سینماسینما، امیرعلی نصیری
«جابهجایی یا نابهجایی» به کارگردانی پریسا گرگین؛ به بهانه نمایش در جشنواره سینما حقیقت
در این فیلم کارگردان با مرور سابقه مهاجرت دوستان و خانوادهاش و پرسوجو از آنها در رابطه با تجربهای که از مهاجرت داشتهاند، سعی میکند به این سئوال پاسخ دهد که اگر او ایران را ترک کرده بود، سرنوشتش شبیه کدام یک از آنها میشد؟ فرم روایی فیلم به سه شکل است: نمایش عکسهای عموماً قدیمی (که افکتهای صوتی جالبی رویشان گذاشته شده)، مصاحبه با افراد و تصاویری از زندگی روزمره آنها. در هر کدام از این سه بخش نیز به فراخور، گفتار (نریشن)هایی روی تصاویر قرار گرفته است.
پریسا گرگین را اولین بار پاییز ۹۷ بود که در خانه هنرمندان و به مناسبت زمستانه فیلم کوتاه دیدم. برای جلسه پرسش و پاسخ فیلم کوتاه و میگذریم به خانه هنرمندان آمده بود. خاطرم هست که دغدغه اجتماعی داشت و از تاثیر ریلگذاریهای انجام شده در گذشته بر روی وضعیت فعلی سینمای ایران گلهمند بود. یک بار هم او را بهعنوان داوطلب در جشنواره جهانی فجر دیدم. بعدها متوجه شدم که کارش را با عنوان منشی صحنه، دستیار کارگردان و برنامهریز شروع و با فیلمسازان بزرگی مثل بهمن فرمانآرا، اصغر فرهادی و فریدون جیرانی کار کرده است.
آخرین کار مستند او نشان میدهد که «مهاجرت» دغدغه خود فیلمساز بوده و تلاش کرده تا بیطرف ایستاده و تصمیمگیری را بر عهده تماشاگر بگذارد. جابهجایی یا نابهجایی از آن دست فیلمهایی است که بعد از تماشا حس میکنی چیزی به تو اضافه شده و میتوانی با اطمینان خاطر تماشایش را به دیگران توصیه کنی. فیلم با این پرسش مهم تمام میشود: «چرا ما باید همیشه به رفتن فکر کنیم؟»
*عنوان مطلب برگرفته از نام فیلمی به کارگردانی تئو آنجلوپولوس است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
- گذری در جشنواره سینماحقیقت/ گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





