باشو، غریبه کوچک» – بهرام بیضایی
این انتخاب هیچ شکی به خود راه نمیدهد. «باشو» فراتر از یک فیلم کودک یا بزرگسال، یک شاهکار مطلق سینمای ایران است. درام آن چنان قوی و اجرایش چنان درخشان است که هر بار تماشا، بیننده را در هم میشکند و دوباره میسازد. این فیلم، انتخاب نخست و بیرقیب است.
اما شخصیت محبوب سینمای کودک: کپل
پس از بررسی آثار مطرح و تأثیرگذار، کپل از فیلم کلاسیک «شهر موشها» (۱۳۶۴) بهعنوان محبوبترین و ماندگارترین شخصیت سینمای کودک ایران پس از انقلاب انتخاب شد. این شخصیت عروسکی، با صداپیشگی به یادماندنی ایرج طهماسب، نه تنها در اکران سینمایی به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد، بلکه با ادامه حضور در مجموعههای تلویزیونی، بخشی از خاطره جمعی چند نسل از ایرانیها را ساخت.
اینها با قرار دادن آثاری تنظیم شده است که نه تنها در زمان خود، که در گذر زمان هم توانستهاند ماندگار شوند و سخن تازهای برای گفتن داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فِرِدی»؛ وقتی تنهایی به جنون میرسد
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- نگاهی به فیلم «ماهی در قلاب»/ سینمایی که باید شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «زندگی در این لحظه»؛ رقصی بر لبه پرتگاه
- «امیلی در پاریس»؛ فانتزی لوکسی به قیمت فرار
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- تهیهکننده فیلم سینمایی «بامبالا»: تیزر تلویزیونی رایگان سینما را نجات نداد/ آموزش و پرورش مطلقاً همکاری نمیکند
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- علیرضا تابش: هنرمندان و مدیران ما چقدر از علایق متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ میدانند؟
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





